Sök
Mercedes E-klass 2007

Mercedes E-klass 2007

Utmärkt uppdaterad familjebil

2006-05-31

Testarna öser lovord över nya Mercedes E-klass och menar att det är en mycket kompetent bil med genomgående utmärkt kvalitetskänsla, förhoppningsvis mer hållbar än föregångaren.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “Excellent driving position”
Edmund’s - ”A winning combination”
Din Side - “Mer verdi for pengene”
Auto motor & sport - "Känns absolut mer attraktiv"
Auto Bild - "Många innovationer under skalet"

Vad tycker testarna?

Testarna är förtjusta i Mercedes nya E-klass och menar att det är en genomtänkt modell som är i stort sett felfri. Den har fått ett fördelaktigt ansiktslyft med tanke på designen. Invändigt har man gott om utrymme och samtliga sitter bekvämt. Dessutom har bilen bra säkerhetstänkande. Bromsarna är bra och styrningen exakt. Dessutom anser testarna att även den minsta motorn är kraftfull och tystgående. Invändigt besväras man inte av några oljud från motor eller vägbana.

Autocar

“Excellent driving position”

Mercedes E-klass kombi bakAutocar påpekar att Mercedes E-klass har fått en rejäl ansiktslyftning. Bland annat är grillen mer framträdande och lyktorna mer distinkta. Den bil som testas hos Autocar är E500 vilken är försedd med en V8-motor som anses oerhört kompetent. Den kompletteras dessutom bra av den automatiska växellådan. Styrningen är bra, bortsett från en något vag känsla på raka vägar. I S-klassen ersattes de problematiska elektroniska Sensotronicbromsarna och samma sak gäller här. Det nya hydrauliska systemet ger en bättre känsla och snabbare respons i bromsningen. Föraren sitter i en utmärkt position, bekvämt och med alla reglage inom bekvämt räckhåll menar Autocar.

Källa: Autocar (GB), maj 2006

Edmund’s

”A winning combination”

Mercedes E-klass kombi framEdmund's testkör också nya E500 och menar att det är svårt att hitta någonting negativt med bilen. Styrningen är skarp och precis. Bilen ligger mycket bra på vägen, bland annat är understyrningen i skarpa kurvor reducerad till ett minimum. Inga kompromisser har gjorts med avseende på komfort vilket gör att samtliga passagerare sitter bekvämt. Säkerhetstänkandet är dessutom mycket bra, bland annat är bilen utrustad med Neck-Pro, ett elektroniskt system utvecklat för att förebygga eventuella whiplashskador. Motorn är kompetent och klarar alla utmaningar den utsätts för. Tyvärr slukar den också en hel del bensin, vilket man bör ha i åtanke inför köpet. 

Källa: Till Edmund's (US)

Din Side

“Mer verdi for pengene”

Din Side menar att förändringarna i den yttre designen är märkbara främst för riktiga E-klassentusiaster, det är främst fronten som har fräschats upp. Motorn är fin, landsvägskörningen går som en dans och accelerationen är utmärkt. Inne i bilen är avsaknaden av yttre brus märkbar, det är först när motorn pressas rejält som den hörs. Bilen är stor, tung och mycket komfortabel att åka i men samtidigt smidig att manövrera. Testaren är imponerad av styrningen som fräschats upp jämfört med tidigare modeller. Bilen svarar snabbt och direkt på kommandon.

Källa: Till Din Side (NO)

Auto motor & sport

"Känns absolut mer attraktiv"

Mercedes E-klass 2007 bakAuto motor & sport tycker att bilen genomgått "ett större kirurgiskt ingrepp" under skalet. Mycket handlar om säkerhet och tekniska innovationer. Till fördelarna hör att priserna inte har ökat, men E-klass är trots detta en dyr bil att köpa. Styrningen är mer direkt och bilen är på det hela taget roligare att köra än föregångaren. De 170 hästarna i E220 cdi räcker mer än väl och ljudmässigt är E-klassen mycket välisolerad, det är inga problem att föra en konversation i 200 km/timmen. Aktiva nackskydd och styvare kaross bidrar till bättre förutsättningar att klara en krock i E-klass.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 11 2006

Auto Bild

"Många innovationer under skalet"

Svenska Auto Bild anser att ändringarna på utsidan är svåra att se. Men tekniska innovationer finns i form av uppdaterade motorer och mer avancerade strålkastare som anpassar sig efter yttre förhållanden. Dessutom har Mercedes övergett det påkostade SBC-systemet till förmån för adaptiva bromsar hämtade från S-klassen. Motorn i E500 är hela 82 hk starkare och samtidigt snålare än tidigare. Passar utmärkt med sjustegad automatlåda. Nya färger på klädsel med mera ska ge en känsla av italienska sportbilar. Säkerhetsmässigt är nya E-klassen en av de mer påkostade i klassen.

Källa: Auto Bild (SE) nr 10 2006

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: Mercedes E-klass 2007 finns med fyra eller fem dörrar i tre utrustningsnivåer och med 4, 6 eller 8-cylindriga bensin- och dieselmotorer. Minsta bensinmotorn i E200 ger 184 hk vid 5500 varv/min. Cylindervolymen är 1796 cm3. Vridmomentet är 250 Nm vid 3000-4000 varv/min. Accelerationen 0-100 km/h går på cirka 9,1 s. Topphastigheten är 236 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 8,2/100 km/h. Bränsletanken rymmer 70 l. Bagageutrymmet i kombiversionen rymmer 690-1950 liter. Bilens vänddiameter är 11,4 m. Tjänstevikt cirka 1720 kg.