Sök

Komfortduell: BMW 520d vs Volvo V70 2,0d

2008-09-17

I Sverige har vi grövre vägbeläggning än resten av Europa. Detta uppmärksammas allt mer som ett problem ur komfortsynpunkt, både för boende i närområdet och för bilförarna. Smartson låter två tysta och komfortabla bilar duellera mot varandra. BMW 520d vs Volvo V70 2,0d.

Modell Betyg Pris Kommentar
BMW 520d 21/25 362000 Kompetent långfraktare
Volvo V70 2,0d 20/25 288000 Smidig lagomkombi

Sammanfattning

I Sverige har vi grövre vägbeläggning än resten av Europa. Det gäller särskilt motorvägar och andra landsvägar där farten ofta är hög, trafiken tät och risken för buller påtaglig. Detta uppmärksammas allt mer som ett problem ur komfortsynpunkt, både för boende i närområdet och för bilförarna. Vägverket anstränger sig nu för att sänka bullret på de sträckor som ligger nära större bostadsområden, men det sker inte främst av hänsyn till bilisterna och större delen av Sveriges vägnät lär förbli dunderhårt lång tid framöver. 

Inledning



Bullriga bilar och bra bilar

Motortidningen Vi Bilägare genomförde nyligen ett ambitiöst bullertest där de kom fram till att många nya bilar bullrar så mycket att föraren upplever det som ansträngande och tröttande, vilket gör reaktionstiden längre och i värsta fall att föraren somnar bakom ratten av trötthet. Utöver att möjligen välja däck med omsorg är det inte lätt att åtgärda en i grunden bullrig bil  och att bygga moderna bilar med komfortabel ljudnivå är ett dyrt hantverk. Men det finns modeller där tillverkaren verkligen ansträngt sig för att få ner vägljudet, även om få tillverkare prioriterar sådana åtgärder eftersom Sverige är en liten marknad med särskilda förutsättningar.

Både BMW 5-serie och nya Volvo V70 tillhör de tystaste och mest komfortabla mellanklassbilarna enligt Vi Bilägare. 5-serien är dock nästan 100 000 kronor dyrare, frågan är bara om den är så mycket bättre än V70. Vi jämför här två av Sveriges bekvämaste kombimodeller för att se vilken som, subjektivt sett, ger minst (o)ljud för pengarna.

BMW 520d InsideBMW 520d Touring: Kompetent långfraktare
Både förare och passagerare sitter tämligen lågt i BMW 520. Särskilt baksätet har karaktären av sittbrunn, men det är gott om plats i hela kupén med särskilt bra stöd för låren i baksätet. De elektriska sportstolarna fram kan upplevas som smala men går att ställa in på alla ledder, så det är inga problem att få till en perfekt körställning. Ratten höjer sig en smula när bilen stängs av, för att underlätta i- och urstigning. På samma vis följer ytterspeglarna med när sätesinställningarna ändras och det är omtänksamma finesser. Tyvärr är den treekrade standardratten hård och tråkig. Styrningen liksom resten av bilen har en påtaglig tyngd vilket ger premiumkänsla.

Ljudmässigt är det inte heller någon tvekan om att man sitter i en premiumbil. Alla (o)ljud förutom vägbuller är föredömligt dämpade, särskilt bra har BMW lyckats med vind- och motorljudet och det går inte att höra att det sitter en dieselmotor under huven. Men tack vare att bilen är så tyst i övrigt hörs vägbullret desto mer på grov asfalt. Inte på den nivån att man får huvudvärk och subjektivt sett inte mer än i V70. Utseendemässigt märks inte att 5-serien redan har fem år på nacken, det är fortfarande mycket moderna linjer som döljer yttermåtten. Testbilen hade automatisk växellåda och Good Year Eagle däck i dimensionen 245/45-17.

Volvo V70 2,0dVolvo V70 2,0d: Smidig lagomkombi
När man efter en tur i BMW 520 tar plats bakom ratten i V70 slås man av hur högt man sitter. Och att sätena har kortare dynor, både fram och bak. Upplevelsen i V70 är samtidigt mer komfortinriktad, med relativt mjuka säten och lätt styrning. Volvons förarmiljö är också mer konventionell och på-ytan-designad, BMW har mer gått på djupet med funktioner som iDrive och head-up display (tillval). Formen på nya V70 är omdiskuterad, många gillar bilen framifrån men inte bakifrån. Men det var ungefär samma sak när 5-serien kom för några år sedan. Modern bilformgivning måste tillgodose krav på lågt luftmotstånd, funktion och komfort. Samtidigt måste den se fräsch ut under hela modellens livslängd på 7-10 år.

