Sök
Mercedes E-klass kombi 2010

Mercedes E-klass kombi 2010

Stort utrymme, stort pris

2010-02-18

E-klass kombi fortsätter hålla fanan för Mercedes design- och komfortkänsla högt. Ett av de största och mest praktiska lastutrymmena får man på (det tämligen dyra) köpet.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Störst i klassen”
Autocar ”A cut above”
What Car ”Comfortable and refined”
Teknikens Värld ”En bussig kombi”

Vad tycker testarna?

Mercedes E-klass kombi erbjuder tveklöst ett av de mer generösa lastutrymmena på marknaden, dessutom med elmanövrerad bagagelucka och automatisk fällning av baksätet. Testarna rekommenderar E 250 CDI som ger mest valuta för den rejält tilltagna prislappen, och det redan innan du börjar fundera på tillval. E-klass kombi känns smidig att köra och det krävs en blick i backspegeln för att du ska påminnas om hur stor bilen egentligen är.

Vi Bilägare

”Störst i klassen”

Mercedes E-klass kombi 1 Vi Bilägare spår att du sannolikt inte kommer ha råd att köpa E-klass kombi men troligen får du åka i den som taxi. Det är en mycket bekväm bil att åka i, som gjord för långfärder. E-klass är stabil och bra på motorvägen, kupén är mycket tyst. Förutom det magnifika lastutrymmet har Mercedes även tänkt på automatisk nivåreglering i bakaxeln. Mycket praktiskt när man lastar tungt, precis som automatisk fällning av baksätet och den elmanövrerade bakluckan.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 17 2009

Autocar

”A cut above”

Mercedes E-klass kombi 2 Som marknadsledande inom segmentet är det förståeligt att Mercedes inte ger sig på banbrytande design vid varje modellsläpp. Så är det inte heller med E-klass kombi, skriver Autocar. Det är dock en elegant bil som är välförsedd med lastutrymme. Tyvärr får man inte helt flat lastyta eftersom baksätet inte viker dynorna framåt och passagerarsätet fram går inte att fälla vilket begränsar möjligheten att transportera långa föremål. Motormässigt är E250 CDI bästa köpet. Bra mittregister och styrka för bara 0,57 liter diesel milen.

Källa: Autocar (GB) 14 okt 2009

What Car

”Comfortable and refined”

695 liter med baksätet uppfällt är E-klassens kanske största säljargument. Det slår Audi A6 Avant med 130 liter och BMW 5 Touring med 195 liter, skriver What Car. Som vanligt erbjuder Mercedes premiumkänsla i material och sittkomfort, men lite bakläxa blir det för den luddiga kontrollpanelen. Det finns sex motorer att välja mellan, dock inget gasutförande. Favoriten är den lilla dieseln som levererar utan att förbruka onödigt mycket bränsle. I valet mellan olika versioner rekommenderar What Car Avantgarde men varnar för sportchassit.

Källa: What Car (GB) jan 2010

Teknikens Värld

”En bussig kombi”

Mercedes E-klass kombi 3 Att få Mercedes E-klass 250 CDI att klara sig på 0,57 liter är en bedrift Teknikens Värld inte klarar, man landar snarare på 0,7 liter. Marknadens största lastutrymme är en sanning med modifikation, med fällt baksäte tar Volvo V70 92 liter mer, men onekligen får man plats så man tiger. Det är den snyggaste kombin just nu och känns som en sedan. Det finns trötthetsvarnare men efter att ha kört Malmö-Stockholm är testaren lika pigg som när han först klev in i bilen.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2009

Cirkapris: 426000 kronor

Produktfakta: Mercedes E 250 CDI Blue Efficiency
Modell: 5-dörrars kombi med fem sittplatser.
Motor: Diesel dubbelturbo, 204 hk resp 500 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell alt. femväxlad automat.
Prestanda: 0-100 7,8 sek, toppfart 233 km/h.
Förbrukning: 0,57 liter/mil.
Koldioxid: 150 g/km.
Mått: L 490/B 185/H 151 cm.
Tjänstevikt: ca 1845 kg.
Bagagevolym: 695-1900 liter.
Utrustning: Elbaklucka, pre-safe, nivåreglering.