Sök
Bentley Arnage T

Bentley Arnage T

(Onödigt) stor, stark och dyr

2002-04-01

En av världens dyraste bilar är också världens snabbaste limousin, hävdar Volkswagen-ägda Bentley stolt. Förutom att vara hårig är Arnage T också mycket, mycket elegant och sober.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 5/5 "The most sporting Bentley"
Auto Motor & Sport "Ein bisschen mehr power"
Top Gear "Posh, sporty and scary"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Bentley har lyckats bra med att få till ett chassi som matchar bilens prestanda, men som ändå bjuder på förstklassig åkkomfort värdig en lyxbil i denna klass. Enligt tidningen Car känns bilen väl hopskruvad och ligger bra på vägen, med direkt styrning via de enorma 19-tums däcken. Men det gäller att passa sig när vridmomentkurvan griper in vid 1500 varv, även om antisladdsystemet gör ett bra jobb med att tygla krafterna i motorn. Och bilen är riktigt lättkörd samtidigt som man sitter mycket bra i förarstolen. Den som köper en Arnage sitter kanske helst i baksätet, men det är ju aldrig fel med körglädje om andan skulle falla på.

Bentley Arnage T bakTop Gear avslöjar att motorn härstammar från 1959 års Bentley men är till 85 procent helt ny. Och visst är dagens Arnage T en hårresande snabb bil men också en välstylad och mycket trevlig bil med utmärkt detaljarbete och en diskret design: ”A bloody marvellous motor car” som testaren uttrycker saken. Tyska Auto Motor und Sport hyllar den avancerade bränsleelektroniken och ESP-systemet från tyska Bosch (!) men också den GM-utvecklade automatlådan. De dubbla turboaggregaten kom mest till för att ge mindre utsläpp från motorn. Den ökade effekten och vridet fick man så att säga på köpet. Trots den imponerande prestandan är ändå interiören den kanske största anledningen till att köpa en Bentley Arnage, menar engelska Car. Kupén matchas inte av någon annan bil med sina våffelmönstrade aluminiumpaneler och utsökta läderklädsel.

 Plus + 

- Minus

 
 
 Interiör 
Priset
 
 
 Elektronik   
 
 Prestanda   

Källa:

Top Gear March 2002
Auto Motor und Sport nr 2 2002
Car March 2002

Cirkapris: 2500000 kronor

Produktfakta: Arnage är en hårdtrimmad Bentley med V8 och dubbelturbo på 6,75 liter, 450 hk och otroliga 875 nm i vridmoment, mer än någon annan serietillverkad bil. Växellådan är automatisk och utvecklad av General Motors. Bentley är besläktad med Rolls-Royce och erbjuder naturligtvis också lyx och påkostad inredning. Jämfört med vanliga Bentley har Arnage ett betydligt hårdare, sportigare chassi med förstärkningar på utsatta ställen i plåten. Antalet krockkuddar är stort och bilen startas med knapp istället för nyckel. Däcken är i storleken 18 alternativt 19 tum, 0-100 går på 5,8 sekunder och toppfarten är ca 270 km/tim. Måtten är 5400x1932x1515 mm och tjänstevikten ca 2500 kg. Bilen har all tänkbar utrustning som standard.