Sök
Audi S8

Audi S8

Dyr, men inte bäst

2002-07-07

Audi S8 är en specialutrustad A8 som är styvare, starkare och lyxigare. Men det räcker inte till för att slå konkurrenterna på fingrarna enligt flera testare.
Testkälla Betyg Kommentar
Spray Bilnytt 3/5 "Välbyggd milslukare"
Parker's 4/5 "A dream to drive"
Edmund's "Will satiate most needs"

Vad tycker testarna?

Ingen testare är direkt negativ till Audi S8. Tacka för det när bilen kostar 800,000 kronor! Komforten anses formidabel eller mycket god och detsamma gäller väghållningen och designen. Men faktum kvarstår att Audi S8 ser gammal ut och mycket av tekniken härstammar också från äldre dagar. Vid jämförelse med BMW M5, Mercedes S-klasse och AMG S55 så har inte Audi S8 speciellt mycket som får den att stå ut. Dess starkaste sida är alltjämt fyrhjulsdriften och den diskreta framtoningen. Åsikterna är dock något delade.

Spray Bilnytt

"Välbyggd milslukare"

Tekniken har halkat efter lite
Tekniken har halkat efter lite

Spray Bilnytt noterar att Audi hamnat på efterkälken när det gäller tekniska lösningar om man jämför S8 med det som Mercedes och BMW har att erbjuda idag. Det mest avancerade med S8:an är dess aluminiumkaross men för övrigt är den relativt enkelt konstruerad (vilket inte måste vara negativt). Designmässigt är den också lite efter sin tid då den påminner mer om förra A6 än nuvarande. Något som Audi inte är efter med är komforten. Visst är S8 stötigare än A8 men mestadels på ett positivt sätt. Föraren känner vägen på ett helt annat sätt och får därmed mer kontroll över bilen. Trots hårdare fjädring är det inga problem att åka 60 mil nonstop. En av anledningarna är de ypperliga sportstolarna som ger ett perfekt stöd. Testaren ifrågasätter att max effekt kommer vid 7000 rpm med en automatisk växellåda. Det gör att den upplevs som svagare än vad den i själva verket är. För samma krona får du en extrautrustad Mercedes S 500 som vinner klart över Audin. Andrahandsvärdet är dessutom tvivelaktigt för S8.

Källa: Till Sprays hemsida
Till Parkers' hemsida
Till Edmunds' hemsida

Parker's

"A dream to drive"

Diskret design i toppklass
Diskret design i toppklass

Hos Parker’s är tongångarna lite positivare. Säkerhetsmässigt sett är Audi S8 utrustad med allt som önskas kan. Designen är diskret men inte utan att det är en bil för rika med smak. Att den sedan anses diskret minskar risken att den ska stjälas. Audi S8 har komfort i absolut toppklass. Suverän detaljkvalitet i interiören ger ett lyxigt och gediget intryck. Enligt testaren råder ingen brist inom körområdet heller. Motorn är silkeslen och arbetar perfekt med tiptronic-lådan. V8:an på 4,2 liter och fyrhjulsdrift gör S8 till den ultimata Audin trots storleken. Pålitligheten är hög så länge bilen lämnas på service regelbundet. Men det är inte billigt. Audi S8 har dyra reservdelar som kräver specialistmekaniker och det blir aldrig billigt i det långa loppet.

Edmund's

"Will satiate most needs"

Mycket bra väggrepp
Mycket bra väggrepp

Edmund’s konstaterar att Audi S8 är den enda bilen i denna klass med fyrhjulsdrift, och det är också dess styrka. För extra grepp såväl i torrt som i vått är Audi S8 mest lämplig. För övrigt är det inget som får den att stå ut jämfört med konkurrenterna. Visst är motorn stark men fyrhjulsdriften och den blygsamma volymen gör den inte så rapp som man kan tro. Den är ingen match för en BMW M5 eller Mercedes AMG S55. Men kraften räcker så länge man inte strävar efter att köra ifrån poliser på trånga franska gator, och accelerationen är god. Den kan dock uppfattas som svag i stadstrafik men på krokiga bergsvägar kommer den mer till sin rätt tack vare styv kropp, rejäla däck och tiptronic. Brembobromsarna tar dig till stillastående på kort tid. Interiören håller mycket god kvalitet. Men trots de positiva sidorna så anser testaren att Audi S8 inte kvalar in när kraft, lyx, finesser och väghållning vägs in. Konkurrenterna har övertaget.

Cirkapris: 800000 kronor

Produktfakta: Audi S8 är utrustad med en V8 på 4,2 liter. Den maximala effekten på 390 hk fås vid 7000 rpm, och det maximala vridmomentet på 430 Nm fås vid 3400 rpm. Motorn har fem ventiler per cylinder och fyra kamaxlar. Den femväxlade lådan med tiptronic-funktion driver samtliga hjul via Audis Quattro-system. Ventilerade bromsskivor runt om. Säkerhetsmässigt är S8 utrustad med antilås/antispinn och antisladdsystem som ABS, EBD, EDS, ASR och ESP. Styrningen är av kuggstångstyp och vändcirkeln är 12,3 meter. Fälgstorleken är 8x18 tum med däck 245/40 R18 runt om. Krockkuddar för förare och passagerare finns, liksom krockgardin och sidokrockkuddar fram och bak. Nybilsgaranti ett år, vagnskadegaranti tre år, rostskyddsgaranti 12 år och lackgaranti tre år. Måtten är 503x188x144 cm och tjänstevikten 1890 kg. Maximal släpvagnsvikt är 2300 kg.

Modell: Audi S8