Sök
Audi A8 2008

Audi A8 2008

Bäst i klassen

2008-04-03

Nya A8 är marknadens bästa lyxbil enligt en testare. Andra stannar vid att överösa den med beröm. Dyr, men ack så härlig.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 “Beautifully quiet”
What car 4/5 “Superb cabin quality”
Teknikens värld “Första klass”

Vad tycker testarna?

Nya A8 får fina omdömen av testarna. Samtliga tittar närmare på 2,8 Fsi vars motor är ny för året. Överlag anses A8 vara tyst, rymlig och bekväm. Kvalitetskänslan är hög och interiören får mycket beröm. En testare säger uttryckligen att A8 är marknadens bästa lyxbil, medan övriga nöjer sig med att ge den fina vitsord. Utseendet anses mer diskret än aggressivt men inger en viss respekt. Man ser dock problem med 2,8-modellen då man tror att potentiella kunder även har råd med dyrare och starkare varianter. Överlag anses nya A8 annars vara en strålande bil.

Autocar

“Beautifully quiet”

Brittiska Autocar tar en första titt på nya Audi A8 2,8. Man är imponerade av en mindre och renare motor, men det är också dess enda fördel gentemot större versioner. A8 får överlag fina omdömen. Till och med basmodellen är välutrustad och lägger man ut lite extra blir det mycket lull-lull i bilen. Interiören känns stabil och välgjord. Audi lyckas dölja den höga vikten på vägen då A8 är tyst och styrningen exakt. Endast vid extrem acceleration drar ljudnivåerna iväg. Sett som en bil för utflykter längs motorvägen anses nya A8 hålla måttet perfekt. Det enda problemet med A8 2,8 är att 3,0 Tdi kan fås för en spottstyver mer, enligt Autocar.

Källa: Autocar (GB) september 2007

What car

“Superb cabin quality”

Audi A8 2,8 testas av What car som menar att de kosmetiska förändringarna är få, den stora nyheten kan istället hittas under huven. Den nya motorn gör A8 till den grönaste i lyxklassen, vilket självklart ska premieras. Dock är man en aning besvikna på motorstyrkan efter att ha jämfört med 3,0 Tdi. 2,8 är ingen slöfock, men 3,0 ger mer för pengarna. Storleksmässigt är A8 enormt rymlig. Tack vare extra ljuddämpande material är den även mycket tyst. Testaren menar att de nya förbättringarna gör att A8 tar över förstaplatsen bland lyxbilarna. I jämförelse med BMW:s 7-serie är den diskret, men under huven finns gott om kraft. A8 är en kanonbil men 3,0 Tdi är versionen som främst rekommenderas.

Källa: What car (GB) nov 2007

Teknikens värld

“Första klass”

Teknikens värld kör också A8 2,8. Ansiktslyftet är minst sagt diskret, men det finns gott om nyheter på insidan. Det som märks direkt är hur tyst A8 är. I 140 km/h på autobahn är det närmast ljudlöst. Den nya bensinmotorn är en höjdare, den är billigast, bränslesnål, snäll mot miljön, komfortabel och med härlig luftfjädring. Problemet är bara att ingångsmodellen trots allt kommer kosta många hundra tusen och den som har råd har säkerligen även råd med ett par tusenlappar till för att få en större motor. Men mer än så här behöver man inte i en sådan bil.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 20 2007

Cirkapris: 648000 kronor

Produktfakta: 2008 års Audi A8 finns med flera motoralternativ. Ny för i år är instegsmodellen 2,8 FSI med direktinsprutad bensin-V6 på 280 hästkrafter. Bilen gör 0-100 km/h på 8 sekunder blankt med 6-stegad tiptronic automatlåda. Andra motoralternativ är 3,0 och 4,2 Tdi, 3,2 Fsi. A8 finns även i en lång version men då enbart med största motorn. A8 2,8 FSI är framhjulsdriven, till skillnad från övriga versioner som har Quattro fyrhjulsdrivning. Luftfjädring fram och bak är standard. Toppfarten är 238 km/h och bränsleförbrukningen 0,83 l/mil blandad körning. Co2 199 g/km. Måtten är 506x189x144 cm och tjänstevikten ca 1770 kg. Standardutrustningen inkluderar även bi-xenonljus, kaross i aluminium, läderklädsel, ädelträpaneler och dvd-navigering.

Tillverkare: Audi