Sök
Mercedes S-klass 2006

Mercedes S-klass 2006

För dig som söker det bästa

2005-11-22

Testarna anser att det här är en av världens absolut bästa bilar, men så kostar den också lika mycket som två eller tre bra familjebilar, beroende på motoralternativ.
Testkälla Betyg Kommentar
Edmund’s - “A blend of old and new”
Auto Motor und Sport - “Erstklassigen Komfort”
Auto Zeitung - “Nobel-Interieur mit Alu-Tasten”
Autocar - “Beautifully put together”
What Car 5/5 “Luxury car motoring at its best”

Vad tycker testarna?

Flera av testarna är överens om att bilen är en av världens bästa. Den har en kompakt design trots att den är förhållandevis stor. Invändigt råder innovativ design med en central kontrollpanel som styr flera viktiga funktioner. Samtliga passagerare sitter mycket bekvämt och har gott om plats. Bilens motor är utmärkt och fungerar bra tillsammans med växellådan, även om några testare anser att den växlar ned lite väl ofta.

Edmund’s

“A blend of old and new”

Mercedes S-klass 2006 on the roadEdmund’s påpekar att den nya modellen av S-klass är större än tidigare och det är framför allt de bakre passagerarna som fått mer utrymme. S500 uppvisar stark acceleration. Växellådan svarar snabbt när man vill växla ned, men vill man växla upp uppstår en liten fördröjning. Bilen erbjuder en bekväm åktur där ojämnheter i vägen knappt märks. Styrningen är dock mycket smidig vilket får bilen att framstå som betydligt mindre än den är. Säkerhetstänkandet är omfattande, bland annat ”ser” bromssystemet BrakeAssist Plus hur snabbt bilen närmar sig ett föremål och räknar därefter ut hur mycket bromskraft som krävs. Denna bromskraft används sedan när föraren bromsar, oavsett hur mycket bromspedalen faktiskt pressas ned.

Källa: Till Edmund's

Auto Motor und Sport

“Erstklassigen Komfort”

Auto Motor und Sport tycker att trots att den nya modellen är större än föregångaren är den mer aerodynamiskt utformad. Samtliga passagerare har gott om utrymme och sitter mycket bekvämt. Bilen har det traditionella Mercedesutseendet med kylargrillen som sin mest utmärkande detalj. Motorn i S500 är stark och accelererar en sekund snabbare 0-100 km/h än tidigare. Detta till trots drar den inte mer bränsle, vilket testaren tycker är positivt. En åktur ger att bilen är bekväm, tyst och behaglig. Dessutom är bilen utrustad med det allra senaste inom elektronik där bland annat instrumenten nu syns på en samlad bildskärm.

Källa: Auto Motor und Sport nr 20 2005

Auto Zeitung

“Nobel-Interieur mit Alu-Tasten”

Mercedes S-klass 2006 sidanAuto Zeitung menar att det här är lyxklassens nya superstjärna. Styrningen är utmärkt och underlättas av att föraren har ett mycket ergonomiskt säte, liksom resten av passagerarna. Testaren tycker att bilen bjuder på en åktur som bör fungera som måttstock för konkurrenterna. Dämpningen är utmärkt vilket gör komforten hög. Kombinerat med ett bra säkerhetstänkande finns inte så mycket att anmärka på, menar testaren. Bilen har en omfångsrik utrustningslista vilket gör att priset lätt rusar i höjden, något man bör tänka på vid ett eventuellt köp.

Källa: Auto Zeitung nr 19 2005

Autocar

“Beautifully put together”

Mercedes S-klass 2006 baksidanAutocar tycker att bilen har en mycket snygg design såväl ut- som invändigt. Föraren sitter mycket bekvämt med samtliga instrument lätt tillgängliga. Interiören har dessutom ett ganska radikalt och modernt utseende, dock i de traditionella materialen trä och läder. Sätena är de mest bekväma testaren suttit i. Motorn passar perfekt till bilen och svarar mjukt och tyst, men den är också starkare än gamla S500. Växellådan arbetar mycket bra tillsammans med motorn. Testaren anser att bromsarna inte är någonting annat än fenomenala. Huruvida bilen är den bästa i världen återstår att se, men den tillhör det absoluta toppskiktet menar Autocar.

Källa: Autocar nr 13 sept 2005

What Car

“Luxury car motoring at its best”

Mercedes S-klass 2006 insidaWhat Car anser att detta antagligen är världens bästa bil. Den har trots sin respektingivande storlek en kompakt design. Testaren menar att den innovativa inre designen frigör plats för kontrollpanelen, från vilken man styr flera centrala funktioner såsom stereo, temperatur, ventilation och navigation. Bilen erbjuder en mycket bekväm åktur där såväl dämpning som bromsar är av absolut toppklass. Dessutom är styrningen full av känsla. Testaren menar att om det är något man alls skall anmärka på så är det växellådan. Den fungerar bra och smidigt under landsvägskörning, men när man kör i trafik och måste stanna med jämna mellanrum så har den en tendens att växla ned lite för ofta menar What Car.

Källa: What Car nov 2005

Cirkapris: 775000 kronor

Produktfakta: Mercedes S-klass i 2006 års tappning är en helt ny modell som är utrustad med en V8-motor på drygt 5 liter och 380 hk eller en V6-motor på 3,5 liter och 272 hk. Växellådan är sjuväxlad och helautomatisk. Accelerationen 0-100 km/h går på 5,4 sekunder med S500. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram/bak på 350/320 mm. Däcken på S500 mäter är 255/40 19 fram och 275/40 19 bak. Bilens hjulbas är 316,5 cm. De yttre dimensionerna är 521x187x147 cm. Bilens tjänstevikt är 1985 kg. Bränsletanken rymmer 90 liter och bagaget rymmer 560 liter. Skinnklädsel är standard på E500 medan E350 har tygklädsel och 17 tums fälgar. Båda modellerna är utrustade med aktiv (luft) fjädring. En eller fler dieselvarianter är att vänta. S-klass finns både i normallångt utförande och som extralång limousin. Samtliga med fyra dörrar.

Modell: Mercedes S-klass 2006