Sök
Citroën C6

Citroën C6

Pålitlig resekamrat

2005-12-21

Nya Citroën C6 är bekväm och pålitlig, men testarna saknar fler innovativa lösningar och spår ett dåligt andrahandsvärde.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 “Fabulous ride, a great alternative”
What Car 3/5 “Roomy and comfortable”
Car 3/5 “Too much is unconvincing”
Teknikens Värld - “Långfärdskomforten är i stjärnklass”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att C6 har en design som drar blickarna till sig. Invändigt är bilen rymlig för samtliga, även om en testare menar att de bakre passagerarna kunde fått mer huvudutrymme. Benutrymmet är det dock inget fel på. Bilen är behaglig att köra, framför allt på landsväg då både dämpning och styrning kommer till sin rätt. En testare menar att styrningen är lite för lätt vid lägre hastigheter. Generellt menar testarna att bilen är säker och bra, men att den inte direkt bjuder på några överraskningar.

Autocar

“Fabulous ride, a great alternative”

Citroën C6 ovanifrånAutocar tycker att C6 är rymlig, men huvudutrymmet för de bakre passagerarna kunde varit något frikostigare. Kvalitetsmässigt når instrumentbrädan inte riktigt upp till de förväntningar som den yttre designen ställer upp. När man kör är bilen tyst och det går knappt att höra skillnad på om man kör bensin- eller dieselmotor. Växellådan är smidig, särskilt med den testade dieselmotorn som testaren anser vara en av de absolut bästa. Hanteringen är bra och styrningen är lätt och smidig. Om man kör på en väg med skarpa kurvor blir understyrningen tydlig, men placeringen på vägen är ofelbar. Dämpningen fungerar bra och ojämnheter i vägen märks knappast menar Autocar.

Källa: Autocar 20 sept 2005

What Car

“Roomy and comfortable”

Citroën C6 sidanWhat Car anser att C6 har en strålande design som man knappt kan se sig mätt på. Invändigt är bilen rymlig och bekväm, men testaren tycker att kvalitetsnivån är genomgående låg med tanke på priset. Bagageluckan kunde varit något större. Säkerhetstänkandet är föredömligt med inte mindre än nio airbags, något som lämnar en del konkurrenter på efterkälken. Föraren har tillgång till en utmärkt display med information om allt från hastighet till navigation. Testaren kör dieselmotorn och menar att bensinmotorn knappast kan vara bättre. Körupplevelsen är mjuk och behaglig på landsväg, men vid stadskörning är bilen mer än lovligt känslig för ojämnheter.

Källa: What Car nov 2005

Car

“Too much is unconvincing”

Car tycker att Citroëns nya storbil har en riktigt snygg design, men att prestandan inte är riktigt lika förfinad. Invändigt har man tillgång till alla instrument och funktioner man behöver, men instrumentbrädan är tråkig och håller inte måttet med tanke på bilens pris. Man sitter mycket bekvämt och har gott om utrymme. Vid längre körturer är bilen mycket bekväm, bland annat för att dämpningen fungerar utmärkt. Testaren tycker dock att det lilla extra saknas i körningen, det finns konkurrenter som bjuder på häftigare upplevelser. Dynamiken håller inte toppklass menar Car.

Källa: Car nov 2005

Teknikens Värld

“Långfärdskomforten är i stjärnklass”

Citroën C6 bakTeknikens Värld menar att C6 är bekväm och imponerande, men att den inte erbjuder några större innovativa lösningar. Testaren saknar det fasta rattnavet som fanns i Citroën C4. Säkerhetstänkandet är dock bra och testaren uppskattar att antalet airbags är hela nio. Bagageutrymmet kunde varit större, men i övrigt är det gott om utrymme för samtliga passagerare. Testbilen är utrustad med dieselmotor som har ett imponerande jämnt kraftflöde samtidigt som den arbetar tyst. Styrningen känns något lätt vid lägre hastigheter, ökar man farten så blir den dock stabilare. Fjädringen kommer också till sin rätt vid körning på landsväg menar testaren.

Källa: Teknikens Värld nr 23 2005

Cirkapris: 445000 kronor

Produktfakta: Citroën C6 är en stor fyrsitsig sedan utrustad med bensin- eller dieselmotor. Dieselmotorn är en tvärställd sexcylindrig V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Vidare är den utrustad med två turboaggregat samt laddluftkylare. Partikelfilter finns. Kompressionen är 17,3. Borrning/slag är 81/86 mm och volymen är 2 720 cm3. Den maximala effekten är 204 hk (150 kW) vid 4 000 r/min. Det maximala vridmomentet är 440 Nm vid 1 900 r/min. Bilen är framhjulsdriven och utrustad med en sexväxlad automatlåda med möjlighet till manuell växling. Vidare är bilen utrustad med datorstyrd gashydraulisk fjädring och stötdämpning med automatisk nivåreglering. Fram sitter fjäderben och dubbla triangellänkar, bak finns multilänkaxel. Ventilerade skivbromsar runt om. Hjulen mäter 18 tum. Axelavstånd 290 cm. Måtten är 491x186x146 cm. Toppfarten är 230 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 8,9 s med diesel V6. Bränsleförbrukningen blandad körning är 1,12 l/mil (bensin) respektive 0,82 liter/mil (diesel).