Sök
Kia Sedona

Kia Sedona

Ett steg i rätt riktning

2006-08-03

Denna sjusitsiga minivan är på många sätt bättre än föregångaren. Den har bättre prestanda, samtidigt som den är mer lättkörd och allsidig. Ändå räcker den inte riktigt till i konkurrensen.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Rides well"
What car 3/5 "A better drive than before"
Edmund's "Costs less than most minivans"

Vad tycker testarna?

Testarna är tämligen överens om att nya Kia Sedona är bättre än föregångaren, men att den ändå har en bit kvar till de bästa i klassen. I jämförelse med den tidigare modellen beskrivs bilen som mer allsidig och förfinad. Interiören anses snyggare och sätenas placering i en 2-3-2-formation gillas bättre än föregångarens 2-2-3-lösning. Dessutom har nya Sedona bättre prestanda, samtidigt som den är lättare att köra. Några av testarna är emellertid en smula kritiska till styrningen. På minuskontot finns den valfria automatlådan och den aningen höga bränsleförbrukningen. En testare beskriver det som mycket krångligt att vika ihop och flytta baksätena, medan en annan beskriver det hela som smidigt. Frågan som allesammans ställer sig är emellertid huruvida förbättringarna från föregångaren är tillräckliga för att motivera prishöjningen.

Autocar

"Rides well"

Autocar menar att nya Sedona är en mer allsidig och förfinad bil än förgångaren. Den är lättare att köra och gången anses fullt godkänd. Även om styrningen saknar en del känsla är den mer direkt än på föregångaren, något testaren gillar. Den europeiska versionen rymmer sju fristående säten i en 2-3-2-formation. Alla säten kan plockas bort helt och hållet, vilket ses som ett plus. Interiören har också förbättrats; där föregångaren präglades av en plastig känsla, känns nya Sedona istället både stilren och modern. Automatlådan är enligt testaren inte den bästa, och bilen anses ha vissa bekymmer med att accelerera från stillastående. När man väl fått upp farten är det emellertid inga problem. På det stora hela anses nya Sedona vara ett steg i rätt riktning.

Källa: Autocar (GB), 28 juni 2006

What car

"A better drive than before"

What car noterar att nya Sedona är kortare än föregångaren. I gengäld är den både bredare och högre. Detta medför mer utrymme i kupén; det finns gott om plats för såväl ben som huvud, och samtliga fem baksäten kan justeras så att alla passagerare får det bekvämt. Testaren gillar att sätenas placering i en 2-3-2-formation. Denna utformning ses som mycket bättre än föregångarens 2-2-3-lösning. Däremot ogillas att sätena lägger sig på snarare än i golvet när de viks ihop. För att de inte ska vara i vägen måste de alltså lyftas ut, vilket är problematiskt dels eftersom de är mycket tunga, dels eftersom man inte alltid vet var man ska göra av dem. Den stilrena och robusta interiören anses mer tilltalande än på föregångaren. Plus också för att den nya motorn går tystare. Även om både bränsleförbrukningen och prestandan har förbättrats anses det fortfarande otillräckligt, särskilt med den valfria automatlådan. Nya Sedona är betydligt bättre än föregångaren, men frågan är om detta motiverar prishöjningen.

Källa: What car (GB), september 2006

Edmund's

"Costs less than most minivans"

Edmund's skriver att nya Sedona fortfarande är billigare än de flesta minivans och att man för det låga priset får en förvånansvärt välutrustad bil. Att vika ihop och flytta sätena beskrivs som smidigt och bagageutrymmet anses fullt tillräckligt. När det gäller prestandan motsvarar accelerationen klassens medelvärde. Testaren noterar även att den är bättre än på föregångaren. Styrningen anses på tok för långsam, men bilen kännetecknas ändå av bra kurvtagning och väggrepp. Bromsarna får godkänt och är genomsnittliga för klassen. Däremot dricker bilen mer bränsle än många av konkurrenterna. De flesta problemen med bilen ifråga har att göra med dess tyngd; även om nya Sedona är lättare än föregångaren så väger den fortfarande en hel del. Sammanfattningsvis anses nya Sedona vara ett steg i rätt riktning och enligt testaren har Kia lärt sig ett och annat av konkurrenterna. Å ena sidan når man inte riktigt ända fram, men å andra sidan är Sedona billigare än de flesta.

Källa: Till Edmunds (US)

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Kia Sedona är en sjusitsig minivan som antingen är utrustad med en bensindriven V6-motor på 2,7 liter eller en 2,9-liters dieselmotor. Den sistnämnda rymmer 183 hästkrafter vid 3800 varv per minut och har ett maximalt vridmoment på 343 Nm vid 1750-3500 varv per minut. Bilen har antingen en femstegad manuell växellåda eller en automatlåda med lika många steg. Topphastigheten för den automatväxlade varianten är 194 km/h. Accelerationstiden för densamma ligger på 16,2 sekunder med dieselmotor. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 9,0 l/100 km. Tanken rymmer 80 liter. Yttermåtten är 4810(l)x1985(b)x1760(h) mm och tjänstevikten ligger på 2189 kg. I Sverige kommer modellen troligen heta Carnival.

Tillverkare: Kia