Sök
VW Golf R32 2005

VW Golf R32 2005

Golf spänner musklerna

2005-12-02

Nya R32 blandar körglädje och kontroll på ett sätt som tilltalar testarna. Det är den snabbaste Golfen hittills och att döma av betygen kan det mycket väl vara den bästa.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4,5/5 “In short: great”
Teknikens Värld - ”Snyggare, snabbare, komfortablare”
Car 4,5/5 ”It’s an amazingly good car”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar det mesta hos nya Golf R32 och alla är eniga om att Volkswagen byggt en bil som är kul att köra, samtidigt som den erbjuder en hög säkerhet och kontroll. En testare är mycket imponerad av den automatiska DSG-lådan och alla är överens om att fyrhjulsdriften gör ett mycket bra jobb. Utseendemässigt får den också höga betyg och det gäller både på in- och utsidan. De sportiga detaljerna finns framförallt på utsidan, medan interiören beskrivs som gedigen med hög kvalitet. En testare tycker att bensinförbrukningen är alltför hög.

Autocar

“In short: great”

VW Golf R32 sidanEnligt Autocar är nya R32 den mest kraftfulla Golf som Volkswagen har tillverkat och motorn får ett toppbetyg. Den är flexibel och sköter sig lika bra vid aggressiv som normal körning. Responsen är direkt och den driver på bra genom hela accelerationen. Vägegenskaperna kompletterar kraften i motorn och bilen uppför sig säkert med bra grepp på alla väglag. Dessutom hjälper fyrhjulsdriften till att fördela kraften och minska risken för understyrning eller att hjulen ska spinna loss. Bromsarna fungerar utmärkt och inbromsningarna sker med hög precision. På utsidan har Golfen en hel del detaljer som förstärker bilens sportiga och aggressiva egenskaper och på insidan har man lyckats skapa en interiör som andas kvalitet och ergonomi. Den största nackdelen anses vara priset samt att den drar mycket bensin, vilket ökar ägarkostnaderna.

Källa: Autocar 27 sep 2005

Teknikens Värld

”Snyggare, snabbare, komfortablare”

VW golf R32 sätenTeknikens värld skriver att nya R32 både är snyggare och snabbare än föregångaren. Att bilen dessutom kommer till lägre pris gör den till en intressant medlem i Golf-familjen. Den sköter sig riktigt bra på slingriga vägar och är pigg och säker även på ojämnt underlag. Den hårda fjädringen är dock inte optimal i stadstrafik och vid låga hastigheter på ojämnt underlag, men upplevelsen blir desto bättre vid långfärdskörningar där bilen erbjuder hög komfort i kombination med minskat motorljud. I motsats till bullret har effekten ökat och det finns numera nio extra hästkrafter att utnyttja samt en uppdaterad kontrollenhet som kan mer än den äldre. Det som kännetecknar motorn är att kraften fördelas jämnt över varvtalsregistret och att den extra knuffen saknas. Detta är inget negativt utan visar på en motor som är kompetent och som erbjuder möjligheten att hoppa över en eller ett par växlar vid uppväxling. Interiört bjuds inte på några större överraskningar i jämförelse med andra Golfmodeller vilket innebär ett gediget hantverk, men inte överdrivet sportigt. Annars finns sportstolar som ligger på cirka 13.000 kr extra.

Källa: Till Teknikens värld

Car

”It’s an amazingly good car”

VW Golf R32 radiodisplayCar har gjort ett jämförande test mellan BMW 130i, Subaru Impreza WRX STi och Golf R32 DSG. I slutändan är det Golf som kammar hem högst betyg och kan utses till testvinnare. Den är inte snabbast och den är inte bäst på allt, men den har en genomgående hög kvalitet och inga stora brister. Testaren är bland annat imponerad av DSG-växellådan som har en enkel och smidig hantering, samtidigt som den fungerar i perfekt harmoni med resten av motorn. Den enda nackdelen är växelpaddlarnas storlek och placering i bilen. Golfen har den klart bästa kupén av testbilarna och reglagen är tydliga och placerade med ergonomin i åtanke. Materialvalen är av hög kvalitet och testaren tror att det är R32 som kommer att hålla bäst i längden. Gällande körningen visar bilen att den är en mycket tillförlitlig kamrat på vägen. Fyrhjulsdriften med automatisk kraftfördelning gör den stabil och välbalanserad vid dåligt väder och på dåligt underlag. Därmed inte sagt att den är tråkig att köra, för snabbheten och lekfullheten finns där.   

Källa: Car nov 2005

Cirkapris: 320000 kronor

Produktfakta: R32 är en fyrhjulsdriven Golf med V6 FSI på 3,2 liter hämtad från Audi A6. Maximala effekten är 250 hk vid 6300 r/min och det maximala vridmomentet 320 Nm mellan 2500-3000 r/min. Den sexväxlade manuella lådan är standard men som tillval finns en automatisk DSG-låda med sex steg. Toppfarten är 250 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder (6,2 med DSG). Utrustad med bland annat ESP, sex krockkuddar och bromsassistans. Bränsleförbrukningen vid blandad körning l/100 mil är 10,7 respektive 9,7 (DSG), tanken rymmer 60 liter. Bagageutrymmet lastar 275 liter och bilens mått är 425x176x147 cm. Vikt cirka 1541 kg.

Modell: VW Golf R32