Ny version, gamla takter
2004-05-27
Audi A6 har fått en ansiktslyftning. Testarna gillar inredning och körkänsla men någon tycker att den har blivit lite väl stor.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Auto Motor & Sport | 4/5 | "Klassens mest allround-kompetenta bil" |
Teknikens Värld | "Sanslöst skön att åka i" | |
Vi Bilägare | "Vindbruset är nästan försumbart" | |
Car | "True luxury car in quality and character" | |
Evo | 4/5 | "Attractively priced and equipped" |
Vad tycker testarna?
Testarna är överens om att nya Audi A6 är en mycket bra bil. Alla berömmer inredningen för att den är så snygg, och för att bilen har blivit rymligare jämfört med föregående modell. Även priset tycks vara konkurrenskraftigt. Bilen får en del kritik för att man tagit bort handbromsen och ersatt den med en knapp, samt för att den känns något stor i stadstrafik.
Auto Motor & Sport
"Klassens mest allround-kompetenta bil"
Källa: Auto Motor & Sport, nr 9 2004
Teknikens Värld, nr 9 2004
Vi Bilägare, nr 6 2004
Car, maj 2004
Evo, maj 2004
Teknikens Värld
"Sanslöst skön att åka i"
Teknikens Värld anser att nya A6 är en ganska stor bil och undrar lite vad man nu skall med en A8. Den bästa upplevelsen får man med dieselmotorn på 3,0 liter. Motorn är mycket stark hela tiden och har samtidigt låg bränsleförbrukning. Inredningen är snygg och testaren lägger märke till de stora mätartavlorna med droppform. Bilen är inte så sportig som Audi vill framhålla, snarare komfortabel, skön att åka i och försedd med bra styrning och fjädring. Allt som allt är bilen mycket prisvärd och en total knockout på t.ex. BMW:s 5-serie menar Teknikens Värld.
Vi Bilägare
"Vindbruset är nästan försumbart"
Vi Bilägare har provkört modellen med 3,2-litersmotorn. Testaren tycker att bilen har bra dragkraft. Bilen verkar nästan flyga fram över underlaget. Ljudisoleringen är mycket bra och vindbruset hörs nästan ingenting. Detta beror på det rekordlåga luftmotståndsvärdet. Handbroms finns numera bara i form av en knapp på instrumentbrädan, det är en effektiv broms som kan hålla kvar bilen i upp till 30 graders lutning. Bilen har hög säkerhet, stora utrymmen, snygg inredning och ett bra pris. Däremot kan den kännas något stor i stadstrafik. Dessutom är bagageöppningen trång. Testaren tycker mycket om bilen och spår en succé för nya Audi A6.
Car
"True luxury car in quality and character"
Evo
"Attractively priced and equipped"
Enligt Evo är grillen på den nya A6:an lika stor som en bungalow. Hela bilen är likaledes stor och ger ett förtroendeingivande intryck. Inredningen är mycket snygg och Audis inredare verkar kunna sina saker. Utrymmet är bra i hela bilen. Motorn har ett skönt ljud när man trycker hårt på pedalen, men är samtidigt nästan ohörbar med försiktig gasfot. Enligt testaren går bilen lika bra som den låter. Väghållningen är svår att avgöra på den tyska testvägen, men bilen har inte en lika skön vägkänsla som BMW 5-serie, även om väggreppet känns bra i höga hastigheter. Bilen är snygg, lyxig, snabb, prisvärd och välutrustad. Den saknar alltså inte speciellt mycket.
Cirkapris: 360000 kronor
Produktfakta: Nya Audi A6 finns med 3,0 liters turbodiesel, 2,4 liters bensinmotor, 3,2 liters direktinsprutad bensinmotor och 4,2 liters bensin V8 (övriga är 6-cylindriga). Maxeffekt 2,4 liters motor 177 hk vid 6000 varv, 4,2 litersmotorn ger 335 hk vid 6600 varv. Toppfart på 231 km/h respektive en begränsad toppfart på 250 km/h. Fyrhjulsdrivningen Quattro är standard på 3,0 TDI och 4,2 V8. Bränsleförbrukningen blandad körning 9,7 l/100 km respektive 11,3 l/100 km. Tjänstevikt från 1690 kg. Axelavståndet är 284 cm och bilen mäter 492x186x146 cm.