Sök
Volvo V70R

Volvo V70R

Svensk ulv i fårakläder

2003-02-03

Volvo V70R är en fyrhjulsdriven herrgårdsvagn med 300 hk och 400 Nm under huven. Här finns inte mycket som liknar ordinära V70 och testarna är totalt sett mycket positiva.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Tidernas tuffaste Volvo"
Teknikens värld "Ett riktigt kraftpaket"
Car "Remains the most practical"
Edmund's "A surprise for unwary BMW M3 owners"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Volvo V70R erbjuder mer sofistikerad kraft än någon annan Volvo gjort tidigare. Det finns gott om effekt och vridmoment att hämta längs hela registret och konstruktionskvaliteten är mycket god på samtliga detaljer. För första gången har Volvo ett par modeller som kan konkurrera med BMW, Audi och Mercedes när det gäller kraftfulla sedan- och herrgårdsvagnar. Four-C minskar risken för att föraren ska försätta sig i en ohållbar situation tack vare ett avancerat aktivt fjädringssystem och justerbar antispinn. V70R är en av få fyrhjulsdrivna sport-herrgårdsvagnar på marknaden och testarna är eniga om att kombinationen av sportighet, användbarhet och komfort är utmärkt. Det finns en del önskemål om förbättringar men de är få. Bland dessa kan dock nämnas att V70R fortfarande tenderar att understyra när den pressas men fenomenet är mindre påtagligt jämfört med de ordinarie V70-modellerna.

Auto Motor & Sport

"Tidernas tuffaste Volvo"

Auto Motor & Sport tar ut svängarna med Volvo V70R i Frankrike och konstaterar att Volvo lyckats utveckla en genomtänkt bil där mycket arbete lagts ner på att skapa en sportig karaktär, samtidigt som den duger bra som bruks- och familjebil. Känslan är mer 2,4T än supersport. Väl ute på banan pressas bilen hårt och fjädringssystemet är mycket bra på att fånga upp mindre ojämnheter. Med antisladdsystemet inkopplat och med hög hastighet genom kurvorna är beteendet understyrt samtidigt som bilen känns lite framtung. När antisladdsystemets funktion sätts ned ett snäpp tillåts ganska mycket hjulspinn och i snabba kurvor förskjuts kraften till bakhjulen vilket förstärker den sportiga karaktären. Chassiets respons är utmärkt utan att försaka komforten. De kraftfulla bromsarna är utmärkta, men något tunga att använda. En utmärkt bil för den som har gott om pengar, familj och som vill kunna ta sig fram på ett lite roligare sätt. Körmässigt är det annars inte så stor skillnad mot V70 2,5T menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport, Nr 22 2002
Teknikens värld, Nr 25 2002
Car, Jan 2003
Till Edmund's hemsida

Teknikens värld

"Ett riktigt kraftpaket"

Volvo-V70R-bak

Teknikens värld beger sig ut på krokiga och svepande vägar med en manuellt växlad V70R. Bilen sveper fram genom kurvorna och testaren kommer på sig själv med att glömma bort att bilen väger 1700 kg. Den rör sig ledigt och obesvärat när den pressas måttligt hårt på vanliga vägar. Väl ute på testbana med aggressivare körning understyr den, men avvägningen mellan banracer och komfortabel familjebil är riktigt bra. Styrningen har begåvats med progressiv servo, men samtidigt är ergonomin i ratten inte vad testaren vill ha. Responsen i styrningen är däremot mycket bra och de kraftfulla bromsarna förhöjer intrycket av sportighet. När det gäller motorn så har Volvo verkligen lyckats, tack vare den stora mängd vridmoment som finns till förarens förfogande är man inte tvungen att växla i tid och otid. Samma kvalitetskänsla har förärats den sexväxlade lådan, med god känsla av sportighet tack vare täta växelsteg. Med andra ord är Volvo V70R en mycket komfortabel sportbil där få missar har gjorts och till detta kommer att det mesta ingår i priset. En Volvo V70R kostar mycket men den är värd sitt pris.

Car

"Remains the most practical"

Volvo-V70R-pa_vag

Brittiska Car har en liknande inställning till Volvo V70R, den mest praktiska av de upphottade familjebilarna som upplevs som en riktig sportbil. Den är inte lika extrem som Audi RS6 men samtidigt en bättre bil för familjen tack vare den välplanerade interiören och lastvolymen. V70R är något mindre vridstyv än S60R men samtidigt är dess stundvis rullande beteende välkontrollerat. Precis som hos S60R är Advanced-läget på tok för hårt för att testaren ska känna sig bekväm bakom ratten och i slutändan är Sport-läget den bästa kompromissen. Antispinnsystemet erbjuder tre olika inställningar. Om föraren önskar kan man lätta på systemets verkan och därmed tillåts en hel del hjulspinn. Systemet går att stänga av helt med fem snabba knapptryckningar. Allt som allt anser testaren att Volvo V70R är en snabb och kraftfull bil lämpad för såväl familjesemestern som lite mer lekfulla körövningar.

Edmund's

"A surprise for unwary BMW M3 owners"

Edmund's ger sig också ut på blöta och krokiga vägar i Frankrike och antispinnsystemet får snabbt visa vad det går för. De extra kilona V70R väger mot S60R är knappt märkbara. Motorns förmåga att leverera stora mängder vridmoment märks tydligt och accelerationen avtar inte förrän strax innan 6800-strecket. V70R och S60R är inte riktigt lika kraftfulla som Mercedes C32 AMG och BMW M3 men kommer betydligt närmare än testaren trott att Volvo skulle göra. Den fördröjning som ofta associeras med turboaggregat är i stort sett borta och kraften levereras snabbt och ackompanjerat av ett passande motorljud. Även fjädrings- och antispinnsystemen bidrar till att förhöja känslan av sportighet och testaren fastnar speciellt för läget med hårdast fjädring. Den mängd gummi som är i kontakt med marken erbjuder inte samma totala kontroll som i en M3 men fullt tillräckligt för de flesta förare. I testarens ögon är Volvo V70R och S60R de utan tvekan bästa bilar Volvo producerat och speciellt V70R hamnar på testarens lista tack vare sin fina kombination av komfort, användbarhet och sportighet.

Cirkapris: 470000 kronor

Produktfakta: Volvo V70R är en herrgårdsvagn som utrustats med en rak femcylindrig turbomotor på 2,5 liter. Den maximala effekten 300 hk levereras vid 5250 rpm och det maximala vridmomentet 400 Nm finns vid 1950 rpm (med automatlåda stryps detta till 350 Nm vid 1800 rpm). Den manuella växellådan har sex växlar och Geartronic-lådan har fem. Fjädrings- och antispinnsystemet är aktivt och heter Four-C. Fjädringarnas inställningar ändras 500 gånger per sekund och kan ställas i tre hårdhetslägen. Bilen är utrustad med permanent fyrhjulsdrift och elektronisk Haldexkoppling. 0-100 km/h uppges ta 5,9 sekunder (7,7 med automatisk växellåda) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Ventilerade 330 mm skivbromsar med Brembo fyrkolvsok runt om. Panikbromsassistans (EBA) och elektronisk bromskraftsfördelning. Bilen levereras med 18" eller 17" däck och kunden får välja utan prisskillnad. Vändcirkeln är 13,2 m. Måtten är 471(L)x180(B) cm. Uppgift om höjd saknas. Tjänstevikten är cirka 1670 kg.

Modell: Volvo V70R