Sök
BMW 760

BMW 760

Lyxig och björnstark

2003-02-10

BMW 760 är en renodlad lyxbil som begåvats med världens första direktinsprutade V12:a. Mycket goda vitsord, men det finns brister förutom priset.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Världens första direktinsprutade V12:a"
Teknikens Värld "En festlokal på hjul"
Autocar "Vaguely unconvincing luxury car"

Vad tycker testarna?

Två av testarna är ytterst imponerade av den lyxighet som omger samtliga resande i BMW 760. En testare anser att det finns konkurrenter som lyckats bättre inom vissa områden. Speciellt när det gäller att få passagerarna att känna sig ombonade och komfortabla misslyckas 760 till en del då chassiet inte lyckas absorbera ojämnheter tillräckligt bra. Testarna är eniga om att det är en ytterst rolig lyxbil att pressa genom kurvorna tack vare den silkeslena och starka motorn, det fina chassiet och den utmärkta växellådan. BMW 760 är mycket bra men det finns frågetecken.

Auto Motor & Sport

"Världens första direktinsprutade V12:a"

BMW760bak

Auto Motor & Sport testar BMW 760Li och reagerar på hur tyst den är i stadstrafik, vilket bland annat kommer av att generatorn är vattenkyld. När testaren arbetar hårdare med gasen visar motorn att den är kapabel till ett mustigt djungelvrål och från 4000 rpm drar den mycket starkt. Det stora vridmomentet på 600 Nm erbjuder dock gott om kraft redan på låga varvtal. När det gäller komforten finns intet ont att säga, speciellt baksätet är utrustat med allt som kan önskas. Små fläktar sitter under stolarna för att passagerarna inte ska svettas samtidigt som stolarna i baksätet går att justera till halvt liggande. Passagerarna kan även justera vissa inställningar från datorterminalen iDrive. I testarens ögon vinner inte BMW när det gäller hästkrafter men när det är körglädje och finess som gäller finns få konkurrenter

Källa: Auto Motor & Sport, Nr 24 2002
Teknikens Värld, Nr 1 2003
Autocar, Dec 2002

Teknikens Värld

"En festlokal på hjul"

760inne1

Även Teknikens Värld reagerar över den goda ljudisolering BMW förärat 760 med. Faktum är att motorn är knappt hörbar under normal körning och det är endast när gaspedalen nyttjas frikostigt som den gör sig hörd. Att glida fram i lugnt tempo är något som passar 760 som rör sig stolt och värdigt på ett sätt som snabbt övertygar iakttagaren att detta är en mycket dyr bil. Den lyckas dock uppehålla samma stolthet på en testbana under hård press. V12:an levererar outröttlig kraft till bakhjulen och fjädringssystemet gör att den på ett ytterst ovanligt sätt kan ta sig genom kurvor med full kontroll och körglädje. Den automatiska växellådan håller samma kvalitet och det är knappt märkbart när växlarna byter plats. Under hård körning kan det vara lite obekvämt i baksätet då bilens vikt gör sig märkbar. Kraftiga slängar med bakändan är något BMW inte lyckats bygga bort helt, men det stora antalet hjälpsystem som byggts in minimerar risken för avåkning. Finesser i överflöd och de flesta är lättanvända, samtidigt som utformningen av förarplatsen är ypperlig. iDrive är dock utformad på samma sätt som tidigare och inte så användarvänlig. När det gäller lyxkänsla så har BMW i alla fall lyckats på ett imponerande sätt.

Autocar

"Vaguely unconvincing luxury car"

760inne2Autocar är av liknande åsikt som ovanstående testare. BMW har lyckats förbättra motorn på ett imponerande sätt och dess beteende är betydligt mjukare än tidigare. Accelerationen är inte sämre, snarare tvärtom. V12:an med den suveräna växellådan accelererar bilen på ett ytterst förtroendeingivande sätt. Mercedes S600 har mer dragkraft på lägre varv än 760 som inte riktigt vaknar till liv förrän 3500-gränsen passeras. Men de enda förare som kommer att uppfatta nya 760 som klen är de som egentligen borde köpa en renodlad sportbil. När det gäller lugnare bilturer har BMW andra problem. Styrningen är indirekt och saknar kontakt med marken vilket ger en känsla av att man flyter fram på vägen med mindre kontroll än önskvärt. Vidare är fjädringen inte så absorberande den borde vara. BMW 760 är mer övertygande på en testbana när man själv kör den, än när man åker med som passagerare i mer civila hastigheter. En sofistikerad bil som brister i förmåga när det gäller att bära fram passagerarna på ett ombonat och lyxigt sätt.

Cirkapris: 1050000 kronor

Produktfakta: BMW 760 finns i versionerna 760i och 760Li (förlängt axelavstånd och baksätesutrymme). Data gäller 760i med direktinsprutad V12 på 6 liter. Den maximala effekten är 445 hk och maximala vridmomentet 600 Nm vid 3950 rpm. Motorn är utrustad med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) för vardera cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Kompressionen är 11,3:1. Ventilstyrningssystemet Valvetronic ser till att motorn klarar allt från 87 till 98 oktan. Den automatiska växellådan har sex växlar och någon manuell växellåda finns ej. Däcken är av typen 8Jx18. Acceleration 0-100 km/h uppges ta 5,5 sekunder och topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen blandad körning anges till 1,34 liter per mil. Måtten är 517x190x149 cm och tjänstevikten 2225 kg.

Modell: BMW 760