Sök
BMW 5-serie 2003

BMW 5-serie 2003

Vägarnas kung

2004-02-10

BMW efterträder sin viktigaste modell med en ny variant av 5-serien, även denna i toppklass enligt testkällorna.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 5/5 ”Över 600 000 kr med tillval”
EVO 4,5/5 ”Still the keen driver’s choice”
Car ”The best BMW driver’s car”
Vi Bilägare ”En total upplevelse av kontroll”

Vad tycker testarna?

Alla testare är övertygade om att detta kommer att bli ännu en modellserie att tala om från BMW. Förra upplagan av 5-serien beskrevs som de bästa i sin klass och efterföljaren är inte sämre. Ingen är imponerad över iDrive, även om den är bättre än hos 7-serien. DSC i sin senaste version håller bilen på vägen trots alldeles för hög fart i kurvorna. En testare gillar Active Steering, en annan anser att den bör kopplas ur. Prisvärd trots högt pris, med sann körglädje.

Teknikens Värld

”Över 600 000 kr med tillval”

bmw-inneTeknikens Värld skriver att nya 5-serien är längre, bredare och högre än tidigare, men ändå lättare tack vare lättmetall och plast i karossen. Som en följd är viktfördelningen också bättre. Finns att få med aktiv styrning som samverkar på ett bra sätt med DSC, vilket blir påtagligt vid väjningsprov. Jämfört med gamla 5-serien är den nya spänstigare och stadigare. Dessutom är den tystare. iDrive imponerar däremot inte. Även om funktionerna är färre än hos 7-serien tycker testaren att det ändå är för många och det är hög risk att föraren ska pilla på dem under färd. I övrigt är säkerheten hög, men det är ett stort minus att whiplashskydd saknas. 530i är en kanonbil, men man kan gott vänta ett år på att eventuella barnsjukdomar försvinner.

Källa: Teknikens Värld nr 12 2003
EVO juli 2003
Car juli 2003
Vi Bilägare nr 11 2003

EVO

”Still the keen driver’s choice”

bmw-fram.EVO är mycket positiva till Active Steering i BMW 530i och ser tekniken som en klar fördel i låga hastigheter. Instrumentpanelen är renare än hos 7-serien, vilket är uppskattat. En lättnad är också att iDrive är enklare att använda än i 7-serien och testaren blir extra förtjust över att det går att få stereons display att visa analog skala eller lista över tillgängliga stationer. Chassit kränger sällan som en följd av att Dynamic Drive sätter in vid behov. Samma sak med DSC som tar hand om bilen om den kommer in i kurvor med hög hastighet, till testarens belåtenhet. 5-serien är här för att stanna.

Car

”The best BMW driver’s car”

Car lovordar interiören i BMW 530i som anser att det är en av de bästa man kan få idag. Den är dessutom vackert designad utvändigt, med sina skarpa linjer. Dessvärre finns det vissa små irritationsmoment, som att armstödet bakom handbromsen inte glider tillbaks på plats och att vissa indikatorer har en fånig treblinksinställning som inte går att avbryta. BMW verkar besatta av att börja om från början med sådant som bevisligen fungerande tidigare. iDrive upplevs som bökig och omständlig. Bilens körupplevelse däremot är någonting extra. Dieseln borde bli favoritvalet eftersom den inte alls hörs under körning. Styrningen är direkt och hjälpsam men Active Steer satte ofta käppar i hjulen för testföraren som rekommenderar att man stänger av eller avstår från den helt. Dynamic Drive är dock att rekommendera. Det är inte utan anledning testaren påpekar att detta är en av BMW:s bästa bilar. Får testaren bara välja en enda bil blir det utan tvekan en 530d.

Vi Bilägare

”En total upplevelse av kontroll”

Vi Bilägare skriver att det nya i BMW 520i är att antisladdsystemet kombineras med det nya stabiliseringssystemet DSC, vilket tillåter hjulen att bli individuellt bromsade så att bilen kan rätas upp. Detta blir påtagligt då testaren vräker in bilen i kurvorna i för hög fart, utan att få sladd. Bilen är späckad med så mycket teknik att handboken i den korta versionen är på 40 sidor. Körkänslan är överlägsen den hos de flesta andra bilar med ruggig precision och snabb styrning. Motorn beskrivs som ett litet mästerverk. Bränsleförbrukningen är låg trots fina varv och rejält med kraft. iDrive som styr många funktioner är tyvärr alldeles för komplicerad och testaren anser att koncentrationen ska gå åt till bilkörning och inte databehandling. Detta är en livlig bil full av körglädje för den som har råd. Prislappen är hög även utan extrautrustning.

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: BMW 5-serie i senaste tappning heter E60 och kommer i form av 520i, 525i, 530i, 530d samt 545i. Den finns än så länge bara som 4-dörrars sedan med motor på 170, 192, 231, 218 respektive 333 hk. Med sexväxlad manuell låda gör 520i 0-100 km/h på 10,48 sekunder medan 530i bara behöver 6,9. Överföringen sker till bakhjulen via en sexväxlad manuell låda, automatlåda kostar ca 20 000 kr extra. Elektroniska stabilitetskontrollen (DSC) innehåller kontroller för automatisk stabilitetskontroll, bromskontroll, bromskraftsfördelning, motorsläpmomentreglering samt dynamisk drivkraftskontroll för att underlätta vid färd. Däcken mäter 255/55 R16 eller 245/45 R17 på aluminiumfälgar. Vändcirkeln är 11,4 m. Bromsarna består av ventilerade skivor fram och bak. Tjänstevikten är 1580 kg (520i) med maxlast på 490 kg och släpvikt på 2000 kg. Tanken rymmer 70 liter och förbrukningen är cirka 1 l/mil, 530d drar ca 0,7 liter/mil. Klimatanläggning och sex krockkuddar är standard. Mått 484x185x147 mm. Cirkapriset avser 530i/530d med bland annat skinnklädsel och iDrive som standardutrustning.

Modell: BMW 5-serie 2003