Sök
Audi A8 W12

Audi A8 W12

Lyxigt fartmonster

2004-04-19

A8 W12 är en stor, tuff och lyxig skapelse som trivs bäst i höga farter. Testarna har svårt att enas kring utseendet men enas om detta är en bil med gott om resurser.
Testkälla Kommentar
Top Gear "It didn't really move us"
Car "This car is hard to beat"
Auto Motor & Sport "En ruskigt snabb lyxbil"

Vad tycker testarna?

Designmässigt bedöms A8 som modell ha ett tuffare utseende än sin föregångare, om den är snyggare eller inte låter man dock vara osagt. Körmässigt trivs A8 bättre på Autobahn än i stadstrafik och detta är en lyxbil med krut. En testare menar att bättre än så här blir det inte, medan övriga kanske skulle överväga Audi A8 V8 eller Maserati Quattroporte istället.

Top Gear

"It didn't really move us"

Audi-A8_W12motor

Top Gear skriver att A8 är Audis flaggskepp och i kombinationen med W12 är detta en ganska extrem bil som inte ber om ursäkt för sin existens på vägen, och även om man kan ha delade meningar om utseendet förstår man snabbt budskapet. Invändigt lever kupén upp till bilens image och testaren uppmärksammar att man genom tillval kan variera bilen efter personligt tycke och smak. Kraftmässigt hade testaren förväntat sig mer än Audin levererar, men växellådan får toppbetyg och körkänslan är enastående för en så stor och tung bil. I förhållande till föregående modell är den nya starkare, mer uttrycksfull och inte minst mer ekonomisk, men testaren tycker ändå att det är något som saknas. Ett bra alternativ som företagsbil, men testaren slår hellre ett slag för den mer personliga Maserati Quattroporte.

Källa: Top Gear, mars 2003

Car

"This car is hard to beat"

Audi-A8W12_bak

Car tyckte att Audi A8 var riktigt ful när de första bilderna på den nya designen kom. Bilen vid testtillfället var silverfärgad vilket matchade fronten betydligt bättre än de första bilderna. Testaren menar att den ser så kaxig ut att bara blicken av grillen i backspegeln gör att medtrafikanterna lämnar plats. Motorn bedöms som tyst och mjukgående även om den är kapabel till kraftig acceleration. Växellådan är en av de bästa som finns och bilen uppför sig överlag mycket bra för att vara så pass stor. Testaren finner dock att den stora motorn gör Audi A8 lite väl framtung och Car hade definitivt övervägt både A8 V8 och V6 vid ett köp. Detta till trots bedöms Audi W12 som en av de absolut bästa lyxlimousinerna.

Källa: Car, april 2004

Auto Motor & Sport

"En ruskigt snabb lyxbil"

Audi-A8W12_sidan

Auto Motor & Sport ser Audin som en klar utmanare i klassen snabba lyxbilar. Utmärkande är dess låga vikt och att den har fyrhjulsdrift som standard. Detta tillsammans med ett enormt vridmoment gör A8 W12 väldigt startsnabb. Den långa hjulbasen gör bilen lite osmidig i stadstrafik och man får inte någon direkt vägkänsla. Detta spelar dock mindre roll då styrningen beskrivs som mycket precis med exakt motstånd. Det är på Autobahn bilen kommer till sin rätt där testaren snabbt når 190 km/h, vilket upplevs som en ganska låg hastighet i denna bil. Testaren föredrar dock mullret från den mindre V8-motorn framför W12-motorn. Bilens utseende är mer uppkäftigt än snyggt, men inredningen ger en mycket exklusiv känsla även om detaljkvaliteten väcker frågor.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 6 2004

Cirkapris: 1100000 kronor

Produktfakta: Audi A8 W12 är en fyrhjulsdriven lyxbil med 12 cylinders 6-liters W-motor på 450 hk eller 331 kW vid 6200 varv/minut och maximalt vridmoment 580 Nm vid 4000 varv/min. A8 W12 har en elektronisk injektionsmotor och gör 0-100 km/h på ca 5,2 sek med en toppfart begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen är angiven till 13,8 liter/100 km. Bilen har måtten (LxBxH) 518x189x145 cm och tjänstevikt på ca 1995 kg. Bilens hjulbas är förlängd gentemot vanliga A8 och vissa designdetaljer som grill m.m. är också nya. Inredningen går i läder och alcantara.