Sök
Audi A8 2010

Audi A8 2010

Ett skepp kommer lastat

2010-05-12

Ett skepp kommer lastat med helt ny teknik som inte skådats förut. Audi A8 bryter ny mark och befäster positionen i storbilsklassen.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Everything I expected but not all I had hoped for"
Automobil 16/20 "Snudd på jättesportbil"
Edmund's "Best-in-class technology and competitive performance"
Teknikens Värld "En given kandidat på listan"

Vad tycker testarna?

Med A8 2010 presenterar Audi teknik som ingen konkurrent ännu kan matcha. Det handlar om gränssnittet med touchpad som låter föraren teckna bokstäver med fingret och ger möjlighet att enkelt få fram vägbeskrivningar och information om vägegenskaper och väderförhållanden. Tyvärr tycker inte testarna att A8:s köregenskaper eller utsida matchar framstegen, bilen känns avvaktande i designen och tung på vägen. Inredningen är dock på topp och utan tvekan får Mercedes och BMW se upp.

Car

"Everything I expected but not all I had hoped for"

AudiA82010_1
Audi A8 2010 ter sig som en kamp mellan in- och utsida för brittiska Car. Utsidan är återhållen och lite tråkíg, insidan är inspirerad och snygg ner i minsta detalj. Det finns teknik som beräknar kurvtagning, som kan avgöra om du är på autobahn eller på dålig riksväg och som tolkar dina önskemål via vad som förmodligen är bilvärldens främsta mutlimediagränssnitt. Men körkänslan tekniken ger är som bäst oinspirerad men blir oftare tung och sidorullande. Car jämför med Mercedes S350 CDI och BMW 740D, en match där samtliga bilar har framgång beroende på bevekelsegrund. Audin anses mindre komfortabel än Mercan och mindre sportig än BMW, den är inte lika rolig att köra heller. Framför allt tar A8 poäng när det gäller teknik och inredning. I summering framstår BMWn som det smartaste köpet för Car.

Källa: Car (GB) March 2010

Automobil

"Snudd på jättesportbil"

AudiA82010_2
Automobil imponeras av hur vig A8 känns och över vridmomentet på 800 Nm som dieseln bjuder på. Bensinupplagan känns dock sportigare. Kupén är genomarbetat snygg och MMIn är intuitiv på ett sätt som påminner om Apples produkter. Enkelhet har uppenbarligen varit ledordet i utformandet. En del tillval känns onödigt exklusiva men om det finns de som vill betala 23 000 för ett par golvmattor så är det väl rätt tänkt av Audi. De intryck som sammanfattar nya Audi A8 för Automobil är design, teknik, kraft och bränsleekonomi.

Källa: Automobil (SE) nr 3 2010

Edmund's

"Best-in-class technology and competitive performance"

AudiA82010_3
På den här nivån av bilproduktion är det detaljerna som gör det, menar Edmund's. Om en bil gör 0-100 km/h på 4,3 eller 5,5 sekunder är inte så viktigt, men MMI-systemet ger Audi A8 ett försprång. Med hjälp av ett finger kan föraren teckna bokstäver på en touchscreen som då ger förslag på vad för åtgärd som kan tänkas avses. Det blir inte sämre av att tekniken även är röststyrd. I övrigt är A8 konkurrenskraftig med sin uppdaterade Bang & Olufsen-stereo (bullrig bas och vass diskant) och välisolerade kupé. Som vanligt har det inte skett stora förändringar designmässigt, men det är ju Audis kännemärke att ta det försiktigt på detta område.

Källa: www.edmunds.com (US)

Teknikens Värld

"En given kandidat på listan"

AudiA82010_4
Teknikens Värld frågar sig om Joe Labero börjat jobba för Audi; nya A8 4,2 TDI har ökat med 24 hästkrafter samtidigt som förbrukningen sänkts med 19%. All form av dieselknatter är också borttrollat, liksom vägbuller och vindtjut. Touchpaden är unik för Audi, i samarbete med Google Earth tar den reda på både vägbeskrivning liksom vägförhållanden. Teknikens Värld spår att 3,0 TDI av ekonomiska skäl blir storsäljaren och varnar BMW och Mercedes för att de har all anledning att se upp, LED-ljusen som närmar sig i backspegeln kan inte avfärdas längre.

Källa: Teknikens Värld (SE) Nr 6 2010

Cirkapris: 910000 kronor

Produktfakta: Audi A8 4,2 TDI QuattroModell: Fyradörrars lyxsedan. Motor: Diesel-V8, 350 hk resp 800 Nm. Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automat. Prestanda: 0-100 km/h 5,5 s. Topphastighet 250 km/h. Mått: L 514/B 195/H 146 cm. Tjänstevikt: 2180 kg.
Förbrukning: 0,76 l blandad körning. CO2 199 g/km. Tankrymd: 90 liter. Utrustning: Läderklädsel, 18 tums hjul, touchpad MMI, keyless etc.