Sök
BMW 5-serie GT

BMW 5-serie GT

BMW 530d GT: Ful ankunge är mångsidig fraktare

2009-11-06

BMW har med 5-seriens GT försökt sig på att tillfredsställa alla kategorier på en gång med en blandning av suv, sedan och kombi. Resultatet är inte vackert men GT har ändå sina poänger.
Testkälla Kommentar
Edmund's ”Rear environment a first-class experience”
What Car ”Space and luxury galore”
Auto Motor & Sport ”En av de mest kompletta bilar som byggts”
Autocar ”Better sampled at a gentle pace”
Teknikens Värld "Anna Anka på Nobelmiddag"

Vad tycker testarna?

BMW har med nya Gran Turismo försökt tillfredsställa alla bilköpare på en gång och skapat en blandning mellan suv, sedan och kombi. Resultatet är inte vackert men har sina poänger. Den är trevlig att köra men ännu trevligare att åka med i. Sällan har ett baksäte fått så mycket uppmärksamhet och lovord, men så är det plockat direkt ur 7-serien liksom det mesta på bilen, trots att den alltså kallas för 5-serie GT.

Edmund's

”Rear environment a first-class experience”

BMW 5-serie GT är faktiskt inte en 5-serie menar amerikanska Edmund's. Bottenplattan baseras på nya 7-serien, liksom baksätet. Medan tanken om bakluckans möjlighet att öppnas helt eller bara i form av en liten ”kattdörr” kommer från Skoda Superb. Sedan har BMWs designers fått i uppgift att koka ihop allt som förväntas av en BMW och smälta samman det till en lyxig långfärdsbil. Testaren har svårt för utseendet, men baksätet är ett himmelrike. Väljer man tvådelat säte finns rum nog för en prins. GT är på intet sätt en dålig bil, men den kommer kräva en hel del av tyskarnas marknadsavdelning för att klargöra vilken typ av bil den vill vara, menar Edmund’s.

Källa: www.edmunds.com (US)

What Car

”Space and luxury galore”

Detta är inte en kombi, inte en sedan, inte en suv och ingen sportbil menar What Car. Det är ett hopkok med betoning på ”Grand” i GT. Det finns tre olika motorval men dieseln är så mycket tystare, mjukare och ekonomiskt fördelaktigare än bensinvarianterna. Det finns andra viktiga val att göra och du får helt enkelt fråga dig vad du ska använda din nya GT till, tycker testaren. Baksätet är makalöst rymligt och bekvämt, bagageutrymmet nästan lika generöst även om konstruktionen á la Skoda med två olika öppningar känns helt meningslös.

Källa: What Car (GB) nov 2009

Auto Motor & Sport

”En av de mest kompletta bilar som byggts”

De flesta bilintresserade har en klar bild av vad Gran Tourismo innebär, tror Auto Motor & Sport. Denna modell vänder dock upp och ner på förväntningarna eftersom den varken är snygg, slank eller tvådörrars. Man kan tycka att intresset borde vara svalt, men faktum är att det är en av de mest kompletta bilar som byggts menar testaren. Baksätet bjuder komfort i klass med 7-serien, enormt benutrymme och möjlighet att finjustera sittställningen. Dieselmotorn är lika diskret som stark. Det estetiska lämnar övrigt att önska, det är lite som att ha fått all mat man gillar på samma tallrik, men som bil är GT en vinnare tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 21 2009

Autocar

”Better sampled at a gentle pace”

Det går förvisso att trycka ifrån rejält med nya BMW 535i GT som Autocar provkör, men det är vid lägre hastigheter som bilen excellerar. I motsats till What Car föredrar man den förfinade bensinturbon på 302 hästkrafter som ger en acceleration som dieseln inte kan matcha. Men välj comfort mode och du får en behagligare resa än rent av 7-serien kan erbjuda. Gasresponsen är finjusterad och motorn en njutning att lyssna på. Speciellt när man passerar 5000 varv per minut, menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 23 sept 2009

Teknikens Värld

"Anna Anka på Nobelmiddag"

Som crossoverbil lämnar BMW GT en del att önska tycker Teknikens Värld. Ett membran mellan koffert och baksäte för att hålla borta kyla och lukt från bagaget känns främmande för biltypen. Däremot är GT fin att köra i så kallad semi-command position vilket ger utmärkt sikt över vägbanan. Men i sin strävan efter coupékänsla har BMW avvecklat bakrutorna till förmån för små gluggar som inte hjälper vid fickparkering. Det kan bli både flipp eller flopp för BMW GT, men det känns som den kan falla på utseende och storlek tror testaren.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 22 2009

Cirkapris: 514000 kronor

Produktfakta: BMW 530d GT
Motor: Turbodiesel, 245 hk resp 540 Nm.
Kraftöverföring: Bak/fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: 0-100 km/h 6,9 s.
Topphastighet 240 km/h.
Förbrukning: 0,65 liter/mil, koldioxid 173 gram/km.
Mått: 498x190x156 cm.
Tankvolym: 70 liter.
Bagagevolym: 440-1700 liter.
Övriga versioner: 535i, 550i GT.

Tillverkare: Bmw