Sök
BMW 7-serie 2005

BMW 7-serie 2005

Direktörsflärd

2005-05-31

BMW har piffat upp 7-serien med ett mer konservativt yttre och en ny serie motorer. V8-motorn är ett ordentligt kraftpaket med 0-100 på 6 sekunder. 7-serien är en ultralyxig och bra sedan.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 28/35 ”Superb refinement and build quality”
What Car 4/5 ”Finely balanced luxury car”
Edmund's ”Refresh isn’t a radical change”

Vad tycker testarna?

Med sitt nya, mer konservativa utseende tycker en av testarna att 7-serien känns mer lättköpt än tidigare. Men en annan undrar varför bilen känns så ocharmig, och tillägger att man mycket hellre skulle välja Mercedes S-klass. En annan testare vill aldrig mer köra en annan bil. Så mycket går åsikterna isär vad gäller körglädjen. Motorerna är genomgående uppskattade men om växellådan hörs en kritisk röst hävda att den inte är särskilt smidig. Testarna har dock inte någon allvarlig kritik att komma med, men inte heller några direkta hurrarop. Omdömena handlar måhända mycket om personlig smak.

Autocar

”Superb refinement and build quality”

bmw-7-serie-inside

Autocar tycker att 7-serien känns mer konservativ än tidigare. Linjerna är rundade och säkerhet har prioriterats. Än mer intressanta är de mekaniska nyheterna. Den nya serien motorer har högre kapacitet och mer kraft än tidigare, men bensinförbrukningen är densamma. Accelerationen är snabb både i och genom växlarna. Ljudnivån är lite väl dämpad, men ändå övertygande. Den nya automatlådan är smidig, men inte riktigt i nivå med Jaguar XJ8 menar testaren. På insidan finns gott om utrymme och utrustningen är väl tilltagen. 7-serien är en bra bil som uppfyller alla förväntningar, men testaren tycker att något fattas. Den saknar charmen i jämförelse med sina rivaler. Autocar hade föredragit Mercedes S-klass istället med mer lyx.

Källa: Autocar, 1 mars 2005
What Car, may 2005
Till Edmund's hemsida

What Car

”Finely balanced luxury car”

bmw-7-serie-2

What Car inleder med att konstatera att Mercedes S-class har sålt betydligt bättre än BMW:s 7-serie. Nu har dock 7-serien fått ett lyft, i hopp om att öka försäljningen. Interiören är i stort sett densamma. Den tidigare versionens form kändes kontroversiell och testaren känner sig osäker på om den nya designen kan förändra detta faktum. Motorerna är smidiga men i kupén lider man av ett mekaniskt rassel, även om vägbrus hålls på ett betryggande avstånd. Känslan dras ner av en knepig automatväxel. Bortser man från de här problemen är 7-serien en kapabel modell.

Edmund's

”Refresh isn’t a radical change”

bmw-7-inside-back

Edmund’s uppskattar den ultralyxiga sedanen. Den här gången har BMW satsat mer på prestanda än form. V8:an är den kraftfullaste i sin klass. Till det yttre har bilen blivit mer klassisk än tidigare, men testaren är inte överförtjust. Trots den kraftfullare motorn är accelerationstiden densamma. Automatlådan utgör dock en perfekt kompanjon till 4,8-litersmotorn med de mjukaste övergångar testaren varit med om. Färdkomforten ökar med upphängningen som ger fin balans, tillsammans med den precisa styrningen. Efter några kurvor kunde testaren inte tänka sig att köra någon annan bil. Insidan är glassig, men iDrivesystemet gör det besvärligt att byta radiokanal eftersom man alltid måste navigera igenom menyerna. Genvägsknappar behövs, säger Edmund’s.

Cirkapris: 760000 kronor

Produktfakta: BMW 7-serien finns med olika sorters motorer och utrustning, 750i har en V8 bensinmotor med fyra ventiler per cylinder och 4799 kubikcentimeters volym. Vid 3400 varv per minut är vridmomentet 490 Nm och vid 6300 varv ger motorn 367 hk. Motorn har tillräckligt med kraft för att man ska kunna accelerera från 0-100 på bara 6,0 sekunder. Maxhastighet 250 km/h. Bränsleförbrukning landsväg 8,3 liter, stadskörning 16,9 liter och vid blandad körning 11,4 liter per 100 km. Tanken rymmer 88 liter. Tjänstevikt 2025 kg. Bagageutrymme 500 liter. Växellådan har sex växlar.

Modell: BMW 7-serie 2005