Sök
VW Golf GTI 2009

VW Golf GTI 2009

Ännu snabbare, ännu bättre

2009-07-23

I avdelningen körglädje har VW Golf GTI genom åren både infriat och missat förväntningarna. Den nya modellen är emellertid allt du vill ha plus lite till, någon undrar om den blivit alltför bra.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Bushumöret är inte svårt att locka fram”
Auto Motor & Sport ”Har den blivit för bra?”
Car ”This is progress”

Vad tycker testarna?

Sjätte generationen Golf GTI är här och inget är sig likt. Det nya kraftpaketet visar sig klara förväntningarna vad gäller hastighet och körglädje, men kan också leverera mjuk, tyst och bekväm åkning. Kombinationen framhjulsdrift och turbo hanteras med hjälp av XDS, en ny elektronisk diffspärr som gör ett utmärkt jobb med väggreppet. Dämpningen har tre lägen (tillval) och sportläget ger allt det du förväntar dig av en GTI. Utan att glömma den förra generationen tar testarna emot nya VW Golf GTI 2009 med öppna armar.

Vi Bilägare

”Bushumöret är inte svårt att locka fram”

Med åldern kommer bekvämligheten och det märks på sjätte generationens Golf GTI, skriver Vi Bilägare. Det vilar ett litet monster i tvålitersturbon om man trampar ner gasen, annars är nya GTI närmast beskedlig, bekväm och ganska tyst. Så pass att VW tillsatt en liten högtalare som förstärker motorljudet till kupén. GTI är sänkt och utrustad med hårdare dämpning jämfört med föregångaren. Väghållning och grepp är helgjutna utan att göra bilen stötig. Trots högre effekt är förbrukningen bara 0,73 l/mil om man kör förståndigt. Men Golf GTI ska köras med hjärtat inte hjärnan skriver Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 6 2009

Auto Motor & Sport

”Har den blivit för bra?”

Med tanke på hur bra förra Golf GTI var, är förväntningarna oerhört höga på nya GTI. Resultatet är som alltid en smaksak, skriver Auto Motor & Sport. Följsamheten i nya GTI är enastående och maskinellt är den fenomenal. De många hästarna och det enorma vridmomentet till trots råder inga tveksamheter runt väggreppet. En del av förtjänsten ligger hos XDS. Det går inte att trötta ut bromsarna eller tröttna på att köra GTI. Den nya GTI är kvickare, bekvämare och effektivare där föregångaren var råare och vildare menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 9 2009

Car

”This is progress”

Brittiska Car skriver att Renault Megane R26R och Ford Focus RS kanske var snabbare än förra Golf GTI, men det var ändå den bästa allroundbilen i segmentet. Eftersom den nya versionen är en i grunden genomarbetad facelift är inget förstört av det som gjorde föregångaren så framgångsrik. Motorn är starkare och framhjulen har fått XDS-differentialen för bättre grepp. Dessutom snålare och lyxigare invändigt. Det är nästan en miniversion av Porsche 911 menar Car. Att få sätta sig i den perfekta förarpositionen och känna hur bilen planterar sig i vägen är känslan av framåtskridande. All denna trygghet kombinerad med vetskapen om att det lurar ett busfrö under motorhuven gör att GTI någonstans ändå är favoriten i ”Hot Hatch” klassen hos Car.

Källa: Car (GB) april 09

Cirkapris: 260 000 kronor

Produktfakta:

VW Golf GTI 2009
Motor: Bensinturbo, 211 hk och 280 Nm vid 1700 v/min.
Prestanda: 0-100 km/h 6,9 s. Toppfart 240 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,73 l/mil.CO2-utsläpp: 170 g/km.
Mått: 421x178x147 cm.
Bagage: 350 liter.
Tjänstevikt: 1343 kg.

Tillverkare: VW