Sök
Cadillac CTS

Cadillac CTS

En bit kvar till toppen

2003-06-10

När Cadillac ger sig in i konkurrensen med BMW och Audi är det med nyskapande formgivning och god komfort. CTS är betydligt trevligare än sina föregångare menar testarna.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Annorlunda och ovanligt kul"
Vi Bilägare "Det smakar klass, stil och elegans"
Edmund's "Huge improvement"
Teknikens Värld "Känns som en europeisk prestigebil"

Vad tycker testarna?

Det blir ganska ljumma omdömen för Cadillacs nya modell. Det råder inga tvivel om att CTS är ett stort framsteg gentemot sina föregångare. Men om den verkligen klarar konkurrensen med BMW och Audi är tveksamt. Motorn är väl anpassad till bilens storlek och på det hela taget har den god komfort, särskilt vid höga hastigheter. Den yttre formgivningen känns spännande och nyskapande men inredningen är vanlig och lite plastig.

Auto Motor & Sport

"Annorlunda och ovanligt kul"

Cadillac-CTS-bak

Auto Motor & Sport menar att Cadillac med CTS tagit upp konkurrensen med BMW, Audi och Mercedes. CTS är inte så stark men pigg och lådans växlingar är mjuka. Motorn har ett trevligt ljud och körkänslan kan jämföras med BMW. CTS är förvånansvärt kul att köra. På krokiga vägar går bilen fast och är lättstyrd. Fjädringen som är ganska hård gör bäst ifrån sig i höga hastigheter. I statstrafik är den lite för hård men där ger den lilla vändcirkeln plus i kanten. Testaren gillar formgivningen. CTS är en av de bästa amerikanarna testaren sett, "väl i paritet med de bästa tyskarna". Inredningen är snygg men några detaljer kan kännas billiga. Färddatorn hade emellertid kunnat vara mindre komplicerad menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 9 2003
Vi Bilägare, nr 7 2003
Till Edmund's hemsida
Teknikens Värld, nr 11 2003

Vi Bilägare

"Det smakar klass, stil och elegans"

Cadillac-CTS-instrument

Vi Bilägare tycker CTS "ser brutal ut". Motorn kommer bra överens med bilens storlek. Växlingarna är mjuka. Till nackdel för den allmänna komforten är att kupéns ljudnivå är i högsta laget med mycket vindbrus kring A-stolparna. Takhöjden är också förhållandevis låg vilket kan vara till nackdel för långa. Sätena är bekväma och kan justeras, men ratten kan bara justeras i höjdled vilket är en miss. CTS är annars välutrustad vad gäller säkerhet, men flera av systemen som bidrar till bilens väggrepp är extrautrustning och kostar således köparen en slant.

Edmund's

"Huge improvement"

Cadillac-CTS-sidan

Edmund's kallar den nya formgivningen "revolutionerande" och påpekar likheterna med BMW 3- serien. V6-motorn är tillräcklig för bilens storlek men några extra hästkrafter skulle vara trevligt till den fina fjädringen. Karossen har en jämn viktdistribution som tillsammans med fjädringen gör ett bra jobb, utan att bilen känns obekväm. Styrningen har bra balans. Sätena är bekväma men liksom inredningen i stort är de inte överdrivet eleganta. Mittkonsolen med musikanläggning är rörig. I jämförelse med sina föregångare tycker Edmund's att CTS är en stor förbättring men den kan inte riktigt mäta sig med BMW och Audi.

Teknikens Värld

"Känns som en europeisk prestigebil"

Cadillac-CTS-fram

Teknikens Värld tycker att CTS känns läcker och nyskapande. Den manuella växellådan fungerar bra. Teknikens Värld har testat modellen med den lilla motorn som har bra drag. CTS går enligt testaren tyst och fjärdringen är styv utan känsla av gungig amerikan. Styrningen är exakt och bra, bilen är aningen understyrd. Insidan känns standardbetonad och onödigt plastig. Benutrymmet är bra, men takhöjden låg. Framstolarna är fasta och bekväma. Utrustningen fungerar bra men ger ett plastigt intryck. Sammanfattningsvis tycker Teknikens Värld att priset är högt men designen tilltalar liksom utrymme, ljudkomfort och köregenskaper hos Cadillac CTS.

Cirkapris: 450000 kronor

Produktfakta: Cadillac CTS tillverkas i Tyskland och finns med 2,6/3,2 liters V6 på 185 respektive 218 hk. Toppfarten är begränsad till 230 km/h. Accelerationen uppgår till 0-100 på 9,3 resp. 7,7 sek. Köparen kan välja mellan femstegsautomatlåda eller manuell femväxladlåda med sportläge och vinterstartläge. CTS är bakhjulsdriven och utrustad med antispinn och antisladdsystem. Individuell hjulupphängning. Servostyrningen anpassas till hastigheten. Vändcirkel 10,8 meter. Ventilerade bromskivor fram och bak. Tanken rymmer 66 liter. Vid landsvägskörning förbrukar CTS 0,9 liter per mil, motsvarande vid stadskörning 1,64 och blandad körning 1,17 liter per mil. 483(L)x180(B)x143(H) cm. Tjänstevikt 1728 kg och maxlast 400 liter.

Modell: Cadillac CTS