Sök
Lexus GS 450H

Lexus GS 450H

Bränslesnålt kraftpaket

2006-07-28

En tyst, bekväm och lyxig hybridbil med imponerande prestanda. Trots 0-100 på under sex sekunder är bränsleförbrukningen mycket låg. Detta är något så ovanligt som en lyxig miljöbil med sportbilsresurser.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 "The ideal company exec"
Auto Motor & Sport "Kvaliteten är överdådig"
Auto Bild "Imponerande prestanda"
Vi Bilägare "Snabbaste miljöbilen"

Vad tycker testarna?

På det stora hela är testarna mer eller mindre nöjda med Lexus GS 450H. Främst är det den högst ovanliga kombinationen av hög prestanda och låg bränsleförbrukning som faller testarna i smaken. En miljöbil med övertygande acceleration och toppfart imponerar onekligen. Bilen har emellertid även andra förtjänster. Testarna är överlag mycket nöjda med komforten; bilen går extremt tyst, även om det finns vissa tveksamheter gällande fjädringen. Kvalitetskänslan för tankarna till dyrare lyxbilar. Den omfattande säkerhetsutrustningen uppskattas också. På minuskontot finns det begränsade bagageutrymmet och lågprofildäcken. De sistnämda försämrar fjädringskomforten en aning.

Autocar

"The ideal company exec"

lexusgs450hside2Autocar skriver att Lexus GS 450H är en hybridversion av den bensindrivna GS, med vilket menas att den utöver V6-motorn på 3,5 liter och 292 hästkrafter även rymmer en elmotor på 197 hästkrafter. Detta innebär dels att den är mer miljövänlig, dels att den slukar mindre bränsle. Testaren håller emellertid inte med om att GS 450H skulle kännas som en sportbil, något som tillverkaren gör gällande. Därmed inte sagt att bilen anses dålig, den erbjuder bra väggrepp och den elektroniska styrningen är precis. Ändå bedöms precisionen som otillräcklig i konkurrens med dagens sportbilar och enligt testaren gillar bilen egentligen inte att köras aggressivt. Då fungerar den bättre som en snabb cruiser som med enkelhet kör om då trafiken är långsam. Som företagsbil anses den alldeles utmärkt, främst eftersom den är billig i drift och i synnerhet med tanke på dess prestanda. Bilen får även beröm för att vara välutrustad, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Källa: Autocar (GB), 24 maj 2006

Auto Motor & Sport

"Kvaliteten är överdådig"

lexusgs450hinAuto Motor & Sport skriver att detta är en bil som är fullproppad med mängder av ny, väl fungerande teknik. Den är världens starkaste hybrid, vilket bland annat märks på accelerationen; testaren beskriver den som näst intill hisnande och hävdar att man mer eller mindre flyger iväg. Som hybrid kännetecknas bilen av extremt låg förbrukning även vid riktigt höga hastigheter, något som får mycket beröm. Detsamma gäller komforten; bilen anses ha allt som hör en lyxbil till, med allt vad det innebär i form av kvalitet och bekvämligheter. Chassit är i första hand anpassat för komfort, men ger enligt testaren riktigt bra väggrepp. Styrningen anses snabb och exakt, men den får kritik för att vara aningen okänslig runt mittläget. Säkerhetsmässigt är bilen väl rustad, vilket givetvis ses som ett plus. Det som imponerar mest anses emellertid ändå vara tystheten, komforten och lättkördheten.

Källa: Auto Motor & Sport (SE), nr 11 2006

Auto Bild

"Imponerande prestanda"

Auto Bild menar att Lexus GS 450H är en bil med imponerande prestanda och häpnadsväckande låg bränsleförbrukning. Denna "omöjliga" ekvation möjliggörs genom den senaste hybridteknologin, som även medför låga koldioxidutsläpp. Testaren beskriver bilen som ett bångstyrigt kraftpaket. Den höga prestandan beror delvis på elmotorn (som kompletterar den bensindrivna V6:an), den ligger till grund för såväl den förbättrade accelerationen som den låga förbrukningen. Bilen uppskattas för sin tysta gång och goda fjädringskomfort. Den sistnämnda underlättas dock inte av att bilen har 18-tumsfälgar och 245/40-däck som standard. Tillsammans gör det att ojämnheter i asfalten märks alltför tydligt. Minus också för det begränsade bagageutrymmet, den röriga klimatanläggningen och den låga takhöjden i baksätet. Överlag anses emellertid detta vara något så unikt som en lyxig och miljövänlig bil med sportbilsprestanda.

Källa: Auto Bild (SE), nr 12 2006

Vi Bilägare

"Snabbaste miljöbilen"

lexusgs450hin2Vi Bilägare noterar att detta är den snabbaste och kraftfullaste miljöbilen som hittills serieproducerats. Den imponerar dessutom med förvånansvärt låg bränsleförbrukning. Komforten får mestadels beröm; sätena är bekväma och vare sig motor- eller vägljud stör förrän man når de riktigt höga hastigheterna på grövre asfalt. När det kommer till omkörningsacceleration är Lexus GS 450H enligt testaren i det närmaste oslagbar. Kraften levereras direkt och ryckfritt. På pluskontot finns även den omfattande säkerhetsutrustningen. På minuskontot återfinns lågprofildäcken i dimension 245/40-18. Dessa bidrar till att försämra såväl ljudnivån i kupén som fjädringskomforten en aning. Minus också för det begränsade bagageutrymmet.

Källa: Vi Bilägare (SE), nr 9 2006

Cirkapris: 595000 kronor

Produktfakta: Hybridbilen Lexus GS 450H är en fyradörrars sedan med två motorer: en bensindriven V6 på 3,5 liter, 296 hk och vridmomentet 368 Nm, samt en elmotor på 200 hk och vridmomentet 275 Nm. Bilens toppfart är 250 km/h och den gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Vid blandad körning ligger bränsleförbrukningen på 7,9 liter/100 km. Bränsletanken rymmer 65 liter. Koldioxidutsläppet är 186 gram/km. I standardutförande har bilen 18-tumsfälgar och 245/40-däck. Bagageutrymmet sväljer 280 liter. Yttermåtten är 484x182x143 cm och tjänstevikten ligger på 2010 kg.

Tillverkare: Lexus