Sök
Alfa Romeo 166

Alfa Romeo 166

Alfa-hannen håller ställningarna

2002-04-18

Alfa 166 är en storbyggd charmör med stark och välljudande motor och komfort för samtliga resande. Men det kostar att äga bilen även om man är ett troget Alfa-freak. Godkända betyg.
Testkälla Betyg Kommentar
Aftonbladet/Ams 4/5 "Fullkomlig känsla av kontroll"
EVO "More than just a bigger 156"
Dagens Nyheter "Utmärker sig i bilkön"

Vad tycker testarna?

Generellt så gillar alla testare 166:ans temperament, former och motorstyrka. Det som verkar vara största problemet med Alfan här liksom i utlandet är problem med återförsäljare, andrahandsvärde och driftskostnader trots att kvaliteten numera ska vara betydligt bättre. Samtliga har testat 166 med treliters V6 men åtminstone en källa rekommenderar 2,0 Twin Spark istället. Mycket kraft, komfort och design får man dock för pengarna i Alfa 166.

Aftonbladet/Ams

"Fullkomlig känsla av kontroll"

Alfa 166 charmar testarenAftonbladet/Auto Motor & Sport jämför Alfa 166 med Audi A6 2,7T och Saab 9-5 Aero. Alla får samma betyg men Saab anses mest allround och mest prisvärd. De tre bilarna har också väldigt olika egenskaper. Till Alfans fördelar hör motor, komfort och styrning vilket dras ner av sämre växellåda, fjädring och förarmiljö. Testaren anser att 166 Twin Spark med tvålitersmotor är ett bättre köp då den kostar betydligt mindre att både äga och köpa. Dock är Alfan en charmig bil som är vacker både på in- och utsidan. Motorn uppvisar bra dragkraft i ett varvkrävande register och lockar till aktiv körning med sin direkta känsla av kontakt med drivpaketet. Men liksom Saab så går mycket kraft till spillo i drivningen av framhjulen.

Källa:

Till Aftonbladets hemsida
EVO April 2002
Till Dagens Nyheters hemsida

EVO

"More than just a bigger 156"

Snärtig växellådaBrittiska EVO har haft en Alfa 166 som långtestbil under tio månaders tid och man konstaterar att det är högst motvilligt som den snygga och välbyggda bilen måste lämnas tillbaka till återförsäljaren. Till skillnad från lillebror 156 finns här ett distinkt klonk-ljud när man stänger dörrarna och den påkostade läderinredningen från stylingfirman Momo bidrar till det lyxiga intrycket. Utrymmena är bra, även i baksätet. Den smidiga V6:an saknar konkurrenter när det gäller kraft och motorljud, men liksom föregående testare noteras att framhjulen inte riktigt klarar av att hantera kraften. Det testaren är mest överraskad av är dock den snärtiga manuella växellådan. Bilen är något av en långfärdsfavorit på EVO:s redaktion, en elegant bil men kanske inte en storartad bil på alla sätt och vis om man inte starkt uppskattar de latinska dragen.

Dagens Nyheter

"Utmärker sig i bilkön"

Elegant och smakfull utformningDagens Nyheter provar också Alfa 166 med V6-motor och slås av hur elegant och smakfullt bilen är utformad. ”Tjusig och sportig” kallar man inredningen i läder som dock kostar drygt 17,000 kr extra. Samtidigt klagar testaren på att det saknas mugghållare samt rattkontroller till stereon. I övrigt är det en bekväm bil som bjuder på en ”gudomlig körupplevelse”. Trots att kvaliteten har förbättrats mycket sedan tidigare dras Alfa Romeo av dåligt andrahandsvärde vilket även gäller 166. Till det ska även läggas höga reservdelspriser och hög bensinförbrukning men prioriterar man körningen så lär man kanske stå ut med det anser Dagens Nyheter.

Cirkapris: 325000 kronor

Produktfakta: Alfa 166 är uppföljaren till Alfa 164 och det italienska märkets största modell, till formatet sett. Den finns med fyrcylindrig tvålitersmotor på 150 hk eller treliters V6 på 225 hk. Cirkapriset avser den senare bestyckningen. 166 finns bara som fyradörrars sedan och har måtten 4720x1815x1406 mm och tjänstevikten 1631 kg. Automatlåda är standard i 166 V6, alternativt en sexväxlad manuell låda, liksom elstolar, navigation och klimatanläggning. Alfa 166 är framhjulsdriven.

Modell: Alfa Romeo 166