Sök
Saab Aero X

Saab Aero X

Super-Saaben

2006-05-18

Saab Aero X en miljösportbil som imponerar. Testarna uppskattar designen och menar att Saab har skapat en riktig värsting. Dock är bilen endast en konceptmodell.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar - "It looks dramatic"
Auto motor & sport - "Den är magisk"
Vi bilägare - "Oemotståndligt läcker"
Teknikens värld - "Ett jättekliv för Saab"

Vad tycker testarna?

Testarna imponeras av konceptbilen Saab Aero X. Utvändigt har bilen snygga linjer både bak och fram. Invändigt är den spartanskt men snyggt inredd, med få reglage. Alla överväldigas av den utsikt Aero X bjuder. På grund av avsaknaden av A-stolpar är vindrutan ett enda stort panoramafönster. Vidare påpekar flera av testarna att bilen är tänkt att drivas på 100-procentig etanol. Något som skulle innebära att Aero X är världens första miljösportbil. Dock är detta endast en idébil som inte finns för försäljning.

Autocar

"It looks dramatic"

Autocar skriver att Saab Aero X är den mest exotiska Saab som har byggts. Testaren imponeras av det enorma panoramafönster som omsluter förarplatsen. På grund av avsaknaden av A-stolpar öppnar sig en stor vy framför passagerarna. Något som tillsammans med glastaket gör att det känns som att sitta i en maskin och inte i en bil. Inredningen är sparsam och enkelt designad med få knappar. En källa till inspiration kommer från flygplansdesign och med Aero X ser Saab ut som man kanske kommer att flyga högt igen, avslutar testaren.

Källa: Autocar, mars 2006

Auto motor & sport

"Den är magisk"

Auto motor & sport har testkört Saab Aero X som konceptbil. Testaren skriver att bilen kanske är det snyggaste som någonsin gjorts av ett svensk bilmärke. De 22 respektive 23 tum stora turbinfälgarna är lika snygga stillastående som i fart. Då detta är en konceptbil är det outhärdligt att köra fortare än 40 km/h. Utsikten framåt från förarplats är mäktig. Avsaknaden av A-stolpar medför en oöverträffad vy. Bilen är tänkt att i färdigt skick drivas på 100% etanol. Saab är på väg att skapa en miljösuperbil, den första i sitt slag.

Källa: Auto motor & sport, nr 7 2006

Vi bilägare

"Oemotståndligt läcker"

Vi bilägare skriver att Saab Aero X inger en magnifik känsla. Konceptmodellen ser oemotståndligt läcker ut. Fronten är trubbig och har en tydlig Saabkänsla, medan aktern är unik. Sätena är behagliga och synen genom den stora vindrutan ger en känsla av Corvette från 1968. Bilen är tänkt att utrustas med en etanoldriven 2,8 liters V6:a med dubbla turboaggregat. Enligt designchefen Anthony Lo är det dock inte meningen att det ska byggas något som ser exakt ut som Aero X, men modellen ska vara en förlaga att ta avstamp från i kommande modeller.

Källa: Vi bilägare, nr 5 2006

Teknikens värld

"Ett jättekliv för Saab"

Teknikens värld skriver att Saab Aero X är en konceptbil som utstrålar stor självsäkerhet och visar att Saab kan och vill. Det mesta är rätt i formerna och bilen har ett tydligt ansikte i fronten och aktern, med klara kontraster utan överdrift. Inredningen är snygg och  lättbegriplig med ett fåtal reglage. Sikten ut är magnifik och udda. Inga A-stolpar som stör sikten. Körmässigt är inte konceptbilen något att hänga i julgranen, men det känns som att Saab är på väg att profilera sig bättre och det är svårt att inte känna positivism, avslutar testaren.

Källa: Teknikens värld, nr 8 2005

Cirkapris: Ej till salu kronor

Produktfakta: Saab Aero X är en tvåsitsig miljösportbil på konceptstadiet. Motorn är en längsmonterad V6 BioPower-motor (etanoldriven) på 2,8 liter med dubbelturbo. Den når en maxeffekt av 400 hk vid 5000 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 2000-5000 v/min. Bilen har fyrhjulsdrift med variabel kraftfördelning och robotiserad sjuväxlad låda med dubbla kopplingar och rattpaddlar. Aero X har elektroniskt justerbara stötdämpare. Hjulen fram har dimensionen 265/30-22. Bak 325/25-23. Bromsarna har 380 mm ventilerade skivor fram och bak med ABS, MBA och EDB. 0-100 km/h beräknas gå på 4,9 sekunder. Måtten är 468x192x128 cm med en tjänstevikt på 1550 kg.