Sök
Jaguar XJ 2004

Jaguar XJ 2004

Bästa XJ:n hittills

2003-05-06

XJ i ny tappning är något av det bästa från Jaguar någonsin. Mycket goda vitsord i testerna.
Testkälla Kommentar
Edmund’s “Notable improvements”
Auto Motor & Sport “Världens bästa Jaguar”
Car “One of the best driver’s cars”
Teknikens värld “Svårt att beklaga sig”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om framför allt vägenskaperna och den större kupén. Nya XJ är betydligt styvare och klarar att agera som en fullfjädrad lyxsedan med sportig och kontrollerad åkning på snäva vägar. Vidare har bilens mått ökat vilket resulterat i en rymligare kupé, ett epitet som tidigare modeller knappast förtjänat. Nu sitter man lika bra i baksätet som i Mercedes S-klass samtidigt som komforten inte är långt efter. Nya XJ har sin sobra charm kvar, men erbjuder mer körkänsla och komfort än tidigare.

Edmund’s

“Notable improvements”

jg2004inneEdmund’s finner bara ett par yttre skillnader mellan föregående och nya XJ, men ute på vägen visar sig antalet förbättringar snabbt. Beteendet är lugnt, kontrollerat och förtroendingivande oavsett om det är lyx eller sport som ligger närmast hjärtat. Testaren saknar känslan av vägkontakt i ratten, vilken förmodligen gått förlorad i syfte att öka lyxkänslan. Denna brist återfinns dock inte i XJR med precis och känslig styrning. Motorn i XJR levererar ett muskulöst vrål i stället för ett vinande som i tidigare modeller. Vidare är interiören är luftigare med mer svängrum än tidigare, men antalet nya designdetaljer är få. Trots några minustecknen är den nya XJ-serien kompetent nog att konkurrera med samtliga klassdeltagare i lyxligan.

Källa: Till Edmund's startsida
Auto Motor & Sport, Nr 7 2003
Car, Apr 2003
Teknikens värld, Nr 8 2003

Auto Motor & Sport

“Världens bästa Jaguar”

Auto Motor & Sport får ett dåligt första intryck då dörrhandtaget av plast stretar emot när dörren ska öppnas. Väl bakom ratten är dock en perfekt körställning lätt att finna då fåtölj, ratt och pedalställ går att ställa. V8:an på 4,2 liter är nästintill omöjlig att höra på tomgång men vaknar till liv under livligare körning, vilket är passande för biltypen. Något som förvånar är att bilen rör sig ypperligt på vägen vilket tidigare modeller knappast kunnat skryta med. Styrningen svarar snabbt på förarens önskemål och bilen viker snabbt genom kurvorna tack vare det nya chassit och den aktiva fjädringen. En annan av XJ:s mörkare sidor har varit det snålt tilltagna kupéutrymmet vilket inte heller finns kvar. Nya XJ är förlängd i varje riktning och oavsett var man sitter i bilen finner man snabbt en bekväm sittställning. Bästa XJ hittills alltså.

Car

“One of the best driver’s cars”

jg2004bakCar jämför Jaguar XJ 3,5, BMW 735i, Audi A8 3,7 och Mercedes S350 och alla är riktigt bra bilar. Mercedes har en solid identitet och ingen bakom ratten i en S350 kan fråga sig om detta är en autobahnglidare eller inte. På samma sätt är BMW 735i och Audi A8 lyxiga men inte utan känsla av sport och körglädje. Utmanaren XJ ser ut som föregående årsmodell, men på vägen är det en helt ny bil, underbar att köra oavsett om man vill glida eller leka. Kupén är för höginkomsttagare som föredrar att köra i stället för att leka med elektronik. Vilket köparen av en 735i tvingas till. Om man som förare söker en bil med sober identitet, körglädje och enkelhet bör man alltså välja Jaguar XJ. Om man söker en genuin glidare med mindre körglädje bör man sikta på S350 och för snäppet högre vägsäkerhet på dåligt underlag är det Audi A8 som gäller med sin fyrhjulsdrift. Oavsett hur man vrider på steken förlorar BMW till Audi och Jaguar menar engelska Car.

Teknikens värld

“Svårt att beklaga sig”

Teknikens värld upptäcker också att dörrhandtaget är plastigt, men det är en av få missar Jaguars ingenjörer gjort. Formerna är ypperliga, kvalitetskänslan utmärkt och komforten likaså. Det nya chassiet ger utmärkta vägegenskaper och trots att testaren utsätter bilen för hård behandling vägrar den att bli okontrollerad. En orsak till att XJ är lyxigt komfortabel i lägre hastigheter och passande stram i högre, är de aktiva stötdämparna som anpassar sig efter förarens körstil. Till exempel sänks bilen 15 mm över 160 km/h för att öka stabiliteten samtidigt som dämparna blir styvare. Instrumenteringen är väl formgiven och testaren konstaterar att Jaguar förmodligen sneglat på BMW:s iDrive och sedan valt att göra tvärtemot, vilket resulterat i ett system som passar föraren i stället för att leta förare som passar systemet. Ett minus för styrningen som känns distanserad och känslolös. Kupéutrymmet är stort nog att konkurrera med S-klass och nya XJ är ett stort steg framåt för Jaguar. Men testaren saknar de kromade askfaten.

Cirkapris: 600000 kronor

Produktfakta: Jaguar XJ 2004 kommer till en början med fyra olika motorval, samtliga bensindrivna. 3,0 och 3,5 V6, 4,0 V8 och 4,2 V8 kompressor (XJR). Acceleration 0–100 km/h 8,1/7,6/6,6/5,3 sekunder. Toppfart 233/242/250/250 km/h, max effekt 240/262/300/400 hk. Vridmomentet är som mest 300/345/420/553 Nm. Motorn driver bakhjulen och den automatiska växellådan är sexstegad. Samtliga modeller har adaptiva stötdämpare, luftfjädring och dubbla triangellänkar fram och bak. Vändcirkel 11,7 meter. ABS är standard liksom ventilerade bromsskivor runt om. XJR har kraftigare bromsar än övriga. Måtten är 509x186x145 cm och tjänstevikten ca 1600 kg.

Modell: Jaguar XJ 2004