Sök
Jaguar S-type 2.7D 2004

Jaguar S-type 2.7D 2004

Tyst och snabb

2004-08-04

2.7D är den första dieseldrivna modellen i S-type. Testarna berömmer den låga bränsleförbrukningen samt ljudnivån. Kritik förekommer mot avsaknaden av partikelfilter.
Betyg
4/5
4/5
3,5/5

Vad tycker testarna?

Samtliga testare berömmer motorn som jobbar otroligt tyst trots den imponerande prestandan. Dessutom är man positiva till hur Jaguar valt att utveckla S-types design i en mer modern riktning. Bränsleförbrukning, vägkänsla och en ypperligt fungerande automatlåda är andra aspekter av bilen som ges beröm. Testarna är negativa till att det saknas partikelfilter och frågar sig om huruvida S-type är konkurrenskraftig gentemot sina tyska rivaler.

Jaguar-S-type_sidanbak
Car börjar med att berömma motorn. Framförallt imponeras testaren av hur tyst motorn går med tanke på den prestanda och hastighetskapacitet som visas upp. Den ZF-baserade automatväxeln på S-type fungerar smidigt och lägger alltid i rätt växel vid rätt tidpunkt. Väljer man att köpa bilen med manuell växel hamnar man i en mer fördelaktig (brittisk) skattekategori. Vidare beröms moderniseringen av S-type designen. Små, diskreta ändringar på modellen ger en mer stilren utformning. Enda problemet, som testaren ser det, är att S-type 2.7D är alldeles för lik sin föregångare, vilket gör att Jaguar kan få det svårt att övertyga köpare om fördelarna med denna årsmodell jämfört med den som släpptes för 5 år sedan.

Källa: Car, Juni 2004
What Car, Juli 2004
Teknikens Värld, nr 14 2004
Auto Motor & Sport, nr 13 2004

Jaguar-S-type_sidan
What Car menar att de första märkbara skillnaderna mot föregående S-type ligger i bilens design. På bilens front har det endast gjorts mindre justeringar, men bakpartiet har fått ett modernare och mer dynamiskt utseende. Vad gäller bilens interiör så är den rymlig men kommer ändå inte upp i de dimensioner som dess tyska rivaler besitter, och förarbåset känns inte helt bekvämt. Jaguaren är dock den som är skönast att köra inom sin kategori. Den är väl jämförbar med BMW 5-serien och erbjuder till och med en behagligare låghastighetskörning. Den nya dieselmotorn får väl godkänt bland annat för dess ekonomiska fördelar jämfört med bensindrivna S-type bilar. Testaren konstaterar att Jaguaren erbjuder ett konkurrenskraftigt alternativ till BMW 5-serien och Mercedes E-klass.

Jaguar-S-type_interior
Teknikens värld skriver att Jaguar med små medel har lyckats få S-type, som tidigare såg lite tillgjord ut, att se lite sportigare och modernare ut. Detta har uppnåtts genom att man bland annat flyttat upp bakljusen och gett bakpartiet en rakare utformning. Att motorn har två mindre turboaggregat istället för ett större är förklaringen till bilens snabbare och mjukare gasrespons, enligt testaren. Motorn är otroligt tyst och känner man inte till att det finns en dieselmotor under huven så tänker man inte på det. Ljudisolerade ventilkåpor och oljetråg gör detta till en av de tystaste dieselmodellerna på marknaden. När det kommer till interiören så känns den mer påkostad än tidigare, men detaljarbetet är fortfarande inte i klass med de tyska konkurrenterna. Kritik riktas också mot avsaknaden av partikelfilter. Dessutom reagerar testaren på vibrationerna som sprider sig till både växelspak och pedalställ, särskilt på tomgång. Slutsatsen blir att både BMW och Mercedes bygger bilar i samma prisklass som känns bättre än S-type, men att Jaguar troligen kan kamma hem lite försäljningssiffror på den magi som fortfarande finns kring märket.

Auto Motor & Sport uppmäter en bränsleförbrukning på 6,7 l/100 km på svensk landsväg och menar att det är en siffra som flera mindre dieselbilar har svårt att nå. Den sexväxlade manuella växellådan är lättjobbad och exakt, enda nackdelen är att alla lägen framåt är lite för långt placerade till höger. Vidare känns ettan för kort och testaren upplever att det endast tar någon sekund innan tvåan ska i. I kontrast är körning med den sexväxlade automaten "rena mjuklandningen". Under färd låter S-type förvånansvärt lite och det beror till stor del på att Jaguar lyckats bra med ljudisoleringen. I väguppträdandet känns S-type neutral med en viss antydan att släppa i bakändan, men detta åtgärdas av antisladdsystemet. Interiören är bekväm med elmanövrerad ratt och pedalställ. Testaren rekommenderar att betala lite extra för automat, då den nya dieseln är snål nog i drift även med automatlåda.

Cirkapris: 370000 kronor

Produktfakta: Jaguar S-type 2.7D har en V6-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Kompression 17.3, borrning/slag 81/86 mm, 2720 kubikcentimeters volym. Maximal effekt 207 hk (152 kW) vid 400 r/min. Maximalt vridmoment 435 Nm vid 2000 r/min. Bilen är bakhjulsdriven med 6-växlad manuell låda, automat är tillval. Ventilerade bromsskivor bak och fram, låsningsfritt system. Toppfart är 230 km/h, 0 till 100 km/h går på 8,5 sek. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,71 liter/mil, enligt fabriksuppgifter. Längd 491 cm, bredd 182 och höjd 145. Tjänstevikt ca 1720 kg, maximal last/släpvikt 530 respektive 1850 kg. Tanken rymmer 69 liter.

Modell: Jaguar S-type 2.7D 2004