Lexus mest kompletta
2005-05-25
Med genomgående hög kvalitet siktar nya Lexus GS på att utmana BMW och Mercedes.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Teknikens Värld | "Tyst och välvårdad" |
Top Gear | "Fantastically comfy" |
Autocar | "Most complete Lexus yet" |
Auto Motor & Sport | "Tyst som i graven" |
Vad tycker testarna?
Alla anser att Lexus GS håller genomgående hög kvalitet och är bekväm att köra. Dessutom är det en extremt tystgående bil. Insidan på bilen känns lyxig och bilens utrustning känns logisk och lätt att förstå. Utsidan är snygg men något anonym. Inte helt oväntat jämförs GS med Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Lexus GS verkar inte riktigt ha samma körglädje som de tyska konkurrenterna utan satsar mer på bekvämlighet. En av testarna tycker att baksätet kan vara trångt för storvuxna.
Teknikens Värld
"Tyst och välvårdad"
Källa: Teknikens Värld, nr 9 2005
Till Topgears hemsida
Autocar, 19 april 2005
Auto Motor & Sport, nr 8 2005
Top Gear
"Fantastically comfy"
Autocar
"Most complete Lexus yet"
Autocar tycker att nya GS är Lexus mest kompletta bil hittills. Den ligger i stort sett i samma klass som de tyska konkurrenterna BMW och MB, även om den inte har riktigt lika bra balans mellan komfort och precision. Designen gör att bilen känns tuff och motorn ligger i topp när det gäller tekniska egenskaper. Växellådan matchar motorn perfekt och bromsarnas respons är mycket bra anser testaren. Den interiöra utrustningen känns lyxig och grundutbudet är generöst jämfört med många konkurrenter. En nackdel är att passagerare i baksätet inte riktigt får plats med fötterna under framsätet.
Auto Motor & Sport
"Tyst som i graven"
Auto Motor & Sport möts av en välkommande aggressivitet när man först ser GS 300 och känner att denna bil kan komma att tilltala tidigare Mercedes och BMW-kunder. Enligt testaren har GS 300 komforten från Mercedes E-klass och teknikglädjen från BMW. Till Lexus fördel talar också en gedigen byggkvalitet men bilens nackdel är att körglädjen kanske saknar den sista lilla spetsen. Inredning och design är imponerande och mätartavlorna är bland de vackraste man kan se. GS 300 rör sig smidigt och lättfotat, främst tack vare en ny sorts multilänkbakaxel. Styrningen arbetar aktivt och hjälper till att styra emot vid bromsning på halt underlag. Dessutom är bilen extremt tyst. Sammanfattningsvis tycker testaren att bilen äntligen fått en stil och egen profil som gör att den numera platsar riktigt bra i "mellanlyxklassen".
Cirkapris: 563000 kronor
Produktfakta: Lexus GS har kommit i en ny version i form av GS 300 och den kraftfullare GS 430. Bilen är utrustad med navigator, CD-växlare, läderklädsel, temperaturkontrollerade framsäten och cruise control som standard. Skillnaden mellan GS 300 och 430 ligger under huven med V6/V8-motor på 249/283 hk eller 183/208 kW vid 6200/5600 r/min. Max vridmoment 310/417 Nm vid 3500 r/min. Längd/bredd/höjd är 483x182143 cm. Bilen är en 4-dörrars sedan med 430 liter bagageutrymme och tjänstevikten 2125/2160 kg. Acceleration 0-100 km/h på 7,2/6,1 sekunder med toppfarten 240/250 km/h. Bränsleförbrukning 0,98/1,14 liter per mil.
Modell: Lexus GS 2005