V70 är, om inte annat, fortfarande en mycket ändamålsenlig bil med kantiga former som rymmer mycket, men inte mer än 5-serien. I 2,0d-tappning med manuell låda är den ett ekonomiskt val för både privatbilister och tjänstebilsförare som lägger många mil på vägarna. Men en sparsam bil är inget att ha om den inte också är tyst och bekväm att åka långt i. Och det är nya Volvo V70. Vi upplever att vägbullret är snäppet lägre i Volvon än i BMW:n, men skenet kan bedra då motor och vindbrus hörs en aning mer i den svenska bilen, som hade manuell växellåda och Michelin Primacy däck i dimensionen 225/50-17. Det ska sägas att motorn kändes lite trög vilket kan bero på att den knappt var inkörd. Detsamma gäller växellådans låga lägen.

Övriga omdömen
Prestandamässigt ligger 520d steget före V70 2,0d med ett effektmässigt och dynamiskt övertag, även om det är stor skillnad mot den större och starkare 530d. BMW:n har en mer utjämnad effektkurva och de 177 hästkrafterna mot Volvons 136 märks inte mycket förutom vid en direkt jämförelse eller vid omkörning på motorväg. Att 520d drar något mer vid blandad körning (0,69 mot 0,66 för V70) är inte så konstigt med tanke på effektskillnad och automatlåda. Kvalitetsmässigt känns båda bilarna välbyggda och påkostade, BMW:n känns nästan enkel i utförandet jämfört med Volvons mer fluffiga bygge, men BMW har ett svårslaget rykte när det gäller hållbarhet och förmodligen kan den med tiden växa med ägaren på ett annat sätt än Volvon, som kan kännas mer inställsam i början.

Bästa köpet?
Enligt vår subjektiva bedömning är det komfortmässigt dött lopp mellan V70 och 520, med ett visst övertag för Volvon. 5-serien är betydligt dyrare i grundutförandet, de flesta tillval är också dyrare. Lägg till att listan över tillval är mer än dubbelt så lång så ligger en prisskillnad på mellan 50 och 100 000 kronor nära till hands. Du får inte mer komfort för pengarna i BMW, bara mer dynamik, mer status och större valmöjligheter. För många räcker det långt.

Av Marcus Bergh och Ulf Magnusson

Betygstabell BMW 520d Touring

Design4/5Modern, men kräver tillvänjning
Kvalitet5/5Ofta toppbetyg från ägarna
Komfort4/5Tyst och skön, men inte inställsam
Kapacitet5/5Utmärkta utrymmen, okej motor
Prisvärde3/5Slutsumman svider ordentligt
Summa21/25 

BMW 520d TouringSnabbfakta BMW 520d Touring
Grundpris: 362000 kronor
Motor: 4 cyl diesel, 177 hk och 350 Nm
Prestanda: 0-100 8,5 sek, 224 km/tim
Co2: 140 gram/km
Förbrukning: 0,53 liter/mil blandat
Testförbrukning: 0,69 liter/mil
Mått: 484x185x149 cm
Tjänstevikt:1675 kg
Tankvolym: 70 liter
Bagagevolym: 500/1650 liter
Släpvikt: 1800 kg

 

Betygstabell Volvo V70 2,0d

Design4/5Ändamålsenlig och begriplig
Kvalitet4/5Känns mestadels välbyggd
Komfort5/5Mysig, mullig och tyst
Kapacitet3/5Okej utrymmen och motor
Prisvärde4/550 000 kr billigare än 520d
Summa20/25 

Snabbfakta Volvo V70 2,0D
Grundpris: 288000 kronor
Motor: 4 cyl diesel, 136 hk och 320 Nm
Prestanda: 0-100 11,1 sek, 200 km/tim
Co2: 157 gram/km
Förbrukning: 0,59 liter/mil blandat
Testförbrukning: 0,66 liter/mil
Mått: 482x186x155 cm
Tjänstevikt: 1659 kg
Tankvolym: 70 liter
Bagagevolym: 555 liter
Släpvikt: 1600 kr

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: