Sök
Chevrolet Epica

Chevrolet Epica

Prisvärd lyxbil

2006-06-02

Chevrolet Epica är en prisvärd, komfortabel och tystgående bil. Testarna gillar interiören men är desto mindre förtjusta i bilens anonyma yttre utformning.
Testkälla Betyg Kommentar
Vi bilägare - "Ett mycket attraktivt pris"
Teknikens värld - "En hyfsat bra bil"
Auto motor & sport - "Sexig glidare"

Vad tycker testarna?

Det som imponerar mest på testarna är att Chevrolet Epica är en lyxig bil till överkomligt pris. Exteriören upplevs som okej, med många influenser från andra bilar i samma klass. Interiören är desto bättre med en snygg och bra instrumentpanel. Övriga reglage i bilen upplevs som bekväma och smidiga. Det är en tystgående bil med rymligt bagageutrymme.

Vi bilägare

"Ett mycket attraktivt pris"

Vi bilägare tycker främst att Chevrolet Epica är en lyxig bil till bra pris, men att bilen saknar antisladdsystem drar ner betyget. Utrymmena i bilen är mycket generösa men i baksätet får man begränsat med benutrymme om en längre förare kör bilen. Förarplatsen upplevs som bekväm, men klockan på instrumentpanelen är i princip osynlig. Övriga instrument och reglage är bra, bland annat sitter spakarna på mycket behagligt avstånd. Bagageutrymmet är stort, det krävs dock ett lyft för att komma över tröskeln. Det finns två motoralternativ som båda är mjuka och tystgående. Den mindre motorn med manuell låda upplevs dock som en mindre bra lösning medan den större motorn med automatlåda är mjukare och smidigare att manövrera.  

Källa: Vi bilägare (SE), nr 7 2006

Teknikens värld

"En hyfsat bra bil"

Teknikens värld tycker att Chevrolet satsat mycket på bilens utformning och säkerhet. Designen gör inget större intryck, trots detta upplevs Epica som snygg och modern med många influenser från BMW 5-serie, Saab 9-3 och Alfa 166. Interiören känns bekväm och snygg. Förarstolen är inte så rymlig och man sitter lite för högt. Ratten är justerbar och behaglig. Det finns två V6-motorer att välja mellan där den mindre känns trög, den större med automatlåda upplevs som mjuk och kraftigare vid omkörningar. Det är sammantaget en prisvärd bil med god ergonomi, som är tystgående och komfortabel att köra.

Källa: Teknikens värld (SE), nr 10 2006

Auto motor & sport

"Sexig glidare"

Auto motor & sport tycker att Chevrolet Epica påminner mycket om Saab 9-5 då den är i det närmaste identisk när det gäller storlek. Den har vidare lika stort bagageutrymme som Volvo S80. Bilen har med andra ord många influenser från andra bilar i samma klass och är mycket prisvärd. Interiören är okej men inte mer, mest imponerande är stereoanläggningen som man även hittar i Cadillac BLS. Något som drar ner betyget är de inte helt justerbara stolarna. Styrningen är okej men kan avge vissa ryck och accelerationen upplevs som ganska tafatt. I övrigt är bilen mycket tystgående.

Källa: Auto motor & sport (SE), nr 10 2006

Cirkapris: 190000 kronor

Produktfakta: Chevrolet Epica är en fyradörrars sedan med två raka sexcylindriga bensinmotorer att välja på. 2,0 LS ger 144 hk och förbrukar 8,9 liter bensin per 100 km blandat. 2,5 LT med automatlåda ger 156 hk vid 5800 v/min, maximalt vridmoment 237 Nm vid 4000 v/min. Båda modellerna accelererar på 9,9 sekunder från 0 till 100 km/h. Bränsleförbrukning i stad är 1,38, landsväg 0,66 samt blandat 0,93 l/mil. Tanken rymmer 63 liter. Femväxlad manuell eller femstegad automatisk växellåda. 2,5 LT har en toppfart på 209 km/h, mäter 480x181x145 cm och har en tjänstevikt på 1985 kg. Cirkapriset avser grundmodellen 2,0 LS.