Sök
Subaru Impreza WRX Sti 2005

Subaru Impreza WRX Sti 2005

Utdaterad prestandabil

2006-01-16

Testarna menar att Subaru Impreza WRX Sti 2005 knappast är komfortabel, men att den är kraftfull och rolig att köra.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 "One heck of a fine fast car"
Auto Motor und Sport - "Keineswegs unkomfortabel aus"
Teknikens Värld - "En sanslöst kul och pigg pensionär"
Din Side - "Maken til vill bilopplevelse"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att nya Impreza Sti till det yttre påminner mycket om sin föregångare, men att Subaru har genomfört en del förbättringar. Medan komfort och inre design har fått stå tillbaka har områden som kraft och fart prioriterats. Detta har resulterat i en bil som är mycket rolig att köra och som har precis styrning samt en kraftfull motor. Fartkänslan är ständigt närvarande.

Autocar

"One heck of a fine fast car"

Autocar påpekar att modellen är förvillande lik föregångaren Impreza Sti, men det har skett en hel del förbättringar på vägen. Motorn är kraftfullare och växellådan har förbättrats. Dessutom har man förbättrat systemet där föraren kan påverka hur stor dragkraft som fördelas till de främre och bakre hjulparen. Bilen är stabilare, säkrare och svarar snabbare på kommandon. En nackdel är att komforten inte är den bästa och dämpningen kunde varit mycket bättre. Motorn låter inte lika bra som hos föregångaren, men prestandan är det inget fel på. Är underlaget dåligt blir bilens understyrning uppenbar, och det finns inte så mycket annat att göra än att sänka farten.

Källa: Autocar nr 6 dec 2005

Auto Motor und Sport

"Keineswegs unkomfortabel aus"

Auto Motor und Sport menar att motorn är såväl kraftfull som kompetent och accelerationen är det inget fel på. 0-100 km/h på 5,4 sekunder är imponerande, likaså maxhastigheten 255 km/h. Hästkrafterna är imponerande och bilen klarar en hel del. Möjligheten att själv fördela dragkraften är bra, och vill man ha mer bett kan man lägga en stor del av dragkraften på den bakre delen. Bilens stolar kunde ha varit bekvämare, men å andra sidan har de en utformning som gör att man sitter säkert. På kurviga vägar känns bilen pigg och sportig och den är inte på något sätt obekväm.

Källa: Auto Motor und Sport nr 26 2005

Teknikens Värld

"En sanslöst kul och pigg pensionär"

Teknikens Värld tycker det är uppenbart att Impreza Sti har några år på nacken, såväl utformning som materialval känns passé samtidigt som stolarna är obekväma. Dessutom känns säkerhetsutrustningen inte helt uppdaterad. Tillverkaren har valt att prioritera effekt och körglädje, och det är områden som bilen hanterar med den äran. Utsätts bilen för prövningar så understyr den samtidigt som den kränger, men den tål en hel del samtidigt som den är stark och snabb. Oavsett hur man fördelar dragkraften så uppvisar bilen ett riktigt bett som gör den rolig att köra. Balanseringen är utmärkt och bilen är mycket lättkörd som bakhjulsdriven 65/35.

Källa: Teknikens Värld nr 25 2005

Din Side

"Maken til vill bilopplevelse"

Din Side tycker att motoreffekten och köregenskaperna är i en klass för sig, frånsett att de på papperet ser bra ut så är bilen också oerhört rolig att köra. Komfort är däremot ett område som inte har prioriterats, och det märks. Det är endast om man sitter i framsätet som man sitter ok, sätena är knappast bekväma och fjädringen är stenhård. Dock anser testaren att det primära är bilens köregenskaper, och där har tillverkaren lyckats alldeles utmärkt. Styrningen är precis. Jämfört med föregångaren har bilen högre maxhastighet samt högre vridmoment. Bilens acceleration är fantastisk och fartkänslan är oöverträffad enligt Din Side.

Källa: Till Din Side

Cirkapris: 400000 kronor

Produktfakta: Subaru Impreza WRX Sti 2005 är utrustad med en längsmonterad 4-cylindrig boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder och 2,5 liters volym. Den maximala effekten är 280 hk (206 kW) vid 5600 r/min och det maximala vridmomentet 392 Nm vid 4000 r/min. Bilen är fyrhjulsdriven och utrustad med sexväxlad manuell låda och ställbar mellandiff. Vändcirkelns diameter är 11,6 meter. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och bak. Hjulens fälgbredd är 8 tum, däck 255/45 R17. Axelavståndet är 254 cm och dimensionerna är 447x174x144 cm. Tjänstevikten är 1570 kg, maxlasten 330 liter. Tanken rymmer 60 liter. Toppfarten är 255 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 5,4 s. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 1,09 l/mil.