Sök
VW Golf GTI 2004

VW Golf GTI 2004

Bästa GTI-bilen

2004-12-29

Samtliga testare är mycket förtjusta i nya Golf GTI, som kombinerar nostalgi med topprestanda. Bilen har en kompetent motor samtidigt som styrningen är exakt.
Testkälla Kommentar
Car “Throws in a full measure of comfort”
Edmunds "Enjoy every minute behind the wheel"
Auto Motor und Sport “Der Ur-GTI ist zurück nur besser”
Teknikens Värld “Lätthanterlig var ordet”

Vad tycker testarna?

Samtliga testare är mycket imponerade av nya Golf och menar att man får mer än vad man förväntat sig. Motorn är stark och snabb och fungerar mycket bra tillsammans med växlar och styrning. Testarna menar att bilen dessutom känns mycket säker och att den aldrig tappar väggreppet utan ligger kvar i kurvorna. Bilen andas kvalitet även invändigt.

Car

“Throws in a full measure of comfort”

Golf-GTI-seats

Car tycker att bilens material är högklassiga och bilen är tyst vid körning. Motorn låter mycket bra och har en kapacitet som ingen annan GTI-motor har haft. Den är otroligt mottaglig och smidig. Om man har uppfattningen att bilen är gjord för låga växlar så får man tänka om. Svaret på nyckfulla inputs är för mycket understyrning, för mycket vridmomentsstyrning och för mycket stabilitetskontroll. Istället är bilen gjord för en mer måttfull typ av styrning där bilen förvandlas till ett under av fart och balans. Bilen är snabb och effektiv men aldrig utan kontroll. Den kombinerar säkerhet med en körglädje du aldrig trodde dig uppleva i en Golf. Motorn kunde gärna ha fått lite mer kraft, men växlarna och vridmomentet ger utmärkt dragkraft åt bilen.

Källa: Car nov 2004
Till Edmunds hemsida
Auto Motor und Sport nr 24 2004
Teknikens Värld nr 24 2004

Edmunds

"Enjoy every minute behind the wheel"

Golf-GTI-front

Edmund’s menar att motorn är kraftfull och tillsammans med en hel del unika funktioner resulterar detta i en bil som kombinerar nostalgi med moderna topprestanda. Bilen ligger nära vägen och körkänslan är mycket bra. Bilen är också välbalanserad, samtidigt som styrningen är utmärkt och bromsarna mycket kompetenta. Växellådan är mjuk och smidig. Även stötdämpningen fungerar utan problem där varken landsvägar eller kantiga stadsgator upplevs som någon större utmaning. Även invändigt håller bilen hög klass och sätena är riktigt bekväma. Inslagen av aluminium höjer standarden i kupén anser testaren. Det finns dessutom gott om benutrymme för alla.

Auto Motor und Sport

“Der Ur-GTI ist zurück nur besser”

Auto Motor und Sport skriver att motorn i nya Golf GTI svarar omedelbart på gaspedalen. På blott 7,3 sekunder når bilen 100 km/tim. Testaren noterar att bromsarna fungerar utmärkt och bilen stannar snabbt. Den är mycket bra balanserad och tar kurvor i hög fart utan problem samtidigt som föraren aldrig tappar känslan av säkerhet. Styrningen är bra och exakt. Komforten är utmärkt och föraren sitter bekvämt i sportsitsarna. Testaren noterar att bilen har ett pris som kan tyckas vara högt för en Golf, men inte för den prestanda man får för pengarna.

Teknikens Värld

“Lätthanterlig var ordet”

Golf-GTI-stering

Teknikens Värld tycker att sportprofilen är tydlig. Motorn ger vid start ifrån sig ett kärnigt och förväntansfullt ljud som ger en tydlig vink om vad som komma skall. Motorn klarar utan problem alla utmaningar, men mest imponerad är man av att bilen är mycket lätthanterlig. Även vid hård körning i skarpa kurvor håller sig bilen på vägen utan problem och svarar precis på de order man ger den. Bilen är uppseendeväckande tyst och samspelet mellan styrning, växellåda, bromsar och grepp fungerar exemplariskt. Bilen är något stötig i låg fart. Väljer man tre dörrar är sikten bakåt inget vidare och att komma in i baksätet är något bökigt. Dock uppvägs detta av att man har gott om plats även för två vuxna i baksätet. Testaren menar att det är klassikervarning på nya Golf GTI, den tar täten med marginal.

Cirkapris: 245000 kronor

Produktfakta: VW Golf GTI 2004 har en fyrcylindrig rak bensinmotor med direktinsprutning, turbo och laddluftkylare. Det maximala laddtrycket är 0,7 bar. Kompressionen är 10,5. Borrning/slag är 82,5/92,8 mm och volymen är 1984 cm3. Den maximala effekten är 200 hk (147 kW) vid 5 100 r/min. Det maximala vridmomentet är 280 Nm vid 8 100 r/min. Bilen har framhjulsdrift och växellådan är 6-växlad manuell eller sekventiell med dubbelkoppling (DSG). Vändcirkeln är 10,9 m. Bromsarna är ventilerade och bilen har låsningsfria skivor fram och bak. Bilen har även ett aktivt antisladdsystem (ESP). Hjulen har en fälgbredd på 7,5 tum och däcken mäter 225/45 WR17. Axelavståndet är 258 cm. Bilens yttre dimensioner är 422x176x147 cm. Spårvidden fram/bak är 154/153 cm. Tjänstevikten är 1420 kg och maxlasten är 440 kg. Bränsletanken rymmer 55 liter. Accelerationen 0-100 km/tim sker på 7,2 s och toppfarten är 235 km/h. Bränsleförbrukning vid blandad körning är 0,80 l/mil.

Modell: VW Golf GTI 2004