Sök
Subaru Impreza WRX Sti 2008

Subaru Impreza WRX Sti 2008

Full fart framåt

2008-06-09

Nya Impreza accelererar bra och ligger stadigt på vägbanan vilket gör den rolig att köra. Testarna tycker dock att designen lämnar en del övrigt att önska.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 5/5 "Blistering prize"
DN Motor "Billiga reglage"
Autocar "Has grunt and grip"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att bilen designmässigt inte är någon riktig höjdare. Invändigt är den ganska tråkig och känns en aning gammaldags. Dock sitter både förare och passagerarna utmärkt. Bilen är rätt rolig att köra då den är pigg och svarar snabbt vid gas. Den accelererar snabbt och ligger samtidigt stadigt på vägen. Testarna är lite tveksamma till styrningen som känns lite svag, den hade kunnat vara mer direkt. Bilen kommer mest till sin rätt om man kör den på kurviga vägar där den får något att jobba med.

What Car

"Blistering prize"

What Car tycker att bilen uppvisar flera fördelar. Den är blixtrande snabb samtidigt som den har ett imponerande väggrepp. Accelerationen är imponerande. Testaren tycker även att bromsarna är beundransvärt kraftfulla. Styrningen är dock ganska lätt och kunde ha erbjudit mer respons, men gör sitt jobb. Invändigt är förarplatsen väldesignad och interiören solid, men framtoningen är ganska tråkig. Siktbarheten är dock riktigt bra. Samtliga passagerare har gott om plats och detsamma gäller för bagaget. Utvändigt är bilen inte alltför snygg, vilket testaren tycker är synd.

Källa: What Car (GB) maj 2008

DN Motor

"Billiga reglage"

DN Motor menar att bilen är aktuell för dem som vill att samtliga passagerare skall kunna åka bekvämt samtidigt som man gillar att gasa på lite. Bilen är lättkörd, stabil på vägen och det går inte att övervarva motorn. Motorn ger bra med kraft redan vid låga varvtal. Roligast är att köra bilen på kurviga vägar på låg växel. Testaren är inte alltför imponerad av interiören, den känns både billig och daterad. De olika knapparna för inställningarna är dessutom en aning knepiga. Testaren anser att styrningen känns lite flat och det hade varit önskvärt med en mer direkt dito.

Källa: www.dn.se (SE)

Autocar

"Has grunt and grip"

Autocar jämför Subaru Impreza WRX Sti 2008 med Honda Civic Type R. Testvinnare är den sistnämnda. Subaru Impreza WRX Sti 2008 är designmässigt ingen större skönhet. Invändigt sitter man bra, bland annat är förarpositionen utmärkt. Styrningen är inte helt tillfredsställande och känns alltför lätt. Bilen har ett imponerande grepp på vägbanan, även skarpa kurvor hanteras utan problem. Testaren gillar den inre designen, instrumentbrädan är väl genomtänkt även om den kan se kaotisk ut vid första ögonblicket. Förarpositionen är utmärkt. Bilen är snabb och kompetent men kan inte riktigt matcha konkurrenten.

Källa: Autocar (GB) nr 2 apr 2008

Cirkapris: 449900 kronor

Produktfakta: Subaru Impreza WRX Sti 2008 är utrustad med en boxermotor med 4 cylindrar, turbo och en volym på 2,5 liter. Effekten är 300 hk vid 6000 varv/min och maximalt vridmoment 407 Nm vid 4000 varv/minut. Bagagevolymen är 301 liter. Bilen är fyrhjulsdriven och har en sexväxlad manuell växellåda. Accelerationen 0-100 km/tim går på 5,2 sekunder och toppfarten är satt till 250 km/tim. Dimensionerna är 441x179x147 cm. Bensinförbrukningen är 10,3 liter/100 km vid blandad körning och koldioxidutsläpp 243 gram/km. Bränsletanken rymmer 60 liter.

Tillverkare: Subaru