Lite mer att leva för
2005-10-06
En liten pigg bil som är stadig och pålitlig även i högre hastigheter, men som inte tycks tilltala den unga köpargrupp på det sätt den var tänkt att göra.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
Teknikens Värld | - | ”En väldigt kompetent liten bil” |
Auto Motor & Sport | - | ”Känns redan gammal” |
Bytbil | - | ”En riktigt rolig kamrat” |
Vad tycker testarna?
Testarna observerar att bilen uppenbarligen är gjord med en ung målgrupp i åtanke, något som kanske inte riktigt lyckas. Bilen är utrustad med en motor som är liten och pigg, men som framför allt är förvånansvärt kompetent även i högre hastigheter på motorvägen. Testarna anser att motorn är riktigt trygg och fungerar bra på lands-väg, men på ojämnt underlag är bilen hård vilket lätt blir tröttsamt i längden.
Teknikens Värld
”En väldigt kompetent liten bil”
Källa: Teknikens Värld nr 11 2005
Auto Motor & Sport
”Känns redan gammal”
Källa: Till Bytbil
Bytbil
”En riktigt rolig kamrat”
Källa: Auto Motor & Sport nr 11 2005
Cirkapris: 180000 kronor
Produktfakta: Seat Ibiza Cupra är en tvådörrars kompaktbil med en tvärställd rak bensinfyra på 1,8 liter med två överliggande kamaxlar och fem ventiler per cylinder, turbo med laddluftkylare. Den maximala effekten är 180 hk (132 kW) vid 5800 r/min och det maximala vridmomentet är 245 Nm vid 2000 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har en femväxlad manuell låda. Styrning via kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkelns diameter är 10,6 meter. Bromsarna utgörs av skivbromsar, de främre är ventilerade. Systemet är låsningsfritt. Däckdimension 205/40 R17. Axelavståndet är 246 cm. Bilens yttre dimensioner är 395x170x144 cm. Tjänstevikten är 1177 kg och maxlasten 470 kg. Tanken rymmer 45 liter. Toppfarten är 229 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 7,3 s. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,79 l/mil. Finns även med turbodiesel på 130 hk.
Modell: Seat Ibiza Cupra