Sök
Seat Ibiza Cupra

Seat Ibiza Cupra

Lite mer att leva för

2005-10-06

En liten pigg bil som är stadig och pålitlig även i högre hastigheter, men som inte tycks tilltala den unga köpargrupp på det sätt den var tänkt att göra.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld - ”En väldigt kompetent liten bil”
Auto Motor & Sport - ”Känns redan gammal”
Bytbil - ”En riktigt rolig kamrat”

Vad tycker testarna?

Testarna observerar att bilen uppenbarligen är gjord med en ung målgrupp i åtanke, något som kanske inte riktigt lyckas. Bilen är utrustad med en motor som är liten och pigg, men som framför allt är förvånansvärt kompetent även i högre hastigheter på motorvägen. Testarna anser att motorn är riktigt trygg och fungerar bra på lands-väg, men på ojämnt underlag är bilen hård vilket lätt blir tröttsamt i längden.

Teknikens Värld

”En väldigt kompetent liten bil”

Ibiza_Cupra_bak
Teknikens Värld noterar att bilen är tillverkad av företagets sport-avdelning, något som säger en hel del om den tänkta målgrup-pen. Det är framför allt unga förare man vänder sig till, men testaren tycker inte riktigt att tillverkaren har lyckats utan att man snarare gjort en liten och smidig bil för en äldre genera-tion. Bilen är mycket stabil och pålitlig vid högre hastigheter och tål att provoceras. Körupplevelsen är något understyrd och trygg utan att för den skull bli tråkig. Motorn ger mest kraft i början och känns kompetent och säker, och testaren anser att bilen snarare är en ”pensionärsracer” än en ungdomsdito.

Källa: Teknikens Värld nr 11 2005

Auto Motor & Sport

”Känns redan gammal”

Ibiza_Cupra_sidan
Auto Motor & Sport påpekar att dieselmotorn kom redan under 2004, och därför känns knappast denna modell som något nyska-pande. Bilen kommer mest till sin rätt vid smala och krokiga vägar där styrningen utmanas och fungerar riktigt bra. Man känner direkt när gränsen för framhjulens fäste är nådd. Bilen är visserligen liten och pigg, men också förvånansvärt pålitlig även vid högre hastigheter, färden känns lugn och stabil. På ojämnt underlag går bilen ganska hårt, vilket kan bli ganska tröttsamt efter ett tag.

Källa: Till Bytbil

Bytbil

”En riktigt rolig kamrat”

Ibiza_Cupra_front
Bytbil påpekar att utseendemässigt är bilen mycket lik föregångaren. Dock känns nya Ibiza Cupra som en mer sammansatt och balanserad modell. Det uppenbara syftet har varit att bygga en snabb och sportig bil, vilket tillverkaren har lyckats bra med. En del komfort i form av låg bullernivå, bekväma säten och bra fjädring har samtidigt fått stryka på foten. Servon är lagom trög och närmast obefintlig i högre farter, vilket gör att bilen är snabb i reaktionerna och därmed rolig att köra. Motorn är pigg och ger maximal kraft redan vid 2000 r/min. Bilen kommer till sin rätt på smala och krokiga vägar och kan man bara bortse från gammaldags design och en något obekväm färd så har Ibiza Cupra en hel del personlighet. Testaren rekommenderar bensinmotorn framför dieseln eftersom den känns sportigare.

Källa: Auto Motor & Sport nr 11 2005

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Seat Ibiza Cupra är en tvådörrars kompaktbil med en tvärställd rak bensinfyra på 1,8 liter med två överliggande kamaxlar och fem ventiler per cylinder, turbo med laddluftkylare. Den maximala effekten är 180 hk (132 kW) vid 5800 r/min och det maximala vridmomentet är 245 Nm vid 2000 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har en femväxlad manuell låda. Styrning via kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkelns diameter är 10,6 meter. Bromsarna utgörs av skivbromsar, de främre är ventilerade. Systemet är låsningsfritt. Däckdimension 205/40 R17. Axelavståndet är 246 cm. Bilens yttre dimensioner är 395x170x144 cm. Tjänstevikten är 1177 kg och maxlasten 470 kg. Tanken rymmer 45 liter. Toppfarten är 229 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 7,3 s. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,79 l/mil. Finns även med turbodiesel på 130 hk.

Modell: Seat Ibiza Cupra