Sök
Alfa 166 3,2 2004

Alfa 166 3,2 2004

Uppdaterad karisma

2004-03-03

Alfa Romeo 166 är tillbaks med en ansiktslyftning och vassare motorer. Samtliga varianter är mycket uppskattade av testarna.
Testkälla Kommentar
Motor “En långfärdskurvkramare”
Auto Motor & Sport ”Neue Kraft und Hoffung”
Top Gear ”Soul catcher”

Vad tycker testarna?

Visst är det roligt att köra nya Alfa 166. Motorn var vass redan tidigare men nu är den ännu kraftfullare och ger mer fart under pedalen. En testare påpekar att styrningen kan vara lite okänslig i mittläget, men övriga testare förtrollas över den elakare fronten och hur kul det är att gasa ut ur kurvor med framhjulsdrivna 166.

Motor

“En långfärdskurvkramare”

Motor tycker det är skönt att det mesigt ledsna uttrycket från tidigare modeller är borta. Istället ser Alfa 166 modernare ut, mer som resten av bilarna i Alfa-familjen. Som en extra bonus är den underbara V6-motorn ytterligare förbättrad. Det har tillkommit tjugo friska hästar och vridmomentskurvan har blivit flackare. Körglädjen är påtaglig, det enda testaren vill anmärka på är en viss okänslighet i styrningens mittläge. Och inte heller har Alfa lyckats få bort det lilla ryck i ratten som sker vid hård acceleration från stillastående. Sammanfattningsvis en härlig långfärdsbil för breda, fina vägar, samtidigt som det är en kurvkramare av rang.

Källa: Motor nr 10 2004
Auto Motor & Sport nr 22 2003
Top Gear December 2003

Auto Motor & Sport

”Neue Kraft und Hoffung”

inne166Auto Motor & Sport beskriver nya Alfan som teknisk och optiskt överarbetad, i ett positivt ordalag. Detta är något som troligtvis kommer att rendera fler kunder. Alfa Romeo 166 är ändå flaggskeppet och med en ny vassare front och linjer som tilltalar ögat känns skapelsen fräschare än tidigare. Viktigast är kanske det nya insprutningssystemet som ger motorn rejält med kraft att jobba med, resultatet blir en kvick och rolig bil. Extra kul blir det att ta kurvor, mycket på grund av den exakta utväxlingen.

Top Gear

”Soul catcher”

nav166Top Gear skriver att Alfa 166 är en ovanlig syn på engelska vägar, trots att den funnits i fem år. Med det nya utseendet kanske detta förändras. Motorn gör körupplevelsen sportig och testaren påpekar att det bara finns ett par andra (dyrare) tyska bilar som ger samma känsla. Dyker det upp en raksträcka har Alfan slukat den på nolltid utan någon större ansträngning. Testaren vet att känna igen en rejäl motor, men Alfa 166 har någonting som väger tyngre än så nämligen karisma. Det finns en känsla av exotism i Alfa 166. Kanske det bidrar till att vi får se fler på de engelska vägarna spekulerar Top Gear.

Cirkapris: 340000 kronor

Produktfakta: Alfa 166 3,2 har fått en ny design som för tanken tillbaka till märkets rötter. Grillen och luftintagen på sidorna andas tradition och strålkastarna av typen Bi-Xenon har blivit större. De liggande dimljusen har ersatts av nya runda. Under huven finns antingen en V6 bensinmotor på 3,2 liter och 240 hk eller en 2,4 liters turbodiesel på 177 hk. En mindre bensinfyra finns också. Toppfarten är 245 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 7,4 s med 3,2 litersmotorn. Kraftöverföring från framhjulen till 6-växlad manuell låda. Antispinn- och antisladdreglering. Bromsarna är låsningsfria med elektronisk bromskraftsfördelning och bromskraftsförstärkare. Tjänstevikten är 1610 kg och bränsleförbrukningen 12,5 l/100 km. Måtten är 472x182x142 cm.