Sök
BMW 530xi

BMW 530xi

Snobbig snowracer

2005-07-05

Fyrhjulsdriven version av 5-serien med fyra eller fem dörrar och uppgraderad trelitersmotor.
Testkälla Kommentar
Edmund´s "Basically unstoppable"
Auto Motor & Sport "Klart värdig fyrkrafsare"
Tekniikan Maailma "Autotekniikka on parhaimmillaan kaunista"

Vad tycker testarna?

Betecknande för 530xi är att bilen är lika trevlig att köra som en bakhjulsdriven BMW, och X-drive verkar förutom den extra kostnaden och extravikten på 100 kg bara medföra fördelar. Det pratas mycket om körglädje, men även kursstabilitet och säkerhet på halt underlag får goda omdömen i testerna. Samtidigt har bilens antisladdsystem uppgraderats och är nu både bättre och roligare än tidigare.

Edmund´s

"Basically unstoppable"

BMW-530xi_bak
Edmund's tycker att det är dags att även BMW 5-serien får riktig fyrhjulsdrift, för att kunna konkurrera med Mercedes E-klass 4Matic och Audi A6 Quattro. Edmund's testar bilen på is och snö i Rovaniemi och imponeras av bilens kursstabilitet och underhållande köregenskaper. En bonus är att 525 och 530xi har begåvats med hela paketet från X3 och X5 med HDC och Hill-Start Assist. Visst blir bilen lite långsammare med X-drive än med bara bakhjulsdriften och visst väger bilen 100 kg mer, men ska man använda bilen i vinterlandskap tror testaren att många tycker det är värt den extra tyngden och den extra kostnaden för att kunna småle åt Kung Bore.

Källa: Till Edmund's
Auto Motor & Sport, nr 8 2005
Tekniikan Maailma, nr 5 2005

Auto Motor & Sport

"Klart värdig fyrkrafsare"

530xi_sidan
Auto Motor & Sport kategoriserar detta som "en betydligt trevligare körmaskin" jämfört med X3, delvis för att X-drive har upp-daterats i femman. Nu är det inga problem att balansera bilen på gränsen till sladd, något som i X3 ledde till ständiga avåkningar menar testaren. Antisladdsystemet erbjuder tre olika nivåer av elektronisk hjälp där mellanläget DTC ger roligare köregenskaper med bibehål-lande av en viss säkerhetsnivå. Testaren beklagar att man får klara sig utan aktiv styrning och aktiva krängningshämmare med X-drive, men 530xi lär ändå ge A6 3,2 Quattro "en svår match i vinterkör-glädje", avslutar Auto Motor & Sport.

Tekniikan Maailma

"Autotekniikka on parhaimmillaan kaunista"

530xi_teknologi
Även Tekniikan Maailma berömmer bilens tekniska egenskaper. På vintervägar håller den sig nästan onaturligt stabil. TM påpekar dock att fyrhjulsdrift vanligtvis inte förvandlar vinter till sommar och att det till och med kan skapa problem för ovana förare. Men det nya DSC-antisladdsystemet som kommer med 530xi är mer intelligent än någonsin. Vid extrema situationer kan systemet styra så att all kraft förflyttas till antingen fram- eller bakaxeln, och detta sker utan att föraren ens märker vad som händer. Enda gången testaren rekommenderar att systemet slås av, är om fordonet ska fram i mjuk snö eller i lera. Den närmast felfria bilen har bara en liten detalj som får en anmärkning och det är att den sexväxlade lådan inte riktigt synkar med kopplingen, vilket förvånar med tanke på den höga nivå som bilen annars ligger på. Ett skönhetsfel som dock går att åtgärda om man väljer en sexväxlad automatlåda. Sammanfattningsvis har testaren svårt att tänka sig en säkrare bil till vinterkörning.

Cirkapris: 398000 kronor

Produktfakta: BMW 530xi är den första fyrhjulsdrivna bilen i nya 5-serien. Driv-systemet X-drive hämtas från X5 och är ett variabelt system som även inkluderar Hill Descent Control och Hill-Start Assist liksom stabilitets-kontroll för släp. Den har en uppdaterad treliters rak sexcylindrig bensinmotor som ger 258 hk och 300 nm. Bensinförbrukning 9,7 liter per tio liter blandad körning (landsväg 7,4 liter). Tjänstevikt 1.665 kg, max dragvikt 2.000 kg. Co2-utsläpp 234 g/km. Däckdimension 225/50 R17W (punkteringssäkra däck). 0-100 går på 6,8 sekunder med sexväxlad manuell låda, 7,1 sekunder med steptronic automatlåda. Toppfart 250 km/h. Finns med fyra eller fem dörrar, även som 525xi och kostar då 26.000 kronor mindre.

Modell: BMW 530xi