Lyx och komfort i överflöd
2006-09-04
I jämförelse med konkurrenterna Mercedes och Audi är Lexus LS460 kanske inte så spännande men den har en hel del komfortdetaljer som gör den till ett lyxigt långfärdsalternativ.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Auto Zeitung | "Komfort, Qualität und Hightech" |
Auto Motor und Sport | "Das Navi-Display sitzt etwas zu tief" |
Edmund´s | "An endless assortment of bonus electronic gadgetry" |
Autocar | "Strong performance" |
Vad tycker testarna?
Testarna menar att motorn i LS460 fungerar bra tillsammans med den åttaväxlade lådan. Bromsar och styrning fungerar bra, även om några testare tycker att vägkänslan ibland kan bli artificiell. En testare påpekar också att den faktiska bränsleförbrukningen ligger högre än vad tillverkaren anger. Invändigt är bilen snygg, även om någon testare menar att kupén är konventionellt designad. Samtliga passagerare har gott om plats. Dessutom är bilen mycket tystgående och stänger effektivt ute allt ljud från motor och vägbana. Testarna menar att bilen inte räcker ända fram i jämförelse med det bästa från Mercedes och Audi, men att den ändå har en hel del att erbjuda.
Auto Zeitung
"Komfort, Qualität und Hightech"
Auto Zeitung menar att bilen erbjuder strålande komfort för samtliga. Föraren har tillgång till en väl genomtänkt instrumentbräda. Denna erbjuder bland annat en touchscreen genom vilken man kan ställa in såväl ljudanläggning som navigationspreferenser. Testaren gillar att bilen har personlighet och att den erbjuder såväl komfort som hög säkerhet och högt kvalitetstänkande. Bilen ligger bra på vägbanan och tar snäva kurvor utan problem. Kupén är ljudisolerad in i minsta detalj och varken vindbrus eller andra ljud från vägbanan stör. Testaren tycker att bilen kostar en hel del men den är ändå mycket prisvärd.
Källa: Auto Zeitung (DE) nr 17 2006
Auto Motor und Sport
"Das Navi-Display sitzt etwas zu tief"
Auto Motor und Sport tycker att komforten i LS460 är hög. Inredningen är dock ganska konservativ vilket till viss del kompenseras av detaljer med hög kvalitet. Bränsleförbrukningen ligger tio procent högre än tillverkaren antyder. Motorn är mycket kompetent och hörbar endast när man utsätter den för större prövningar. Vindbrus eller andra ljud från vägbanan stannar också utanför kupén. Tar man kurvor i hög fart griper det elektroniska stabiliseringssystemet in och gör att bilen understyr något. Bilen ligger överhuvudtaget imponerande stadigt på vägbanan. Testaren menar att konkurrenterna får anstränga sig en hel del för att inte hamna på efterkälken i och med denna modell.
Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 17 2006
Edmund´s
"An endless assortment of bonus electronic gadgetry"
Amerikanska Edmund's anser att Lexus LS460 erbjuder en hel del nyskapande funktioner som gör den åtråvärd. En av dessa funktioner är parkeringshjälpen där bilen styr sig själv och det enda man behöver göra är att sköta hastigheten. Motorn är stark och imponerar i samarbete med den åttaväxlade lådan. Passagerarnas komfort är bra och dämpningen är väl avvägd. Såväl styrning som bromsar fungerar utmärkt, även om styrningen känns i det närmaste artificiell. Interiören håller en genomgående hög klass, och man har tillgång till de flesta bekvämligheter man kan behöva. Lexus kanske inte når upp till Mercedes kraftfullhet eller Audis utseende, men den har flera komfortfunktioner som talar för den.
Källa: Till Edmund's (US)
Autocar
"Strong performance"
Autocar tycker att bilen har fått bättre design jämfört med föregående modell. Detta är den största bil som använder elektronisk servostyrning, och resultatet är riktigt bra menar testaren. När man kör genom skarpa svängar känns hanteringen stabil, precis och bra. Bromsarna är effektiva, men känns i det närmaste konstgjorda vilket gör att inbromsningen kan bli lite ryckig. Invändigt har man tillgång till bra utrymmen, men bilen kan i det avseendet inte riktigt mäta sig med Mercedes eller Audi. Motorn är bra, men har en relativt brant effektkurva med avseende på vridmomentet 363 Nm först vid 4100 varv i minuten, vilket gör att den åttaväxlade lådan mer känns som en nödvändighet än en lyxig detalj.
Källa: Autocar (GB) nr 16 aug 2006
Cirkapris: 850000 kronor
Produktfakta: Lexus LS460 är uppföljaren till Lexus LS430 och är en fyradörrars sedan i största lyxklassen. Bilen är fyrsitsig och försedd med en 8-cylindrig bensinmotor på 4,6 liter. Den maximala effekten är 375 hk vid 6400 varv/min, maximala vridmomentet är 363 Nm vid 4100 varv/min. Tanken rymmer 84 liter bensin. Accelerationen 0-100 km/h går på 5,7 s. Tjänstevikten är 1945 kg. Bilen är försedd med en åttaväxlad automatlåda. Axelavståndet är 297,0 cm och måtten är 503(L)x187(B)x146(H) cm. Bagageutrymmet rymmer 510 liter. Toppfarten är 250 km/timmen och bränsleförbrukningen vid blandad körning är 11,1 liter/100 km. En påkostad Mark Levinson stereo med hela 19 högtalare är standard, liksom elektrisk massage i stolarna och navigationssystem med TMC (paket). LS460 finns även i en förlängd version. Priset är ungefärligt i avvaktan på svensk lansering. En hybridversion av LS460 är också planerad.
Tillverkare: Lexus