Sök
BMW Hydrogen 7

BMW Hydrogen 7

Vätgasbilen är här

2007-01-03

BMW har startat produktion av vätgasbilen som även fungerar på vanlig bensin. Att köra miljövänligt är dock inte helt utan problem.
Testkälla Kommentar
Teknikens värld "Vätgasbilen är på riktigt"
Auto motor & sport "Redo att möta vardagslivet"
Wired "Some major issues"

Vad tycker testarna?

Intressant, men svårtillgängligt och dyrt. Frågan uppstår varför BMW valt ut sin största och mest bränsleslukande modell till ett miljöbilsprojekt, men att Hydrogen 7 är tämligen unik råder ingen tvekan om. Problemet är lagringen av den lättflyktiga vätgasen, som trots en extremt välisolerad tank förångas och försvinner efter bara någon veckas tid.

Teknikens värld

"Vätgasbilen är på riktigt"

Teknikens värld uppskattar det revolutionerande i BMW:s nya miljöbil, som rullar nästan helt ljudlöst. Växlingen mellan bränsletyper i bilen sker omärkligt och även om flera exempel på vätgasbilar finns så är detta den mest verklighetsanpassade. Men de 100 förseriebilarna ska bara tjänstgöra hos politiker och andra verkliga makthavare i energifrågor. Att vätgasen tankas i flytande form innebär att räckvidden ökar, samtidigt som distributionen är dyr. Bilen använder också förbränningsmotor, medan de flesta konkurrenter använder bränsleceller som drivkälla. Det innebär att 7-serien fungerar under den första övergångsfasen till en framtida satsning på det miljövänliga vätgasbränslet.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 25 2006

Auto motor & sport

"Redo att möta vardagslivet"

Auto motor & sport tycker att 7-seriens vätgasbil både är framtid och fossil. Det senare därför att dagens vätgas framställs ur naturgas, med ännu högre koldioxidhalt än bensin. Målet är dock biologiskt framställd vätgas men dit är det långt, menar testaren. Tack vare att gasen är i flytande form blir räckvidden godkänd, cirka 20 mil på gas och ytterligare 50 på bensin. Motorljudet är hårdare med gas än bensin, men komforten behöver man inte offra i 7-seriens vätgasmodell menar testaren.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 24 2006

Wired

"Some major issues"

Wired tycker det är dags att någon tillverkare nu kommer med en vätgasmotor, cirka 130 år efter att Jules Verne förutsåg en sådan i "Den hemlighetsfulla ön". Bilen i sig är klart körduglig men att få tag i vätgasen är inte lika lätt som att använda den. Vätgasbilen är drygt 200 kg tyngre än 760Li, och det känns, enligt testaren. Hydrogen 7 är ingen racerbil men saknar inte heller kraft när det behövs. Koldioxidutsläppet är bara en procent av högsta tillåtna halt i USA och Europa. Det är dyrt att tanka vätgas och bränslet är extremt lättantändligt, anmärker Wired.

Källa: www.wired.com (US)

Cirkapris: N/A kronor

Produktfakta: BMW Hydrogen 7 är en fyradörrars sedan i största klassen med V12-motor på 6 liter och 260 hk. Motorn drivs av både vätgas och bensin men är strypt för att inte ge olika prestanda mellan bränsletyperna. Vätgasen tankas i flytande form och förvaras i en välisolerad tank som rymmer 7,8 kg gas som håller -253 grader. Bränslet måste förbrukas inom 10-12 dagar då det förångas i tanken. Förbrukningen uppgår till 0,36 kg vätgas per mil, eller 1,4 liter bensin. Co2-utsläpp 332 gram/km. 0-100 går på 9,5 sekunder, toppfart 230 km/tim. Mått 518x190x149 cm, tjänstevikt 2460 kg. Däckdimension 245-50 WR18. Bensintanken rymmer 78 liter. Bilen är en experimentmodell och kommer bara lånas ut till utvalda politiker och andra makthavare.

Tillverkare: Bmw