Sök
Kia Opirus

Kia Opirus

Lyxig men föga originell

2005-01-13

Kia Opirus är en lyxutrustad sedan med V6 och framhjulsdrift. Testarna tycker den är en kopia av mer namnkunniga bilar men gillar komforten, framför allt i baksätet.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld “Trumfkortet är komforten”
Vi Bilägare ”Påtaglig lyxkänsla”
Auto Motor & Sport ”Påtaglig lyxkänsla”

Vad tycker testarna?

Testarnas åsikter går isär om Opirus, men två testare är rörande överens om designen. De tycker att designteamet kopierat för mycket från mer kända bilmärken och radar upp ett antal av bilens detaljer som man anser härstammar från andra bilar. En testare är dock mäkta imponerad av komforten och de lyxiga detaljerna, medan en annan menar att detaljerna känns billiga och passar på att anmärka på körglädjen. Alla gillar Opirus bekväma och rymliga baksäte och verkar inte ha något emot att bli skjutsade. En testare ger en eloge till de fina däcken som ingår i standardutrustningen och som bidrar till komforten, medan en annan testare ger minus för störande vägbuller under körning.

Teknikens Värld

“Trumfkortet är komforten”

Kia-Opirus-inside

Teknikens Värld är kritiska till det faktum att Kia har kopierat många designdetaljer, såväl invändigt som utvändigt, från andra kända bilmärken. Med detta sagt konstaterar testaren att detta är en bil för den som inte bryr sig så mycket om såna detaljer utan vill ha ”en bra bil till rimligt pris”. För med bland annat whiplash-skydd, avancerad fjädringsteknik och generöst baksäte är Opirus ganska välutrustad. Testaren gillar komforten, men påpekar att rymligheten i framsätet kunde varit bättre. När det gäller körningen är testaren i stort sett nöjd, men bilens tyngd blir påtaglig när det går undan. Teknikens Värld menar att Opirus kvalitetsmässigt ännu skiljer sig från de mer välkända bilmärkena i klassen, men påminner samtidigt om att priset reflekterar detta.

Källa: Teknikens Värld, nr. 17, 2003
Vi Bilägare, nr. 9, 2004
Vi Bilägare, nr. 9, 2004

Vi Bilägare

”Påtaglig lyxkänsla”

Vi Bilägare håller med föregående testare om designplagiaten och påpekar att bilens framdel påminner oerhört mycket om Mercedes. Bortsett från designdetaljerna tycker testaren att Opirus är gedigen och menar att Kia lyckats med att framkalla känslan av lyx. Vid körning är man också nöjd och anser att tyngden inte alls påverkar smidigheten negativt. Man ger en eloge till alla som konstruerat chassit, men understryker att bilen är bäst anpassad för landsvägskörning där komforten blir tydligast. Allra helst i baksätet som metaforiskt liknas vid en insutten plyschsoffa. Testaren gillar att bilen utrustats med breda och höga däck som bidrar till bekvämligheten. Man imponeras också av exklusiva detaljer som navigationssystem, ett väl tilltaget bagageutrymme med bagageluckans upphängning och menar att Opirus erbjuder mycket till lågt pris, även om den statusmässigt inte når upp till konkurrenter som Mercedes, BMW eller Jaguar.

Auto Motor & Sport

”Påtaglig lyxkänsla”

Kia-Opirus-front

Auto Motor & Sport håller delvis med Kia, som med sin slogan marknadsför en unik känsla som valet av en Opirus medför. Det är faktumet att Opirus är unik som testaren håller med om, men om det är positivt eller negativt är svårare att utröna. Å ena sidan får man en massa lyx för jämförelsevis lite pengar. Å andra sidan är körglädjen långt ifrån helgjuten. Testaren gillar verkligen lädersätena i baksätet och understryker att det är roligare att vara passagerare än chaufför i Opirus. Automatlådan och styrningen beskrivs också i positiva ordalag, men så fort bilen kommer upp i högre hastigheter blir styrningen mindre flexibel. Testaren tycker inte det är roligt att köra Opirus på ojämnt underlag, men tycker komforten förbättras tack vare fjädringens sportläge. Ljudet från vägen får dock snabbt testaren på andra tankar och i kombination med beskrivningen av designdetaljerna som "billiga" menar Auto Motor & Sport att Opirus kan gå hem i Korea, men inte i Sverige.

Cirkapris: 360000 kronor

Produktfakta: Kia Opirus är en fyrdörrars sedan utrustad med en tvärställd V6-motor. Bilen är framhjulsdriven och motorns maxeffekt är 203 hk vid 5500 v/min. Vridmomentet är 294 Nm vid 3400 varv. Acceleration 9,2 sek 0-100 km/h och toppfarten är 220 km/h. Bilen har femstegad automatlåda med manuell växlingsfunktion. Förbrukningen är uppskattad till 11,4 liter per 100 km blandad körning. Tjänstevikten är 1897 kg. Bromsarna har ventilerade skivor fram och bak. I standardutrustningen ingår dubbel klimatanläggning, elektriskt inställbara stolar med minne samt läderklädsel. Mått 498x185x148 cm. Lastvolym 440 liter, bränsletanken rymmer 70 liter.

Modell: Kia Opirus