Sök
VW Beetle Cab

VW Beetle Cab

Klotrund glidare

2003-02-27

VW Beetle Cab är en cabriolet baserad på nygamla bubblan med tvåliters bensinmotor. Mycket goda vitsord för komfort och image i testerna men mindre bra för körupplevelse.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Glidarbil är ordet"
Top Gear "Beetle lovers will absolutely adore it"
Car "Decent road manners"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om det mesta när det gäller VW Beetle Cab. Motorn är mjuk i sin karaktär, körupplevelsen avkopplad och komforten suverän. Förvisso är interiören plastig och bagageutrymmets öppning minimal men den status bubblan har som kultbil gör den åtråvärd och det är inte körupplevelsen som ligger i fokus för de flesta. De som köper en bubbla gör det för utseende och image, inte för att köra snabbt genom snäva kurvor menar flera testare. Vilket är bra då nya VW Beetle Cab inte är speciellt bra just på sådana aktiviteter.

Auto Motor & Sport

"Glidarbil är ordet"

Auto Motor & Sport har ris och ros till Beetle Cab. Till att börja med knakar det inte i fogarna men den visuella kvaliteten på inredningen ger känslan av att plast använts frikostigt och det som öronen levererar överensstämmer inte med det ögonen ser. Suffletten är vintertålig och och VW har utrustat den nya bubblan med vältskydd i bakre nackskydden. Det vindbrus som skapas av suffletten är inte störande och passformen är god. Den nya bubblan ser snygg ut även med taket uppe. Testaren sätter inte så stor vikt vid att bagageutrymmet är åtta liter mindre än i den ordinära bubblan, men stör sig på den minimala öppningen. Den nya sexväxlade automatlådan har lite problem med att bestämma sig för om det är femte eller sjätte växel i motorvägsfart, dock inte i sportläge. Testaren är inte övertygad om att Beetle Cab blir en succé, men dess kultstatus är omöjlig att förneka.

Källa: Auto Motor & Sport, Nr 21 2002
Top Gear, Dec 2002
Car, Jan 2003

Top Gear

"Beetle lovers will absolutely adore it"

BeetleCab2Top Gear tycker att det mest förvånande är att alla som ser bilen bara bryr sig om image, inte prestanda. Vilket kanske är lika bra. Motorn på 115 hästkrafter ger inte någon körupplevelse att tala om. Körkänslan är helt OK men bilen bjuder inte in till buskörning eller snäv kurvtagning. Vridstyvheten är dock mycket god och det krävs riktigt otrevligt underlag för att karossen ska uppvisa några skakningar. Men denna vridstyvhet har ett pris som betalas i tung metall. Komforten är bra i framsätet men något begränsad i baksätet. Stereon är av god kvalitet, vilket är speciellt viktigt i en glidarbil. Suffletten är genomarbetad och den elektriska motorn (tillval) fungerar smidigt.

Car

"Decent road manners"

Car instämmer i mångt och mycket med föregående testare. Motorn är allt annat än stark och den automatiska växellådan gör den ännu svagare. Växlingarna är dock mjuka och bränsleförbrukningen ökar knappt jämfört med den manuella. Vridstyvheten är god och karossen solid. Suffletten stjäl en del av utrymmet i sidled i baksätet men benutrymmet är fortfarande bra. Styrningen är OK med tanke på den framtunga konstruktionen samtidigt som bromsarna är uthålliga. Väggreppet är inte mer än godtagbart men bilen erbjuder en mjuk åktur oavsett underlag. Trots mindre tilltalande sidor är nya Beetle Cab mer åtråvärd än Golfbrodern.

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: VW Beetle Cab levereras med en 115 hästkrafter stark tvåliters bensinmotor. Maximalt vridmoment 172 Nm vid 3200 rpm. Acceleration 0-100 km/h tar 12,9 sekunder och toppfarten anges till 181 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 9,2 liter per 100 km. Bagagevolymen är 201 liter. Bilen levereras med femväxlad manuell låda eller sexväxlad automatisk. Måtten är 408x172x150 cm. Tjänstevikten är 1324 kg.

Modell: VW Beetle Cab