Sök
VW Polo GTI

VW Polo GTI

Skenet kan bedra

2006-08-25

På grund av ett högt pris och en motor som inte är vass nog, kommer konkurrenterna att springa om VW Polo GTI inom kort menar testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Has right styling but lacks finesse"
Auto motor und sport 454/650 "Zu wenig präzise"
What car 3/5 "Hotter, cheaper rivals are on the way"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Polo GTI har en förhållandeviss snygg design, såväl in- som utvändigt. Dock lever motorns prestanda inte riktigt upp till förväntningarna. Chassit är också överdrivet styvt, därmed fortplantar sig ojämnheter i vägen tydligt in till passagerarna. Polo GTI gör sig bäst på motorväg och väl underhållen landsväg. Motorn framstår inte som särskilt kraftfull, den gör vad den skall men saknar det lilla extra. Dessutom anses styrningen vara oprecis. En del understyrning märks av i kurvorna, vilket gör att bilen svajar betänkligt.

Autocar

"Has right styling but lacks finesse"

Autocar menar att Polo GTI upplevs som mycket stel, ojämnheter i vägbanan fortplantar sig direkt in i bilen. Chassit har en styv design för att göra bilen snabb, samtidigt som det ökar responsen på förarens kommandon. Dock är inte styrningen så precis att man får full kontroll över händelseförloppet. Motorn är inte heller särskilt kraftfull och dynamiken känns inte helt hundraprocentig. Såväl den yttre som inre designen är snygg och välgjord och om bara bilen hade varit bekvämare och hade ett lägre pris hade den genast blivit mer intressant. I nuläget lever inte prestandan upp till de förväntningar designen skapar.

Källa: Autocar (GB) nr 17 maj 2006

Auto motor und sport

"Zu wenig präzise"

Auto motor und sport jämför Polo GTI med Golf GTI, en jämförelse där Golf avgår med testsegern. Testaren menar att Polon beter sig som en djupt liggande och förhållandevis stark bil, men den uppvisar en del mindre starka sidor. Exempelvis är växlingen oprecis och styrningen stum. Bilen har ett relativt kort axelavstånd, vilket gör att den egentligen bara är bekväm på motorväg och bättre landsvägar. Så snart underlaget börjar bli dåligt fortplantar sig ojämnheterna in i bilen. I kurvor är understyrningen stark och bilen svajar betänkligt. Dessutom påpekar testaren att de bägge modellerna har en ytligt sett likvärdig design, men skiljer sig åt en hel del ur ett kördynamiskt perspektiv.

Källa: Auto motor und sport (DE) nr 15 2006

What car

"Hotter, cheaper rivals are on the way"

What car menar att på ytan är VW Polo GTI förvirrande lik originalet Golf GTI. Dock kan skenet bedra, och så är det också i detta fall. Bilen uppvisar god respons och är ganska rolig att köra, men den är lite väl känslig för underlaget. Detta gör att den helst bör köras på motorväg eller väl underhållna landsvägar, grusade skogsvägar är inte att rekommendera. Bilen är dyr vilket gör att den hotas av billigare och mer kompetenta rivaler på väg. Exempel är nya Clio Renaultsport och Opel Corsa VXR. Dessutom saknar testaren det lilla extra som gör att man verkligen vill införskaffa bilen till detta pris.

Källa: What car (GB) aug 2006

Cirkapris: 196000 kronor

Produktfakta: VW Polo GTI är en tvådörrars, fyrsitsig sportvariant på Polo utrustad med en 1,8-liters fyrcylindrig turbomatad bensinmotor vars maximala effekt är 150 hk (110 kW) vid 5800 varv/min. Växellådan är femstegad manuell. Det maximala vridmomentet är 220 Nm vid 1950 varv. Bilens yttre dimensioner är 391x165x146 cm och axelavståndet är 246 cm. Tanken rymmer 45 liter och bagageutrymmet rymmer 270 liter. Accelerationen 0-100 km/h går på 8,0 sekunder, toppfart 216 km/h. Vändcirkel 10,6 m. Tjänstevikt 1165 kg. Bränsleförbrukning 7,8 liter blandad körning. Co2-utsläpp 187 gram/km. ESP är standard liksom fällbart baksäte, sportratt och sportstolar i tyg samt svart innertak.

Tillverkare: Volkswagen