Sök
TVR Sagaris

TVR Sagaris

Vild och snabb

2006-02-17

TVR Sagaris är utrustad med en rak 6-cylinders motor som ger hela 400 hk. Max hastighet är 300 km/h. Testarna berömmer köregenskaper, fart och design.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4,5/5 "Looks sensational"
Auto Motor & Sport - "Otroligt snabb"
Teknikens Värld - "En fysisk upplevelse"

Vad tycker testarna?

Testarna hyllar Sagaris köregenskaper i höga hastigheter. Bilen innebär ett klart lyft jämfört med tidigare modeller. Något som mycket beror på hårdare stötdämpare och förbättrad styrning. Vidare berömmer man bilens kaross och utseende. Alla lyfter fram designen som ett stort plus. Bilen är riktigt snabb, även om den inte riktigt når upp till de värsta konkurrenterna på varvtal uppemot 7000 r/min. Avslutningsvis framhåller testarna det låga priset.

Autocar

"Looks sensational"

Autocar menar att Sagaris är den bästa TVR som producerats. Den ser grymt bra ut och går otroligt snabbt, men det är inte enbart detta som gör bilen till en höjdare. Det är helheten, skriver testaren. Bilen har en fin polish på allt och är ganska komplett. Utseendet, styrningen, fjädringen, prestandan, allt har blivit bättre sedan tidigare modeller. Detta medför att bilen på allvar konkurrerar med de stora i sportbilsklassen. Märkbart är att fjädringen har blivit mycket stummare vilket gör att vägegenskaperna förbättras vid körning i höga hastigheter. En av de få negativa saker testaren nämner är att AC inte är standard. Prismässigt ligger TVR Sagaris mycket bra till i förhållande till konkurrenterna, avslutar testaren.

Källa: Autocar, 25 maj 2005

Auto Motor & Sport

"Otroligt snabb"

Auto Motor & Sport skriver att TVR Sagaris har fina köregenskaper och sammantaget är den betydligt bättre än sina föregångare. 160 km/h passeras med lätthet efter bara 8,5 sekunder. Att detta sker på tvåans växel är än mer imponerande. Men sedan går det lite slöare upp mot 200 km/h och vid 7400 r/minut eller knappt 300 km/h tappar Sagaris orken. Det är inte riktigt i klass med superbilarna, men klart godkänt och sensationellt med tanke på priset. Positiva nyheter är att styrningen har fått elhydraulisk servo och att fjädrarna fram respektive bak har gjorts mer än dubbelt så hårda. Det medför att Sagaris har både bättre komfort och bättre köregenskaper.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 13 2005

Teknikens Värld

"En fysisk upplevelse"

Teknikens Värld menar att engelsmännen överträffar sig själva med TVR Sagaris. Bilen är ett vilddjur som av testaren jämförs med en rabiessmittad pitbull. Utseendemässigt är den likaledes ett monster. Trycker man på gaspedalen drar bilen fantastiskt upp till ca 7000 r/min. Vägegenskaperna är mycket bra och någon krängning existerar överhuvudtaget inte. Efter att ha testkört en timme konstaterar testaren att bilen lever upp till sin bisarra design och verkligen levererar ett minne som består. Men den fungerar även bra i stan med sin smidiga växellåda. Kör man den hårt blir växelspaken brännhet från värmen i växellådsoljan och motorn låter som en äkta Le Mans racer menar testaren.

Källa: Teknikens Värld, nr 2 2006

Cirkapris: 500000 kronor

Produktfakta: TVR Sagaris är en sportbil utrustad med en rak 6-cylindrig motor med fyra ventiler per cylinder. Volymen är 3996 cm3. Max effekt är 400 hk (294 kW) vid 7000r/min. Max vridmoment 475 Nm vid 5000 r/min. Kaross i glasfiber på chassi av stål. Motorn sitter fram och bilen har bakhjulsdrift med en femväxlad manuell växellåda. Bromsarna har ventilerade och borrade skivor fram och bak. Fälgarna mäter 8,5 tum med 255/35R18 däck fram och 255/35ZR18 bak. Bilens mått är 405x177x118 cm och den har en tjänstevikt på 1078 kg. Toppfarten är 300 km/h med en acceleration 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Bränsleförbrukning är 0,54 l/mil blandat. Liksom med andra TVR-bilar saknas elektroniska säkerhetssystem i form av airbags, antisladdsystem och låsningsfria bromsar. Vidare är luftkonditionering inte heller standard.

Modell: TVR Sagaris