Sök
Test – Renault Megane RS

Test – Renault Megane RS

3 x RS – Del 2 av 3 – Renault Mégane RS

2010-10-29

I andra delen av vår RS-serie är bilen en storleksklass större. Effekten ökar från 180 till 250 hk. Renault Mégane RS lämnar ett splittrat intryck.

Modell Betyg Pris Kommentar
Renault Mégane RS 19/25 295000 Lämnar ett splittrat intryck


Betyg - så bra är bilen
Design:
4/5
Kvalitet: 4/5
Kapacitet: 4/5
Komfort: 4/5
Prisvärde: 3/5
Summa: 19/25

Kanske bäst att börja med att reda ut det där med modellnamnet. Bilen heter inte Renault Mégane RS. Tillverkaren vill prompt att den kallas Mégane Renault Sport, i just den ordningen.
I Mégane RS (förlåt, det låter bäst så) har Renault inte bara kastat in en het motor och lackat bilen i en ärtig kulör. Här har man gått seriöst fram och gett bilen ett helt omarbetat chassi, redigare bromsar, differentialbroms och en karossbreddning som heter duga.

Foto: Marcus Uggeldahl-1

Baspriset 295 000 kr låter onekligen lockande. Men stanna inte där. Bilen kommer bara till sin rätt med Cup Chassi-paket som ger mattsvarta 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 2 (Dunlop SP Sport Max TT är standard), hårdare dämpare och krängningshämmare, stelare fjädrar, differentialbroms, röda bromsok från Brembo och slitsade bromsskivor runtom. Pris 16 000 kr.

Stanna inte där heller. Glöm inte de seriöst djupa skalstolarna från Recaro för 10 000 kr i tyg eller det dubbla i läder. Är du inte för bred om baken är dessa säten en dröm och trots att de är skalstolar går de att höjdjustera, även passagerarstolen. Lägsta sittposition är verkligen superlåg vilket uppskattas på bana. Däremot saknas sätesvärme.
Sist men inte minst, kryssa för RS Monitor för 3 000 kr. Detta är en telemetrisk färddator med precis all information; turbotryck, oljetemp, vridmoment, effekt, g-krafter, stoppur samt mätning av 0-100 km/h och 0-400 meter. I denna meny kan även gaspedalens respons justeras.

Foto: Marcus Uggeldahl-2

Skippa för allt i världen glastak (tungt), navigation (omöjliggör RS Monitor) och design-paketet. Det senare innebär gula sömmar på utvalda platser samt lättsmutsade gula säkerhetsbälten.

För 324 000 kr har du en dräpare av rang, med ett konkurrenskraftigt pris. Grundpriset för VW Scirocco R är 335 000 kr.
En titt på ägarekonomin är inte lika rolig. Service upp till 6 000 mil kostar svettiga 13 444 kr.
Försäkringskostnaden för en hetsporre som denna brukar inte heller bli småpotatis.

Foto: Marcus Uggeldahl - 3

Då kan man hoppas att belöningen återfinns i själva körningen. Och det gör den – på sätt och vis. Sanningen är att Mégane aldrig blomstrar på allmän väg. Bilen känns halvkvick men inte som om den faktiskt skulle ge 250 hk. Den låter dessutom alldeles för mesigt. Turbopys och härligt muller eller smatter ur den centrerade avgaspipan lyser med sin frånvaro.

Foto: Marcus Uggeldahl-4

Styrningen är riktigt kommunikativ och exakt, något Renault inte har skämt bort sina bilar med tidigare. Däremot är växellådan sladdrig och oprecis. Det känns som om länkaget är gjort av plast.
Stötigheten och bullrigheten är saker man inte kan sätta på minuskonton när det gäller RS.

Enda sättet att hitta bilens finaste sida är att ta den till en motorbana. Det är under full attack på bana jag verkligen förstår potentialen. När motorn varvas ur hörs avgrundsvrålet. Utifrån är det ljudfest av stora mått. Kurvkapaciteten är i en klass för sig bland framhjulsdrivna bilar. Det här är extremt imponerande.
Antisladdsystemet är urkopplingsbart i tre nivåer. Total urkoppling är möjligt, precis som det bör vara på en seriös sportbil.
Men färden hem blir lika blyg och tråkig som i vilken Golf-klassbil som helst. Om detta är den ultimata busbilen, lugn och beskedlig på allmän väg för att bli ett monster på bana, är upp till dig.

RS 2010


RENAULT MÉGANE RS
Motor:
Bensin, 4-cylindrig radmotor, 1 998 cm3, turbo. Effekt 250 hk @ 5 500 r/min. Vrid 340 Nm @ 3 000 r/min.
Drivning: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Förbrukning: 8,4 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 195 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 6,1 s, toppfart 250 km/h.
Tjänstevikt: ca 1 387 kg.
Maxlast: ca 448 kg.
Dragvikt: 0 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 430/185/144/264 cm.
Bagagerumsvolym: 344 l.
Pris: 295 000 kr.
Läs mer på:www.renualt.se     

Foto: Marcus Uggeldahl-5

Foto: Marcus Uggeldahl

Testet är utfört i samarbete med  www.carticle.se 

  Carticle RS Tema

  

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: