Sök
BMW 535i GT

BMW 535i GT

Kinderägg De Luxe

2010-02-05

5-serie GT är ingen klassisk GT-vagn, utan ett helt nytt 3-i-1 koncept: Lyxlimousin, kombi och stadsjeep på samma gång. Den bästa liknelsen är kanske att se den som en kombiversion på 7-serien.

Modell Betyg Pris Kommentar
BMW 535i GT 21/25 537000 Lyxig på bilspråk

G som i Gran
Gran betyder både stor och lyxig på bilspråk. 535 GT gör båda rollerna så bra att det räcker och blir över. Okej, bagagevolymen kunde vara bättre med tanke på yttermåtten. Och nog finns lyx i överflöd men allting har så klart ett pris. Men om vi jämför med BMW 7-serien som den delar mycket av komponenterna med så är 535 GT faktiskt något av ett fynd. Däremot är jag inte säker på att jag hade valt GT-modellen framför en X5 eller X6. På tal om storlek, 535 GT ser stor ut vid första ögonkastet och känns mycket rymlig på insidan. När vi ställer den bredvid en BMW X6 ser den liten och oansenlig ut. Vilket gör att den svulstiga X6 med ens känns ännu mer inkorrekt än tidigare, i klimatkrisens och den ojämna resursfördelningens tidevarv.

B_1

T som i Turismo
Jag har sällan åkt i en mer bekväm och ombonad bil. En superb förarstol, logisk instrumentering och ultralåg ljudvolym gör resan snudd på alltför behaglig. Till resans mål kommer man fräsch och utvilad utan så mycket som ett veck på kavajen, men det är baksätet som är bilens verkliga paradgren. Med tillval för komfortstolar bak bildas två separata fåtöljer med individuell inställning. Har du dessutom valt underhållningssystem för baksätet är det bara att knäppa på Knight Rider på kanal 6 och slappna av bakom de elektriska gardinerna. Den nyutvecklade, åttastegade och elektroniska automatlådan är ett under av smidighet och bidrar till låga varvtal. Lådan är standard på 535 GT, liksom nivåreglering av bakaxeln och xenonljus. Resten är tillval. Dyra!

B_2

All-inclusive
535 GT är inte, till skillnad från BMW X1 som vi körde nyligen, någon andra- eller tredjebil. Den gör anspråk på att klara allt, men har i andra tester fått kritik för att den inte är riktigt bra på något. Det håller jag inte med om, som rymlig långfraktare är den både bekvämare och mer spännande än en lyxkombi. Den är samtidigt mer korrekt än en stor stadsjeep, men erbjuder inte alls samma grad av framkomlighet och robusthet. Alla dessa kompromisser har dock gått ut över formgivningen. Att vara nyskapande har sitt pris. Allt är inte heller framsteg på en ny bilmodell. Den delade bakluckan á la Skoda Superb är mest en puckad lösning som förvirrar användaren. Vilken knapp ska jag trycka på? Varför öppnas bara den lilla ”kattluckan” med fjärrstyrningen? Bara för att tvingas stå på knä och lasta in saker eftersom den lilla luckan bara är öppen bakåt och inte uppåt. Det kanske inte hade varit tillräckligt premium med en ren halvkombilucka, men här behöver BMW tänka om. Att baksätet kan fällas elektriskt från bagageutrymmet är en smartare lösning.

B_3 

Bra köp?
Ja, om du annars hade köpt den betydligt dyrare BMW 7-serie, eller om du inte kan vänta på nya 5-serie sedan som kommer mars 2010. Bästa ekonomin och andrahandsvärdet får du sannolikt med 530d, det är också en riktig pärla till motor. 535 GT ger en fin körupplevelse men förbrukningen är i mastigaste laget även för en åttaväxlad lyxbil. Men det är också skönt att veta att det finns väl tilltagna resurser under huven. Sedan behöver man inte utrusta sin nya 535 GT riktigt lika mycket som testbilen, som gick lös på 963000 kr.
 
Fakta
Cirkapris: 537000
Modell: 5-dörrars halvkombi med 5 (4) sittplatser
Motor: Bensinturbo, 306 hk och 400 Nm
Prestanda: 0-100 6,3 sek, toppfart 250 km/tim
Förbrukning: 0,89 liter, koldioxid 209 gram/km
Testförbrukning: 1,11 liter blandad körning
Övriga versioner: 530d, 550i
Mått: 498x190x156 cm
Bagagevolym: 440-1700 liter
Utrustning: Xenonljus, nivåreglering, åttastegad automatlåda m m.

Betyg
Design 4
Kvalitet 5
Kapacitet 4
Komfort 5
Prisvärde 3
Summa 21/25

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: