Sök
Audi A8 2003

Audi A8 2003

Direktörslimousin 1

2003-02-10

Med massor av modern teknologi och ny V8 har A8 potential att väcka avund i vänskapskretsen. Nyputsad exteriör och välutrustad interiör ger sann lyxkänsla och fina testbetyg.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4,5/5 "The design massages your ego"
Vi Bilägare "Laddad med lyx"
Auto Motor & Sport 73/80 "Kärlek vid första kilometern"
Teknikens Värld "En av de bästa Audibilar vi kört"

Vad tycker testarna?

Det råder ingen tvekan om att nya Audi A8 tillhör testarnas favorit i klassen. Med upputsad fasad och välutrustad interiör där man lätt blir hemtam har Audi lyckats med formgivning och ergonomi. Fyrhjuldrift, ESP och lyckade bromsar ger bra vägegenskaper även vid halt väglag. Kanske är det ändå Audis specialgren luftfjädringen som får mest beröm. Från en testare kommer kritik mot skymmande B-stolpar men i övrigt finns endast ett fåtal invändningar. Tjock plånbok är dock ett måste.

Car

"The design massages your ego"

Audi-A8-2003-bak

Car gillar designen som är bulligare än tidigare modeller, men inte nödvändigtvis snyggare. A8 har många nya detaljer interiört och exteriört men förlorar något i elegans. Aluminiumramen är stelare än sina föregångare men ett framsteg är mjuk och smidig fjädring. På normala vägar och vid låg hastighet åker man riktigt bra, stötdämparna fungerar utmärkt och klarar stora gupp. Roligare blir det på snabba vägar då bilen sjunker och fjädringen blir hårdare. Motorn fungerar som den ska och man störs inte av motorljud. I halt väglag tjänar A8 på att vara lätt baktill, och jämfört med bakhjulsdrivna motsvarigheter behöver inte ESP jobba så hårt. A8 är fullpackad med framsynt teknologi och ett i jämförelse med konkurenterna användarvändligt MMI.

Källa: Car, okt 2002
Vi Bilägare, nr 16 2002
Auto Motor & Sport, nr 1 2003
Teknikens Värld, nr 2 2003

Vi Bilägare

"Laddad med lyx"

A8vaxel.

Vi Bilägare är besvikna över att A8 är så lik tidigare modeller, men i gengäld har den gott om utrustning som standard. Byggd i aluminium är A8 något lättare än konkurrenter som Phaeton. På vägen känns A8 ”nätt och sportig”. Luftfjädringen fungerar perfekt med ”den optimala balansen mellan komfort och stabilitet.” Också växellådan känns sportig. MMI är användarvänligt och lättskött. Kupén har hög kvalitetskänsla, är välutrustad och har bekväma säten som gör färden behaglig i baksätet. Tyvärr är B-stolparna lite skrymmande. Bortsett från att A8 inte är någon billig affär återstår bara att färgskärmen inte kan avläsas med solglasögonen på.

Auto Motor & Sport

"Kärlek vid första kilometern"

A8inne

Auto Motor & Sport har testat Audi A8, BMW 745i, Mercedes S 500 4Matic och VW Phaeton på vintervägar. BMW saknar både fyrhjulsdrift (bakhjulsdriven) och luftfjädring. De fyrhjulsdrivna bilarna har betydligt bättre köregenskaper. Audi A8 är den minsta bilen och uppför sig som en mellanklassbil. Motorn är rapp och låter bra. Auto Motor & Sport tycker A8 är överlägset roligast att köra, en bidragande orsak är paddlarna för växling på ratten. Att kunna höja markfrigången underlättar på vägar med mycket snö. Värmesystemet kan man också lita på. Testaren upplevde lite vägbuller från bakdäcken och BMW:s generösare rymd ger bättre sittkomfort, BMW bedöms också ha bättre ekonomi. Testets bottenplacering går till en "karaktärslös" VW Phaeton. Som vinnare står ändå Audi för körglädje, vinteregenskaper samt "tajt chassi och sportighet". Den är pigg och har lyckad formgivning. Mindre bra är att den känns liten inuti tycker Ams.

Teknikens Värld

"En av de bästa Audibilar vi kört"

A8fram

Teknikens värld har testat samma bilar som ovan samt Lexus LS 430 och Range Rover V8. Man hittar gott om tekniska nyheter på Audi A8. Datorn är i en klass för sig och mycket användarvänlig vilket inte kan sägas om Phaetons. Bilen har lyxbilskänsla tack vare goda vägegenskaper och god ergonomi. Men Teknikens värld tycker inte att A8 lever upp till konkurrenternas bekvämlighet. Luftcirkulationen var till exempel sämre än hos övriga modeller. Bäst värme hade BMW. VW Phaeton har inte samma körglädje som A8 men är bekvämare. Körglädje är istället Audins främsta tillgång. Fyrhjulsdriften bidrar till bra väghållning. Till skillnad från övriga modeller som tenderar att överstyra är Audi neutralstyrd. MMI är bättre än systemen hos konkurenterna, som dras med irriterande väntetid. Enligt Teknikens världs tester ligger bensinförbrukningen på 1,39 l/milen blandad körning. Utrymmet i kupén är mycket lika i alla modeller. Statistiken är fortfarande osäker men Teknikens Värld tror att bilarna är bland de säkraste på marknaden. Godkänt miljöindex men några miljörekord slår dessa bilar knappast.

Cirkapris: 773000 kronor

Produktfakta: Fyrhjulsdrivna Audi A8 Quattro har kommit i ny tappning, enda motorn som erbjuds för närvarande är en längsmonterad 4,2 liters V8 med 335 hk vilket ger en acceleration 0-100 på 6,3 sek. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Chassit är byggt i aluminium. Den 6-stegade växellådan har Tiptronic funktion med paddlar på ratten. Bilen har luftfjädring som justeras efter väglag med fyra inställningar. Med fjädringssystemet kan man också höja chassit på dåliga vägar. Genom Multi Media Interface (MMI) kan föraren hantera huvudfunktionerna via ett menysystem på en färgskärm. Fingeravtrycksläsare justerar bilens inställningar efter aktuell förare. Airbags på förar- och passagerarplats samt sidokrockgardiner. Enligt konsumentverkets riktlinjer uppgår bränsleförbrukningen vid stadskörning till 1,75 l/mil, 0,87 l/mil landsväg och 1,19 l/mil blandad körning. Miljöklass 2005. Mått 505x189x144 cm. Tjänstevikt 2020 kg. Maxlast 360 kg.

Modell: Audi A8 2003