Sök
Volvo C70

Volvo C70

Cab med smart tak

2006-02-20

En kombinerad cabriolet/coupé med tredelad hardtop och plats för fyra. Testarna är förtjusta i den smidiga takkonstruktionen och menar att köregenskaperna är goda.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld - "Vridstyv, komfortabel och snygg"
Din side - "Topp kjøreegenskaper"
Autocar 4,5/5 "No high-precision driver's tool"
Aftonbladet Bil 4/5 "Leksak med potential"

Vad tycker testarna?

Testarna är mycket imponerade av nya C70:s tredelade tak i metall. Så länge man inte förväntar sig en extraordinär upplevelse håller även bilens köregenskaper hög klass. Meningarna går dock isär beträffande styrningen. En testare menar att den är oprecis, en annan gillar den trygga understyrningen. Interiören beskrivs överlag som elegant och stilren. Bagageutrymmet är stort i coupéläge, men litet i cabläge. Det finns dessutom överraskande gott om utrymme i baksätet.

Teknikens Värld

"Vridstyv, komfortabel och snygg"

Teknikens Värld kallar nya Volvo C70 för "vridstyv, komfortabel och snygg". I jämförelse med den äldre C70-varianten, som testaren liknar vid en terränglöpare, påminner nya C70 om en sprinter. Den är bredare, mer kompakt och har i testarens mening en hungrigare design. Volvo C70 är hyggligt välbalanserad och understyr säkert i skarpa kurvor. Testaren känner omedelbart igen interiören från V50 och S40. Det är smakfullt och sparsamt inrett, även om knapparna i vissa fall är onödigt små. Testaren noterar att man som förare sitter ovanligt långt fram i bilen. Väl på plats i förarsätet upplever man emellertid inte detta. Plåtcabrioleter har vanligtvis ett tudelat tak, men C70 har ett tak i tre delar som gör att taket når längre fram, så att vindrutan lutar ovanligt lite. Därmed blir också kupén rymligare. I baksätet finns överraskande gott om plats.

Källa: Teknikens Värld, nr 3 2006

Din side

"Topp kjøreegenskaper"

Din side gillar nya C70:s avancerade metalltak, som gör att man slipper välja mellan coupé och cabriolet. Att ta av och på taket går snabbt och lätt. I cabrioletläge lägger sig takets delar ovanpå varandra i bagageutrymmet. Då rymmer bagaget bara 200 liter. Med taket på rymmer det dubbelt så mycket. Toppversionen av nya C70 heter T5 och gör 0-100 km/h på klart godkända 7,6 sekunder. Också toppfarten imponerade på testaren. Köregenskaperna håller högsta klass. Det elektroniska stabiliseringssystemet förtar dock körglädjen en aning, och testaren är kritisk till att det inte kan stängas av. Bakom ratten känner testaren igen sig från tidigare Volvobilar där både stora och små förare torde hitta en lämplig körposition. Också ur säkerhetssynpunkt håller C70 hög klass. Skinnklädsel är dock inte standard. Om man vill kan Volvo även leverera en exceptionellt bra bilstereo från danska Dynaudio.

Källa: Till Din side

Autocar

"No high-precision driver's tool"

Autocar är likaledes imponerade av den smidiga konstruktionen på Volvo C70:s tredelade tak. En annan sak som imponerar är stereon som kan levereras med bilen. Enligt testaren erbjuder den ett fantastiskt ljud. Vindljuden som uppstår vid högre hastigheter är däremot inte lika trevliga. Främst beskrivs nya C70 som en cab att glida i, snarare än en sportbil för den inbitne förarfantomen. Den är underhållande, men erbjuder knappast den totala körupplevelsen. Testaren upplever styrningen som en aning oprecis, samtidigt som chassit reagerar lite stelt. Interiören beskrivs som subtilt elegant. Då taket är hopfällt är bagageutrymmet mindre än hos samtliga konkurrenter, å andra sidan är det störst i klassen när taket är på. Baksätet kan verka trångt, men väl på plats är det helt okej. Testaren sätter frågetecken för bilens prisvärdhet och menar att billigare bilar i klassen eventuellt kan tillfredsställa samma behov. Ändå förtjänar nya C70 en plats på önskelistan för den som tänkt att skaffa en kombinerad cabriolet/coupé.

Källa: Autocar, jan 2006

Aftonbladet Bil

"Leksak med potential"

Aftonbladet Bil med Robert Collin lyfter på hatten för C70 som man menar är bättre att köra än både BMW och Audi. Dessutom har konkurrenterna tygtak, medan Volvon har plåtcab. Dessutom är priset på Volvon tilltalande, särskilt jämfört med Saab 9-3. Visst är detta en opraktisk cabriolet med ont om förvaringsutrymmen i kupén, men med taket uppe rymmer bagaget en hel del. Det är tack vare det tredelade, smarta plåttaket som viks ihop på ett ekonomiskt vis. Även i 230 km/tim går det att köra nedcabbat tack vare vindavvisaren (tillbehör) bak. Mer en glidare än en racer förstås. Liksom i övriga Volvobilar är säkerheten förstklassig även i C70. Frågan är hur bra den är i svenskt vinterväder, undrar testaren.

Källa: Till Aftonbladet Bil

Cirkapris: 393000 kronor

Produktfakta: Volvo C70 är en fyrsitsig cabriolet/coupé med tredelad hardtop i plåt från Webasto. Den levereras med tre olika bensinmotorer (2,4, 2,4i och T5) och en dieselmotor (D5). Toppmodellen T5 är en femcylindrig 2,5-liters motor med 220 hk, 320 Nm och lättrycksturbo. 2,4 ger 140 hk och 220 Nm medan 2,4i har 170 hk och 230 Nm. Dieselmotorn i D5 har 180 hk och 350 Nm. Växellådan är fem- eller sexväxlad manuell, automatisk geartroniclåda är tillval. C70 T5 gör 0-100 km/h på 7,6 sek och har en toppfart på 240 km/h. Bränsleförbrukningen är 9,1 liter/100 km blandad körning. C70 har elektroniskt stabiliseringssystem (DSTC), rundslagningsskydd (ROPS), krockgardiner och förstärkt kaross. Bagageutrymmet rymmer 400 liter som coupé och 200 liter som cabriolet. Måtten är 458(l)182(b)x140(h) cm och tjänstevikten är 1711 kg.

Modell: Volvo C70