Retrokraft
2004-07-26
Sjuttiotalsdesign och Hemi-motor gör 300C till ett riktigt kraftpaket som är här för att utmana de stora gossarna från Tyskland.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Car | 4/5 | "M-car fans have something to be afraid of" |
Teknikens Värld | "Legend i repris" | |
Auto Zeitung | "Neuen flaggschiff" |
Vad tycker testarna?
Testarna är positivt inställda till Chrysler 300C och ser den som en intressant utmanare till andra bilar i samma klass. En testare är förtjust över att det sitter en Hemi under huven och en annan gläds åt positiva köregenskaper. Kraftfull, men utan särskilt mycket vägbuller. En testare uppskattar sjuttiotalsexteriören med stor och rak grill.
Car
"M-car fans have something to be afraid of"
Källa: Car maj 2004
Teknikens Värld nr 10 2004
Auto Zeitung nr 9 2004
Teknikens Värld
"Legend i repris"
Auto Zeitung
"Neuen flaggschiff"
Cirkapris: 508000 kronor
Produktfakta: Chrysler 300C är en fyradörrars sedan med tre olika motorer. Den har i dyraste versionen en inredning av polerad metall och läder samt inslag av fejkade sköldpaddsskal. Under huven finns en 2,7 liters V6, 3,5 liters V6 eller en Hemi V8 på 5,6 liter med maxeffekt 340 hk vid 5000 r/min och maximalt vridmoment 525 Nm vid 4000 r/min. Toppfarten är 250 km/h, 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Hemi-tekniken innebär att bara halva motorn används vid låg belastning, vilket spar bränsle. Kraftöverföring via bakhjulsdrift och 5-växlad automatlåda med möjlighet till manuell växling. Vändcirkeln är 11,9 m. Bromsarna är låsningsfria med skivor fram (ventilerade) och bak. Tjänstevikten är 1920 kg, maxlasten 500 kg. Släpvikten är maximalt 1725 kg. Tanken rymmer 71 liter och beräknad förbrukning vid blandad körning är 1,34 l/mil. Priset avser V8.
Modell: Chrysler 300C