Sök
Seat Leon Cupra R

Seat Leon Cupra R

Inga riktiga adrenalinkickar

2003-09-22

Leon Cupra R står sig bra i konkurrensen med Honda Civic Type-R och Ford Focus RS. Det är en trevlig mellanklassbil som passar bra för vardagsåkning, men den är inte upphetsande.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Priset är akilleshälen"
Car "Cheers and back-slapping"
Top Gear "Cheers and back-slapping"
EVO "For day-in, day-out living"

Vad tycker testarna?

Jämfört med bilar som Honda Civic Type-R och Ford Focus RS avgörs valet snarast av tycke och smak. Cupra R har fått lite kraftfullare motor än tidigare, men det är knappt märkbart. Väghållningen ifrågasätts dock. Bilen imponerade inte i "älgtest" och det är en nödvändighet att ha ESP inkopplad. Tre av testarna tycker att den är en mycket prisvärd vardagsbil med bra styrning och bromsar.

Teknikens Värld

"Priset är akilleshälen"

Leon-Cupra-R_bak
Teknikens Värld testar Honda Civic Type-R och Cupra R i en duell. Seat har en fördel med sin effektiva motor men är också dyr. Motorn går mycket bra och är trevlig i stadstrafik, den kan dock bli lite slö i låga varvtal. Civic har ett system för att optimera motorn efter aktuell situation men den är inte lika rolig i tätortstrafik. Seat har lägre ljudnivå än Honda men är inte lika tekniskt avancerad. Det upplevs dock inte som nödvändigt. Styrningen är behaglig och väghållningen hyfsad, men utan ESP har den mycket lätt för att sladda. I den här bemärkelsen är Honda betydligt bättre och har snabbare acceleration. Seats växlar har bra precision men Civics växling med paddlar vid ratten fungerar helt perfekt. Båda känns sportiga och har mycket god sittkomfort. De har ungefär samma väguppträdande men Honda har övertaget. I slutändan är det prisvärdhet som avgör och där är Honda avgjort vassare menar Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld, nr 22 2002
Car, Dec 2002
Top Gear, Sept 2003
EVO Sept 2003

Car

"Cheers and back-slapping"

Seat-Leon-Cupra-R_frsidan
Car tycker att Leon Cupra R är trevligare än Golf R32. Ergonomin är bättre än i tidigare modeller. Leon Cupra R är praktisk och prisvärd. Väggreppet är bra även på tuffa vägar och de progressiva bromsarna är bestämda och även om Cupra R är utrustad med ESP behöver den inte arbeta ihjäl sig. Motorn är inte särskilt engagerande men testaren hade gärna sett att växlingslägena var bättre definierade. Styrningen är samtidigt mjuk och erbjuder litet motstånd. Cupra R har dock bra förarkommunikation så länge man inte överarbetar den. Det är en bra (men inte häftig) bil.

Top Gear

"Cheers and back-slapping"

Top Gear menar att Cupra R har bra accelerationshastighet. Den är snabb och kul att köra på krokiga vägar. Trots att den är framhjulsdriven är den tack vare bra hjulupphängning och styrning alltid lättmanövrerad. Kraften når dock inte upp till känslan hos Focus RS eller Civic Type-R men om man inte är ute efter hastighetsrekord kommer man inte känna någon skillnad. Som tänkbara konkurrenter nämns Audi S3, Golf R32, Alfa 147. Men dessa är betydligt dyrare.

EVO

"For day-in, day-out living"

Leon-Cupra-R_ratt
EVO påpekar att Seat Cupra R har kraftfullare motor än sin föregångare, men bara lite. Man får fortfarande inte någon riktig fartkänsla som i exempelvis Focus RS. Cupra R är en bra kompanjon för vardaglig körning, men kan kännas lite andefattig vid en provkörning runt kvarteret. Ändå får den testaren att uppleva Golf GTI som tråkig, och EVO undrar varför man ska lägga ner så mycket mer pengar på en Audi S3. Ljudnivån är högre i Cupra än i Golf och Audi. Skillnaden ligger annars främst i att Cupra R har lite roligare detaljer. En mycket prisvärd bil, men kanske inget för dem som söker adrenalinkickar menar EVO.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Seat Leon Cupra R är en fyradörrars mellanklassbil med 6-växlad 1,8 liters bensinturbomotor på hela 225 hk vid 5900 r/min. Enligt tillverkaren har Cupra R en accelerationshastighet på 6,9 sek 0-100 och en topphastighet på 242 km/tim. Bilen är framhjulsdriven och har en svängradie på 11,2 meter. Bromsarna har ventilerade skivor runt om och ESP är standard. Airbags på förar- och passagerarsida samt framsätets sidor. 340 liter bagage. Bränsleförbrukning ca 8,6 l/10 mil. Tanken rymmer 55 liter. Miljöklass 2000. Mått 4184x1742x1439 mm. Tjänstevikt 1461 kg.

Modell: Seat Leon Cupra R