Sök
Mercedes Maybach

Mercedes Maybach

Mycket pengar, mycket bil

2006-08-07

Man kör inte en Maybach utan färdas behagligt i baksätet tillsammans med champagne, TV och masserande säten. Har man råd med bilen så har man säkert råd med privatchaufför.
Testkälla Kommentar
Top Gear "Rivals are new Rolls, a boat, a house"
Autocar "The most refined car in history"
Auto motor und sport "Die Proportionen sind klassisch"

Vad tycker testarna?

Samtliga är väldigt nöjda över att färdas omkring i baksätet på en Maybach. Det är höjden av lyx på fyra hjul idag och vem klagar med massagesäten, champagne och DVD inom räckhåll? Maybach 57 är valet om man ska köra själv, men det är något man troligtvis har en chaufför till, och då blir Maybach 62 det givna valet. En testare påpekar dock att körupplevelsen i Mercedes S-klass är avgjort bättre.

Top Gear

"Rivals are new Rolls, a boat, a house"

Maybach-silver.

Top Gear stormtrivs i Maybach 57. Alla tänkbara bekvämligheter som i en vanlig bil hade fått stämpeln extra lyxigt räknas som standard. Med chaufför upplever testaren en behaglig och oerhört bekväm tur i det moderna Tyskland, fullt upptagen med att dricka champagne, se på DVD och sova lite mellan varven i bilens baksäte. Mercedes har definitivt lanserat en lyxlimousine med klass. Ett bevis på detta är att det inte ens finns något informationsmaterial om bilen. Har man pengarna och är intresserad kan man istället besöka Mercedes för en konsultation där man själv får kliva in och pilla på leksakerna. I framsätet ska man ha en chaufför eftersom att köra sin Maybach kan enligt testaren likställas med att checka in på hotell och sedan städa sin egen toalett. Inte så att bilen skulle vara otrevlig att köra, snarare motsatsen. Men har man pengar till bilen har man även råd att uppleva bilen från baksätet tror Top Gear. Körupplevelsen är väldigt följsam med ett enormt vridmoment, nästan för stort om man sitter där bak och inte är beredd inför en hastig omkörning. När man hamnar i en E500 efter att ha åkt Maybach upptäcker man hur enkelt man ändrar uppfattning om vad som är lyx.

Källa: Top Gear januari 2003
Autocar nr 46 2002
Auto motor und sport nr 23 2002

Autocar

"The most refined car in history"

Autocar får en förvånad chaufför att lämna plats i framsätet och sen känna på hur det är att ha kontrollen över en Maybach 62. Att styra omkring en 6,2 m lång bil är skillnad mot en sportbil. Testaren är lite missnöjd med instrumentpanelen och reglagen som ger en känsla av "vanlig" Mercedes S-klass. Samma sak gäller uppträdandet på vägen. Det sägs att Maybach ska uppträda lika bra som en S-klass men så är inte riktigt fallet. Maybach är inte alls lika dynamisk i fjädringen och färden blir inte lika följsam, något som får champagnen att skvalpa. Slutsatsen är att testaren hellre är passagerare i baksätet och efter att ha slagit på massagefunktionen inser denne att Maybach måste vara historiens mest utsökta bil.

Auto motor und sport

"Die Proportionen sind klassisch"

Auto motor und sport inser att det omöjligt går att njuta av bilen fullt ut och att köra den samtidigt. Testaren sjunker därför ner i baksätet, fyller champagneglaset sätter på sin favoritmusik. Ljudet från vägen är näst intill obefintligt och komforten mycket hög. På grund av sin vikt och längd lutar Maybach behagligt i kurvorna, speciellt i högre hastigheter. Temperaturen i baksätet styrs av två klimatanläggningar. Allt för komforten. Testaren anser att det är Maybach 62 man ska ha för maximal lyx, men Maybach 57 är naturligtvis ändå hästlängder framför andra bilar i lyxavseenden.

Cirkapris: 3000000 kronor

Produktfakta: Mercedestillverkade Maybach 62 och 57 är 6,2 meter respektive 5,7 meter långa och väger båda lite under 3 ton. Motorn är en 5513 kubikcentimeters twinturbo V12 med 550 hästkrafter. 0-100 km/h tar 5,4 sekunder med en toppfart på 250 km/h. Växellådan har 5 växlar och är automatisk. I bromsväg finns ventilerade skivor fram och bak. Tanken rymmer 110 liter. Maybach är designad för att passageraren inte ska sakna något i komfortväg. Champagne, DVD-spelare, hörlurar, panoramatak, solpanel, glas mellan förare och passagerare som med en knapptryckning kan mörkas, stämningsljus, TV, klimatanläggningar och gardiner är ett par av bekvämligheterna.

Modell: Maybach