Sök
VW Golf R32

VW Golf R32

Extremistgolfen

2002-11-04

241 hästkrafter V6 med motormuller och fjädring som förmedlar minsta vägskarv. Mycket hårdare än så här blir det inte i en VW.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "En rejäl spark bakut"
Auto Zeitung "Weckt Lust auf mehr"
Auto motor und sport "Schnellschuss"
Top Gear "A good walk spoiled"

Vad tycker testarna?

Testarna är oeniga angående Golf R32. Det råder ingen tvekan om att det är en riktigt sportig bil, men vissa av testarna menar att fjädringen är så hård att körkomforten blir väldigt dålig, medan andra menar att man i en riktig sportbil ska kunna känna skarvarna i vägen. Framsätena råder också delade meningar om. Motorljudet splittrar testarna ytterligare i två läger. Det låter mäktigt men några blir irriterade efter några minuter och andra njuter för fullt under längre körning. I övrigt är testarna överens om att Golf R32 är en bil som har mycket att komma med.

Teknikens Värld

"En rejäl spark bakut"

VW-Golf-R32-Bak

Teknikens Värld tycker inte om sportstolarna i framsätet som gör att man glider omkring i sidled. Däremot får resten av kupén ett gott betyg. Bra kvalitetsintryck och tjock sportratt. Motorljudet är högt, mäktigt och tufft vilket också är påfrestande för öronen. Styrningen svarar direkt och karossen kränger nästan inte alls i kurvorna. Bilens vikt är dock så hög att testaren aldrig riktigt känner att man kan slänga sig runt lite som man vill i kurvorna. Men bilen suger sig fast i asfalten när det går rakt fram. Fyrhjulsdriften arbetar som den ska i testarens mening. Växellådan är lättskött även om den inte är världens rappaste. Standardutrustningen anses ovanligt omfattande och ger plus i kanten men R32 är på det hela taget lite för mycket av allt och känns enligt testaren lite för testosteronstinn

Källa: Teknikens Värld, Nr 18 2002
Auto Zeitung, Nr 20 2002
Auto motor und sport, Nr 19 2002
Top Gear, Okt. 2002

Auto Zeitung

"Weckt Lust auf mehr"

Auto Zeitung är förtjusta i Golf R32 som är rolig att köra med bra köregenskaper, härligt motorljud och allt en riktig sportbil ska ha. Fjädringen får mynten i fickan att skramla ända upp till 240 km/h. Motorns drag är mäktigt rakt igenom. Styrningen är direkt och fin. Bromsarna fungerar ovanligt bra och bensinförbrukningen är acceptabel. Testaren hittar inte mycket att klaga på. Framsätena får dock minus för dåligt stöd i axelpartiet, i övrigt känns de bra. Det är lite för många R lite varstans i och på bilen i testarens mening. Slutomdömet blir väldigt positivt utan något nämnvärt att klaga på förutom ovan nämnda småsaker.

Auto motor und sport

"Schnellschuss"

Auto motor und sport menar att R32 i grund och botten är en bra bil. På checklistan får de flesta punkter ett plus i kanten. Men det finns faktorer som drar ner bilens betyg. För det första är en hård fjädring som förmedlar minsta gruskorn visserligen sportigt men knappast bekvämt. För det andra ser framsätena visserligen väldigt sportiga ut, men man glider väldigt mycket i sidled. Dessa saker ser till att körglädjen minskas drastiskt. Motorljudet upplevs som jobbigt i längden men låter häftigt i början. I övrigt har testaren mycket positivt att säga om R32 med gott om plats i bilen, flådig utrustning, bra motor och köregenskaper, bra grepp, bra bromsar. Hade fjädringen och stolarna varit bättre hade Ams betyg också blivit högre.

Top Gear

"A good walk spoiled"

Top Gear gillar R32:ans kupé med detaljer i aluminium, fina sportsäten och sportratt. Motormässigt är testaren kluven då V6:an levererar mycket kraft på lägre varvtal men tröttnar långt innan det röda strecket nås på mätaren. ESP systemet är överentusiastiskt och med de feta däcken behövs systemet knappast så ofta som det går igång nu. Körglädjen finns men det blir aldrig riktigt imponerande som i t.ex. Subaru Impreza. Bensinförbrukningen upplevs som hög.

Cirkapris: 320000 kronor

Produktfakta: Golf R32 är en trimmad VR6 med tvärställd V6 som levererar 241 hk (241 kW). Det maximala vridmomentet är 320 Nm vid 2800 r/min. Kraften förmedlas via fyrhjulsdrift med Haldexkoppling och 6-växlad manuell låda. ESP är standard men kan stängas av. Toppfarten ligger på 247 km/h och 0-100 km/h går på 6,6 sekunder. Däck 225/40R18W, bromsträcka från 100 km/h 37,6 m. Standardutrustning inkluderar sex krockkuddar, sidokrockgardiner, aktiva antisladd- och antispinnsystem, farthållare, klimatanläggning, radio/CD, regnsensor och paraply. Bränsleförbrukning blandad körning 1,15 l/mil. Tjänstevikt 1552 kg, mått 4149x1735x1444 mm.

Modell: VW Golf R32