Sök
Chrysler 300M

Chrysler 300M

Snygg, stor och plastig

2002-07-10

Chrysler 300M är en amerikansk sedan där merparten av kraften har lagts på design. Interiören är plastig, motorn bullrig och säkerheten minimal. Trots det får den relativt goda vitsord.
Testkälla Kommentar
Aftonbladet/Ams "I fin men fel form"
Teknikens Värld "Miljonärslook med minus"
Edmund's "For Americans by Americans"
Consumer Reports "A bit unfined"

Vad tycker testarna?

Chrysler lyckas imponera på samtliga testare när det gäller designen av 300M. Den är vågad men stilfull och ser klart lyxig ut. Perfekt för den som vill att alla ska titta lite extra när man passerar. Samtidigt är testarna eniga om att Chrysler har snålat på kvaliteten och 300M känns helt enkelt inte lika lyxig inuti som den ser ut att vara. Ingen dålig bil, men den skulle behöva mer arbete och detaljkvalitet för att verkligen imponera och konkurrera på allvar.

Aftonbladet/Ams

"I fin men fel form"

Instrumenten syns inte så bra
Instrumenten syns inte så bra

Aftonbladet/Auto Motor & Sport genomför ett vintertest av Audi A6 2,5 TDi, BMW 530d, Chrysler 300M, Mercedes E280, Saab 9-5 3,0 och Volvo S80 2,9. Samtliga testbilar är utrustade med sexcylindriga bensin- eller dieselmotorer. När det gäller att fördela värmen i kupén på rätt sätt stöter Chrylser 300M på patrull direkt. Fläkthastigheten är låg och värmer upp utrymmet långsamt. Efter 30 minuter har en temperatur på 4-5 grader under den inställda uppnåtts men golvet är iskallt och fönstren immar igen. Men det är endast Saab och Volvo som lyckas med värmen på ett tillfredställande sätt. 300M har en något för hård fjädring för vinterkörning och är den utan tvekan bullrigaste att köra. Instrumenten syns inte speciellt bra då en grönaktig belysning gör det svårt att fokusera på givarna. Dessutom är klimatanläggningen plottrig. Vidare är strålkastarna och sikten bakåt något som utvecklarna inte prioriterat. När det gäller att ta sig framåt i snön gör Chrysler 300M ett bra jobb tack vare bred hjulbas men den är av samma anledning ovillig att byta kurs när man fått upp farten. Kursstabil och behaglig men fjädringen tenderar att bottna på dåliga vägar. Trots positiva sidor placerar sig 300M sist i fältet med Saab 9-5 som vinnare och BMW 530d på god andraplats.

Källa: Till Aftonbladets hemsida
Teknikens värld, nr 1 2001
Till Edmunds' hemsida
Till Consumer Reports hemsida

Teknikens Värld

"Miljonärslook med minus"

Aggressiv lyxighets-framtoning?
Aggressiv lyxighets-framtoning?

Teknikens värld chockas nästan av den aggressiva lyxighets-framtoningen som Chrysler 300M anfaller med. Det finns över 60 knappar i kupén att hålla reda på, men läderfåtöljerna är snyggt stoppade och instrumenten har en touch av retrodesign. Träinläggningar i dörrar samt paneler passar på ett hyfsat sätt in i helheten. Väl bakom ratten upptäcker testaren att denna känsla av lyxighet är som en hägring i en öken. Chrysler har använt billiga material och man har hafsat ihop bilen med en plastig helhetskänsla som resultat. Vem vill ha färddatorn placerad i taket bakom backspegeln? De blickar bilen får när man glider fram på gatorna är desto mer positiva. Amerikanarna kan bygga bilar som drar åt sig blicken och 300M är inget undantag. Växellådan är också en besvikelse då det är lätt hänt att spaken hamnar i läget för manuell växling utan att man märker det. Resultatet blir fullt varv på ettan i väntan på en uppväxling som inte kommer. Det drar förvisso också till sig blickar men av den negativa sorten. I sakta mak på finare vägar är ljudnivån låg men så fort man försöker sig på en omkörning väsnas motorn för mycket. Chrysler 300M är inte värd sitt pris tycker testaren då bilen inte håller vad utseendet lovar.

Edmund's

"For Americans by Americans"

Vackra och ovanliga linjer
Vackra och ovanliga linjer

Edmund’s konstaterar att Chrysler kunde benämnt 300M Special som en GT eller Sport men ger tummen upp för epitetet Special. Mycket motor, kraftfulla bromsar och chassi som matchar prestanda, men utseendet är också ganska speciellt. Vackra och ovanliga linjer som osar av hastighet och lyx på amerikanskt vis. Belysningen via strålkastarna och på instrumentpanelen är bra, men farthållaren har ingen belysning. Interiören må vara stilren och behaglig men kvaliteten är inget att hurra för. Det skramlar lite varstans i kabinen vilket inte ger samma lyxiga intryck som bilens utseende. Den är bättre på ett par punkter när den jämförs med det som BMW och Lexus har att erbjuda i denna prisklass, men både BMW och Lexus är byggda med bättre känsla för kvalitet. Chrysler 300M är en amerikansk bil ut i fingerspetsarna vilket i sig inte är något speciellt men samtidigt inte en bil att skämmas för.

Consumer Reports

"A bit unfined"

Bra bromsar men lite svajig bakdel
Bra bromsar men lite svajig bakdel

Consumer Reports jämför Chrysler 300M med Lincoln LS, Volvo S80 och Mitsubishi Diamante. Utseendemässigt imponerar 300M på testaren men väl bakom ratten och utepå vägen så imponerar den inte lika mycket. 300M misslyckas med att maskera vägljud och inte ens på fina vägar är den tyst. Fjädringen känns styv men svajig. Med lite last i bagaget blir åkningen mer svajig och bilens bakdel tenderar att driva utåt vid hårdare manövrar. Vidare väsnas motorn och fartvinden för mycket. Åkningen känns helt enkelt inte lyxig jämfört med övriga testdeltagare. På den positiva sidan gör bromsarna ett gediget jobb även om bilen tenderar att glida åt ena sidan när full bromskraft appliceras. När det gäller kupén är stolarna bra på så vis att det är lätt att hitta en bekväm position, men tyvärr för mjuka vilket gör längre turer krävande. Säkerhets­mässigt är den fattigt utrustad. 300M ser bra ut men behöver bearbetas för att bli riktigt bra.

Cirkapris: 310000 kronor

Produktfakta: Chrysler 300M är framhjulsdriven och har en längsmonterad V6:a på 2,7 liter som levererar 204 hästkrafter vid 6400 rpm. 0-100 km/h tar tio sekunder och toppfarten är ca 210 km/h. Det går även att få bilen med V6:a på 3,2 liter och 254 hk. Bagagevolym är 530 liter VDA. 300M kommer med automatlåda, antispinn upp ca 40 km/h, krockkudde vä/hö, klimatanläggning, färddator, läderklädsel och fällbart baksäte. Max lastvikt 460 kg. Standarddäck 225/55R17. Måtten är 500x192x142 cm, tjänstevikten ca 1660 kg beroende på motorstorlek.

Modell: Chrysler 300M