Sök
Jaguar XJ8 LW8

Jaguar XJ8 LW8

Förlängd klassiker

2004-12-02

Testarna menar att denna nya Jaguarmodell enbart tjänar på det längre axelavståndet eftersom styrningen inte påverkas men komforten ökar betydligt. Motorn är kraftfull.
Testkälla Kommentar
Autocar “Improved rear legroom”
Automobil Test “Kultivierte und durchzugsstarke Motoren”
Car “A superbly athletic motor car”

Vad tycker testarna?

Samtliga menar att det enbart är till fördel för bilen att Jaguar valt att öka axelavståndet. Körmässigt märker man knappast av skillnaden, men i bilen har man mer utrymme vilket enbart är positivt. Testarna menar att manövreringen är bra och att väghållningen fungerar utan problem, dessutom är motorn kraftfull och dragstark. Invändigt är baksätet inte designat för att vara riktigt så bekvämt som man hade önskat, men bilen andas kvalitet och testarna är nöjda.

Autocar

“Improved rear legroom”

Jaguar-XJ8-LW8_inside

Autocar menar att baksätet är en aning för upprätt för att vara bekvämt och sätet saknar det lilla extra som skall till för att man skall slappna av riktigt. Bilen erbjuder fem tum extra mellan däcken mot kostnadstillägg, detta ger en blygsam viktökning på 23 kilo som inte påverkar prestandan i övrigt men det extra utrymmet ger ökad bekvämlighet och gör också att bilen ser bättre ut. Tillverkaren har förlängt bilen och väljer man den extra långa modellen kan man inte få 3,0- eller 3,5-liters motor, men dessa borde erbjudas snart, menar testaren. Man väntar även på en dieselmotor i XJ LW.

Källa: Autocar aug 2004
Automobil Test okt 2004
Car okt 2004

Automobil Test

“Kultivierte und durchzugsstarke Motoren”

Jaguar-XJ8-LW8_back

Automobil Test noterar att bilen erbjuder mycket gott om plats. Motorn upplevs som dragstark och accelererar utan problem. Bensinförbrukningen är dock hög vilket är en klar nackdel och underhållskostnaderna kan lätt skjuta i höjden. Den längre modellen är inte svårare att hantera än den kortare, och det är klart att den inre komforten blir bättre av ett längre axelavstånd, fortsätter testaren. Sitsarna är mycket bekväma och man har gott om plats i baksätet. Dessutom finns såväl DVD-spelare som separat styrning av klimatanläggningen i baksätet, något som är mycket bekvämt.

Car

“A superbly athletic motor car”

Car menar att trots bilens längre axelavstånd påverkas inte styrningen negativt. Körupplevelsen är utmärkt och kontrollen över bilen sviktar aldrig. Bilen ser graciös ut och testaren märker knappt av den extra längden förutom i det faktum att baksätet blivit rymligare. Sätena är dock för upprätta för att vara riktigt bekväma, men motorn är atletisk och ger en bra körupplevelse.

Cirkapris: 772000 kronor

Produktfakta: Jaguar XJ8 LW8 har en V8-motor på fyra liter och 300 hk samt 6-stegs automatväxellåda. Alternativt en kompressormatad V8-motor på 400 hk. Standardutrustning omfattar luftfjädring, dynamisk stabilitetskontroll (DSC) och 17" aluminiumfälgar. Bilen accelererar 0-100 km/tim på 5,3 sekunder. Ventilerade skivbromsar samt 4-kanals låsningsfria bromsar och dynamisk stabilitetskontroll (DSC). Computer Active Technology Suspension (CATS) d v s datorstyrd fjädringskontroll är standard. Bilens tjänstevikt är 1713 kg. Dess yttre dimensioner är 5215(l)x2108(b)x1455(h) mm, med axelavstånd 3159 mm. Bagageutrymmet tar 470 liter.

Modell: Jaguar XJ8 LW8