Sök
Ford S-Max 2010

Ford S-Max 2010

Powershift, Ecoboost och Flexifuel

2010-06-23

Med ett namn som S-Max förväntar man sig ”extra allt”, och Fords lilla familjebuss har levererat, främst körkänsla och utrymmen. Nu kommer en uppdaterad version som får motstånd i testerna. Startknapp och Powershift-växellåda hör till de tekniska nyheterna medan den starka men törstiga 2,5T-motorn fått ge vika för en snålare bensinturbo på 203 hk.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar - ”Still our favorite mpv”
Teknikens Värld - ”Körglädjen har försvunnit”
Car 4/5 ”One of the best people carriers”

Vad tycker testarna?

S-Max och den längre versionen Galaxy har blivit en mer renodlad familjebil, med delvis svagare bestyckning och mjukare chassisättning. Men bättre växellådor och en starkare dieselmotor gör sitt till för att öka trivseln. Det är fortfarande en favorit som familjefraktare och även om den blivit snällare leder S-Max klassen när det gäller körglädje. Prisnivån har ökat en del även om det finns prisvärda köp att göra beroende på version.

Autocar

”Still our favorite mpv”

s_max_2010_4
Autocar jämför S-Max 2,0 Tdci med Mercedes E350 Cdi. En något orättvis jämförelse erkänner författaren, men logisk med tanke på att detta är två bekväma och rymliga allround-modeller som båda finns med sju sittplatser. I fallet Mercedes är extrasätena bara för barn, som får sitta vända åt fel håll. Fords extrasäten är standard i högre utrustningsnivåer och bättre på alla sätt. Däremot har de som färdas i E-klassen bättre plats i det ordinarie baksätet. Likaså är komforten bättre på förarplatsen, medan Forden som alltid överraskar med ett mycket alert chassi för biltypen. Ljudisoleringen är också bättre i Mercedes och trots att S-Max är mpv-favoriten får den ge sig för en mer gedigen känsla i E-klass, där 220 Cdi blir ett bättre köp än fläskiga 350 Cdi.

Källa: Autocar (UK) 9 juni 2010

Teknikens Värld

”Körglädjen har försvunnit”

s_max_2010_2
Både S-Max och syskonet Galaxy har blivit mer politiskt korrekt, menar Teknikens Värld. Ford har annars inte slösat på uppdateringarna, lite nya designdetaljer och ett par nya motorer är allt. Samt att det har tillkommit en dubbelkopplingslåda som dock är ett dyrt tillval för 19000 kr. 2,5-litersmotorn från Volvo är inte kvar till testarens sorg, och chassit är inte lika spänstigt utan mer komfortbetonat. Den starka dieseln på 163 hk är dock en viss tröst. Galaxy är som S-Max i körkänsla förutom att den är ännu rymligare och ännu lite mer gungig i chassit. 

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 22 2010

Car

”One of the best people carriers”

s_max_2010_3
Car menar att S-Max alltjämt är favoriten som familjefraktare. Till skillnad från övriga testare gillar man den nya Ecoboost-motorn i form av en bensinturbo. Den har fördelen att vara betydligt snålare än tidigare toppmodellen 2,5T och den nya Powershift-lådan är standard. LED-ljus, ny front och lite kromdetaljer är andra smärre nyheter på utsidan medan förarmiljön fått startknapp (tillval) och döda-vinkeln varning. De två extrasätena fälls enkelt ner när de inte behövs och bildar en rymlig och bekväm lastare för långresan.

Källa: Car (UK) april 2010

Cirkapris: 299000 kronor

Produktfakta: Ford S-Max 2,0T Ecoboost
Motor:
Bensinturbo, 203 hk och 300 Nm
Drivning: Framhjulsdrift, 6-stegad Powershift
Prestanda: 0-100 8,5 sek, toppfart 221 km
Förbrukning: 0,81 liter, koldioxid 189 gram
Övriga versioner: Tdci 140/163 hk, Flexifuel 145 hk